مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: صفحه طلایی ناسا به عنوان پرتره‌ای از بشریت به سوی ستاره‌ها فرستاده شد، راهنمایی ویژه حیات غیرانسانی و بیگانه است درباره حیات و شگفتی‌های روی زمین که مملو از فرهنگ ساکنان اصلی این سیاره‌است.

ویه‌جر

براساس گزارش گاردين، اما اين صفحه طلايي كه در سال 1977 سوار بر فضاپيماهاي ويه‌جر يك و دو توسط ناسا به فضا فرستاده شدند، ممكن است پيامي كاملا متفاوت را به هر نوع از حيات بيگانه‌اي كه شايد روزي آن را بيابد، انتقال دهد.

محققان معتقدند ناسا به جاي نمايش چهره‌اي صلح‌دوست و هوشمند از بشر تصويري عاشق بحث و جدل،‌ گنگ و نامفهوم و عاشق گل‌هايي كه صدايي شبيه به اره برقي دارند را به نمايش گذاشته‌است.

امكان گمراه شدن حيات‌هاي بيگانه توسط اين صفحات طلايي ناسا در نشست انجمن ملي نجوم در لس‌آنجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت. محققان دانشگاه بولينگ گرين در اوهايو معتقدند در اين صفحه‌ها 117 تصوير، صداي نهنگ‌هاي گوژ‌پشت، سلام به 54 زبان مختلف، 20 دقيقه صداي زندگي روي زمين، و 90 دقيقه موسيقي ضبط شده‌اند كه تمامي آنها كاملا انسان‌محور انتخاب شده‌اند.

به گفته اين محققان،‌اطلاعات ثبت شده در اين صفحات قطعات هنري زيبايي هستند و بيانگر آن هستند كه انسان دوست دارد چگونه ديده شود، اما بايد توسط پديده‌اي دريافت و ترجمه شود كه از قابليت‌هاي احساسي يك انسان معمولي برخوردار باشد،‌درصورتي كه چنين قابليت‌هايي در گيرنده وجود نداشته باشد، يا احساساتي كاملا متفاوت در او وجود داشته باشد، صفحه‌هاي طلايي براي گيرنده كاملا گيج‌كننده خواهند شد.

محققان با بررسي دقيق اطلاعات ضبط شده روي اين صفحات به اين نتيجه رسيدند كه پيام‌هاي سلام و خوشامد‌گويي در نظر يك گيرنده بيگانه شبيه به بحث و جدل خواهد بود، زيرا اين بخش از پيام هيچ تجانس دستوري ندارد. همچنين تصاوير و صداهاي ثبت شده در اين صفحات مسي كه روكشي از طلا دارند، هيچ انطباقي با يكديگر ندارند و ممكن است گيرنده را به اشتباه بياندازد و حيات روي زمين را عجيب جلوه دهد، زيرا ممكن است گيرنده تصوير يك نرگس زرد شكفته را به همراه صداي اره‌برقي ببيند و بشنود.

شايد گيج‌كننده‌ترين بخش اطلاعات ثبت شده روي اين صفحات بخش موسيقي‌ باشد، در اين صفحه‌ها قطعاتي متنوع از آثار مختلف از باخ و استراوينسكي گرفته تا موسيقي گاميلان جاوه‌اي و موسيقي فولكلور بلغاري ضبط شده‌اند كه محققان جهش سبك ميان اين قطعات موسيقي را گيج‌كننده توصيف كرده‌اند و معتقند گيرنده نا‌آشنا با بشر و اصوات بشري اين پيام را گيج‌كننده خواهد دانست.

با اين‌همه هراندازه كه صفحات باعث گيجي گيرنده‌هاي بيگانه خود شوند، قرار نيست پيام‌ها به اين زودي به دست گيرنده‌اي برسد. زيرا درحالي كه فضاپيماي ويه‌جر 1 در فاصله 18.8 ميليارد كيلومتري از زمين قرار دارد و دورافتاده‌ترين دست‌ساز بشر در جهان محسوب مي‌شود، تا رسيدن به سامانه ستاره‌اي بعدي 40 هزار سال ديگر در پيش دارد.

کد خبر 406778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha