همشهری آنلاین: نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهند استفاده چند‌باره از دستمال‌ها و حوله‌های درون آشپزخانه می‌تواند اعضای خانواده را در معرض مسمومیت غذایی شدید قرار دهد.

دستمال

براساس گزارش اينيپندنت، محققان دانشگاه مائوريتيوس در اين پژوهش روند رشد باكتري‌ها را در 100 دستمال آشپزخانه طي دوره‌اي يك ماهه مورد بررسي قرار دادند و دريافتند در 49 مورد از اين حوله‌ها و دستمال‌ها باكتري‌هاي بسيار خطرناكي رشد مي‌كنند كه بيش از يك سوم از آنها به خانواده‌اي از باكتري‌ها تعلق دارد كه باكتري مرگبار اي‌كولاي يكي از اعضاي آن به شمار مي‌رود.

محققان دريافتند اي‌كولاي بيشتر در حوله‌هايي چندبار مصرفي رشد پيدا مي‌كند كه پس از استفاده مرطوب رها مي‌شوند. محققان همچنين دريافتند رشد باكتري‌ها در حوله‌هاي آشپزخانه در ميان خانواده‌هاي بزرگي كه از سطح اجتماعي اقتصادي پايين‌تري برخوردارند، بيشتر است.

از ديگر يافته‌هاي محققان اين است كه باكتري MRSA و ديگر باكتري‌هاي خانواده كولاي‌فورم در ميان خانواده‌هايي كه رژيم غذايي غيرگياهي دارند بيشتر رشد پيدا مي‌كنند.

محققان مي‌گويند وجود باكتري اي‌كولاي روي حوله‌هاي آشپزخانه به آن معني است كه رعايت نكردن بهداشت در آشپزخانه بسيار فراگير است. در مجموع در 37 درصد از حوله‌هاي به كار گرفته شده در اين تحقيق باكتري‌هاي خانواده كولاي‌فورم رشد كردند، در 37 درصد از آنها باكتري انتروكوك و در 14 درصد از آنها باكتري استافیلوکوک اورئوس مشاهده شد.

محققان به اين نتيجه رسيدند استفاده از دستمال هاي يكبارمصرف و دورانداختني در آشپزخانه‌ها گزينه‌اي بهداشتي‌تر به شمار مي‌رود. 

باكتري‌هاي كولاي‌فورم مي‌توانند انواع متفاوتي از مسموميت غذايي، از دل‌درد، تب و تهوع گرفته تا وضعيت‌هايي جدي‌تر مانند ذات‌الريه و مشكلات تنفسي را ايجاد كنند. همچنين باكتري استافیلوکوک اورئوس مي‌تواند به وضعيت‌هاي مرگبار‌تري مانند مننژيت و سندرم شوك مسموميت باكتريايي منجر شود.

به گفته سوشیلا بیرانجا هاردویال، سرپرست این تحقیق خانواده‌ها باید از مصرف دستمال‌های مرطوب و چندکاره در آشپزخانه خودداری كنند،‌به ويژه خانواده‌های بزرگ که کودکان و افراد سالمند را شامل مي‌شوند، باید مسئله بهداشت و تمیزی آشپزخانه برا یش‌تر مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 407699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha