مجموع نظرات: ۰
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد که ۳۰ الی ۳۵ درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسرها به ۵۵ درصد می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد رضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حاشیه همایش پیشگیری استعمال دخانیات در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه صنایع دخانیات به هر شیوه ای به دنبال به دست آوردن سود هستند و هر اقدامی برای مبارزه با این صنایع صورت گیرد آن ها به کار خود ادامه می دهند.

وی افزود: در درجه اول برنامه های پیشگیری از استعمال سیگار در سطح کشور در حال انجام شدن است اما وقتی این شرکت ها می بینند که درخصوص سیگار اقدامات پیشگیری از مصرف انجام می شود روی به تبلیفات و عرضه قلیان آورد اند.

مسجدی تصریح کرد: وقتی این شرکت ها مشاهده می کنند که در زمینه پیشگیری از مصرف قلیان نیز برنامه هایی تدوین می شود نوع جویدنی و آدامس مواد دخانی را وارد بازار می کنند و با هر ترفندی به دنبال نگه داشتن بازار خود و کشاندن جوانان به دام مواد دخانی هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تصریح کرد: این شرکت ها همیشه به دنبال سود آوری هستند، تمام افراد جامعه باید احساس مسئولیت کنند به دلیل اینکه جوانان از طریق مصرف سیگار و قلیان به دام سایر اعتیادها می افتند.

مسجدی یادآور شد: آمار مختلفی در این زمینه وجود دارد اما نکته قابل تامل این است که سن مصرف دخانیات در دانش آموزان به سیزده سال رسیده است که این موضوع خطرناک است؛ آمارها نشان می دهد که 30 الی 35 درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند که این رقم در پسرها به 55 درصد می رسد اما باید توجه داشته باشیم که این افراد معتاد نیستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: باید گفت 15 درصد این افراد به دام اعتیاد گرفتار می شوند؛ باید قانون در این زمینه اجرایی شود و مجازات هایی نیز برای فروشنده ها درنظر گرفته شود.

وی گفت: براساس پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی باید حداقل 70درصد قیمت پاکت سیگار مالیات باشد که در کشور ما این رقم به 20 درصد هم نمی رسد؛ مطالعات نشان داده است هرقدر سیکل مالیات پیچیده شود دریافت مالیات سخت تر می شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که 15 درصد افراد جامعه سیگار مصرف میکنند و روزانه مبلغی حدود 10 میلیارد تومان صرف خرید سیگار و 20 میلیارد تومان صرف مصرف قلیان می شود.

وی در پایان تاکید کرد: این رقم بسیار زیاد است که دو برابر این رقم توسط دولت برای درمان بیماری های ناشیاز مصرف دخانیات صرف می شود؛ بزرگترین تهدید کننده توسعه کشورهای جهان سوم از نظر بانک جهانی دخانیات است؛ کشورهای پیشرفته بیشترین ممنوعیت و محدودیت را در نظر گرفته اند و بازار را فروش را به سمت کشور ما می کشانند.

گفتنی است همایش پیشگیری از استعمال دخانیات روز گذشته در محل دانشگاه آزاد شهرستان ورامین با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

کد خبر 406434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha