چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری از «بری لوینستون» کارگردان برنده اسکار آمریکایی تقدیر می‌کند.

سینما

به گزارش ایسنا،‌ این فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی، جایزه گوی بلورین افتخاری پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم کارلوی واری در کشور جمهوری چک را به پاس نقش برجسته در سینمای جهان دریافت می‌کند.

«لوینستون» که ساخت بیش از ۴۰ فیلم بلند را در طول چهار دهه فعالیت سینمایی در کارنامه دارد؛ در سال ۱۹۸۸ برای ساخت فیلم «مرد بارانی» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شد.

وی همچنین برای نگارش فیلمنامه و کارگردانی «و عدالت برلای همه» (۱۹۷۲)، «داینر» (۱۹۸۲)، «آوالون» (۱۹۹۱) و «باگزبی» (۱۹۹۱) پنج بار دیگر نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

بدون شک مهم‌ترین ساخته «لوینستون» فیلم «مرد بارانی» است که امسال همزمان با سی‌امین سالگرد ساخت آن است.

این فیلم در سال ۱۹۸۸ موفق به کسب چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی، بهترین کارگردان و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «داستین هافمن» شد و جوایز متعدد دیگری نیز کسب کرد.

«صبح به خیر، ویتنام» (۱۹۸۷)، «افشاگری» (۱۹۹۴)، «کُره» (۱۹۹۸)، «راهزنان» (۲۰۰۱)،« چه اتفاقی افتاده؟» (۲۰۰۸) و «شهر را بلرزان» (۲۰۱۵) از دیگر ساخته‌های این کارگردان ۷۵ ساله هستند.

از دریافت ‌کنندگان پیشین جایزه گوی بلورین افتخاری جشنواره کارلوی واری می‌توان به «ویلیام فردکین»، «یری شاتزبرگ» و «کن لوچ» اشاره کرد.

این رویداد سینمایی امسال برنامه ویژه‌ای را نیز برای یادبود «میلوش فورمن» بزرگ‌ترین کارگردانان تاریخ معاصر کشور جمهوری چک که چندی پیش درگذشت اختصاص داده است که با نمایش فیلم «عشق‌های یک بلوند» ساخته «میلشو فورمن» در سال ۱۹۶۵ از مهم‌ترین آثار موج نو سینمای چک و همچنین برگزاری یک کنسرت از سوی ارکستر سمفونی ملی چک در شب افتتاحیه و اجرای موسیقی فیلم‌های معروف «فورمن» از جمله «والمونت»، «آمادئوس» و «فایرمن بال» همراه خواهد بود.

جشنواره «کارلووی واری» که از سال ۱۹۴۶ آغاز به‌ کار کرده و مهمترین جشنواره‌ اروپای مرکزی و شرقی به شمار می‌رود، هرساله در شمال‌غربی کشور جمهوری چک برگزار می‌شود.

پنجاه و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری از تاریخ ۲۹ ژوئن تا ۷ جولای (۸ تا ۱۶ تیر) در کشور جمهوری چک برگزار خواهد شد.

کد خبر 406298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha