همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه خواهان خروج تمامی نیروهای غیرسوری از مناطق جنوبی سوریه شد.

لاوروف

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منظور سرگئی لاوروف از مناطق جنوب غربی سوریه، استان‌های درعا، سویدا و قنیطره در مرزهای سوریه با اردن و سرزمین‌های اشغالی است که برای هر سه طرف اهمیتی ویژه دارد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت،‌ تمام تشکیلات خارجی باید منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه را ترک کنند.

لاوروف پیشتر نیز گفته بود، تنها نیروهای ارتش سوریه باید در مرزهای جنوب غربی که در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی است، مستقر باشند.

روز گذشته یک مقام ارشد صهیونیستی از موافقت تل‌آویو با استقرار نیروهای ارتش سوریه به شرط تخلیه این منطقه از نیروهای هم‌پیمان یعنی نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان خبر داده بود.

لاوروف امروز (چهارشنبه 9 خرداد) گفت: ما توافقات بسیار مشخصی درباره کاهش تنش در جنوب غربی سوریه داریم که بین آمریکا،‌ روسیه و اردن به امضا رسیده‌اند و اسرائیل از این مساله اطلاع داشته است. منطقه کاهش تنش یعنی باید موجب تقویت ثبات شود لذا تمامی نیروهای غیرسوری باید از این منطقه خارج شوند.

وزیر خارجه روسیه افزود: به اعتقاد من این مساله باید در اسرع وقت رخ بدهد و ما در حال حاضر با همتایان اردنی و آمریکایی در این باره همکاری داریم.

لاوروف همچنین گفت، آماده عادی سازی روابط با آمریکا هستیم و انتظار داریم پیشنهاداتی از سوی واشنگتن دریافت کنیم.

پیشتر نیز مذاکراتی میان اردن، آمریکا و روسیه برای دور نگه داشتن گروه‌های شبه‌نظامی غیردولتی از این مرزها انجام شده بود که به توافقی برای محفوظ ماندن این منطقه از تنش‌های جاری در سوریه منجر شد.

اسرائیل و اردن بیم آن دارند که شبه‌نظامیان غیرسوری از جمله گروه‌های لبنانی و عراقی با نزدیک شدن به مرزهای آنها در جنوب غرب سوریه، باعث خدشه‌دار شدن امنیت آنها شوند. اخیرا آمریکا هشدارهایی در این باره به طرف‌های حاضر در سوریه و کشورهای مرتبط داده بود.

کد خبر 406893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha