همشهری آنلاین: عربستان سعودی برای ۱۰ شهروند زن خود گواهینامه رانندگی در خیابان‌های این کشور صادر کرد.

رانندگی زنان در عربستان

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، عربستان تنها كشور دنياست كه زنان هنوز هم در آن حق رانندگي كردن ندارند. با اين حال و همزمان با صدور نخستين گواهينامه‌ها براي بانوان، مقرر شد در كمتر از سه هفته آينده قانون منع رانندگي زنان در اين كشور برداشته شود. نكته عجيب اينكه برخي فعالان حقوق زن در عربستان همچنان در بازداشت نيروهاي امنيتي به سر مي‌برند و احتمالا شاهد به ثمر رسيدن تلاش‌هاي خود نخواهند بود.

10 شهروند عربستاني كه نخستين گواهينامه‌هاي رانندگي را دريافت كردند، پيش از اين از كشورهاي آمريكا، بريتانيا، لبنان و كانادا گواهينامه گرفته بودند. به همين دليل براي گرفتن گواهينامه رانندگي در عربستان كاري چندان سخت پيش رو نداشتند. آنها يك آزمون كوچك رانندگي و معاينه چشم را پشت سر گذاشتند و سپس با حضور در اداره رانندگي رياض گواهينامه‌هاي خود را دريافت كردند.

ديگر زنان عربستاني كه مايل به گرفتن گواهينامه هستند، دوره‌هاي آموزشي با حضور مربيان زن را پشت سر مي‌گذارند تا از روز 24 ژوئن با دريافت گواهينامه حق رانندگي داشته باشند. وزارت اطلاعات عربستان سعودي تصوير يكي از 10 زن داراي گواهينامه را در حالي منتشر كرد كه گواهينامه خود را رو به دوربين گرفته است. او اسرا البوطي، از مديران اجرايي شركت ارنست اند يانگ است و تصوير ماموران اداره رانندگي پشت سرش به چشم مي‌خورد.

زنان سعودي نخستين بار سال 1990 در اعتراض به قانون منع رانندگي زنان به خيابان‌ها آمدند اما با برخورد شديد نيروهاي امنيتي عربستان مواجه شدند. تقريبا تمام 50 زن حاضر در تظاهرات اعتراضي 28 سال پيش بازداشت شدند، كار خود را از دست دادند و گذرنامه‌هايشان به مدت يك سال توقيف شد. اين اعتراض‌ها در سال‌هاي اخير هم ادامه داشته و دولت عربستان همواره با سازمان‌دهندگان آنها برخورد كرده است.

کد خبر 407334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha