علی ابراهیمی/ خبرنگار با آغاز‌ ماه مبارک رمضان، دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های صنفی، نظارت بر قیمت و کیفیت مواد غذایی را تشدید می‌کنند، اما امسال بازار مواد پروتئینی به‌خصوص گوشت گوسفندی متعلقات مرتبط با آن، متأثر از افزایش نرخ ارز و رشد قاچاق دام زنده به برخی کشورهای عربی با تنش بیشتری مواجه شده است

جگرکی

به‌نحوی که اخیرا رئیس اتحادیه فروشندگان کله و پاچه و سیرابی و شیردان با انتقاد از کمبود این محصول به‌دلیل کاهش کشتار دام زنده و نبود امکان واردات از افزایش قیمت هردست کله‌وپاچه به 110هزار تومان و احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها تا 150هزار تومان درصورت تأمین نشدن این محصول از طریق واردات خبر داد.

جگر، دل، قلوه، خوش‌گوشت و نظایر آن از دیگر اقلام مورد نیاز مصرف‌کنندگان است که قیمت و عرضه آن با میزان کشتار دام زنده و عرضه این اقلام به واحد‌های صنفی سطح شهر ارتباط مستقیمی دارد، اما کاهش شدید کشتار دام زنده به‌دلیل خروج قاچاق آن از کشور و تأمین نیاز بازار از طریق واردات گوشت قرمز منجمد به رکود کسب و کار مغازه‌های دل و جگر و قلوه فروشی منجر شده است.

  • کاهش قیمت دل و جگر

رئیس اتحادیه فروشندگان دل، قلوه و جگر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از تأثیر افزایش قاچاق به خارج و کاهش کشتار دام زنده در داخل بر قیمت و میزان عرضه این اقلام در ‌ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: به‌رغم کمبود این اقلام به‌دلیل کاهش کشتار دام زنده در‌ماه مبارک رمضان، قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم دل و جگر و قلوه 10هزار تومان کاهش یافته است. غلامحسین شیرازی، دلیل کاهش قیمت عمده فروشی این اقلام در کشتارگاه‌ها را کمتر شدن میزان مصرف دل، جگر، قلوه و سایر اقلام مرتبط با آن در ایام‌ ماه مبارک رمضان دانست و گفت:

پیش از‌ماه مبارک رمضان قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم دل، جگر و قلوه درکشتارگاه 70هزار تومان بود که با آغاز‌ماه مبارک رمضان این نرخ اکنون به 60هزار تومان کاهش یافته است زیرا میزان مصرف این اقلام در‌ماه مبارک رمضان، کاهش می‌یابد. او با بیان اینکه اتحادیه و اتاق اصناف به‌دلیل نوسان شدید قیمت‌ها به تعیین نرخ مصوب برای انواع دل، جگر، قلوه و سایر اقلام مرتبط با این صنف قادر نیستند، افزود:

بارها با بازرسی اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی برای تعیین نرخ مصوب فروش این اقلام نشست برگزار کرده‌ایم اما موفق به تعیین نرخ نشده‌ایم. با وجود این، به‌نظر می‌رسد با گذشت یک هفته از‌ماه مبارک رمضان و ثبات نسبی بازار با مشخص شدن میزان کشتار و عرضه دام زنده، نرخ این اقلام نیز در دستگاه‌های مرتبط تعیین و برای اجرا به واحدهای صنفی شهر تهران ابلاغ شود. اما در شرایط کنونی همه واحدهای صنفی اعلام می‌کنند به‌دلیل نوسان نرخ مواداولیه درصورت تعیین نرخ مصوب متضرر خواهند شد.

  • معمای قاچاق دام زنده و واردات گوشت منجمد

رئیس اتحادیه فروشندگان دل، قلوه و جگر با انتقاد از مسئولان در زمینه اتخاذ رویکرد خروج دام زنده از کشور، درباره واردات گوشت منجمد گوسفندی و گوساله برای تنظیم بازار مواد پروتئینی، گفت: مشخص نیست که چرا به‌رغم کاهش شدید کشتار دام و عرضه امحا و احشای گوسفندی در بازار، مسئولان هیچ حساسیتی به صادرات رسمی یا قاچاق دام زنده به کشورهای همجوار نشان نداده و تنظیم بازار با واردات گوشت قرمز منجمد را در دستور کار قرار داده‌اند.

او با بیان اینکه اتخاذ چنین رویکردی موجب کاهش شدید عرضه و افزایش بی‌رویه قیمت محصولات صنوف مرتبط با کشتار و عرضه دام زنده مانند صنوف کله، پاچه و سیرابی شیردان و دل، جگر و قلوه شده است، افزود: متأسفانه افزایش نرخ و تک نرخی شدن ارز موجب شده است صادرات دام زنده به کشورهای همجوار با سود و ارزآوری بالایی مواجه شود و اکنون دام زنده قاچاق با قیمت‌های خیلی خوب و پرداخت دلاری در مرز کشورهای عربی همجوار خریداری می‌شود که به انگیزه‌ای برای تمایل بیشتر صادرکنندگان رسمی و قاچاقچیان به فروش دام زنده در آن سوی مرزهای غربی و جنوبی کشور منجر شده است.

غلامحسین شیرازی تأکید کرد: به‌رغم انعکاس این مشکلات به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، مشخص نیست که چرا اقدامی برای محدودیت صادرات یا برخورد با قاچاق دام زنده در مرزهای کشور صورت نمی‌گیرد. این وضعیت موجب شده تا واحدهای صنفی مرتبط با کشتار دام زنده ازجمله فروشندگان صنف ما در تأمین نیاز خود به دل، جگر، قلوه، خوش گوشت و... با مشکل مواجه شوند که آثار تداوم این روند با کاهش شدیدتر عرضه، رشد تقاضا و افزایش بیشتر قیمت این اقلام بعد از‌ماه مبارک رمضان مشهود خواهد بود.

  • از افطار تا سحر

رئیس اتحادیه فروشندگان دل، قلوه و جگر در مورد ساعت کار این صنف در ایام‌ماه مبارک رمضان گفت: واحدهای صنفی عرضه‌کننده این اقلام در ‌ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر مشغول خدمات رسانی به مشتریان هستند. شیرازی با تأکید بر اینکه روزه‌داران با توجه به شرایط جسمانی خود نسبت به مصرف اینگونه اقلام در وعده‌های افطاری و تا سحر اقدام کنند، افزود:

بی‌توجهی به این نکات موجب شده تا برخی مشتریان به غلط تصور مسمومیت با مصرف دل، جگر و قلوه در این ایام را مطرح کنند، درحالی‌که نظارت لازم بر کیفیت این اقلام چه در محل کشتار یا در سطح واحدهای خرده فروشی توسط بازرسان سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و اتحادیه صورت می‌گیرد تا از عرضه اقلامی که احتمالا از کیفیت و بهداشت مناسبی برخوردار نیستند، جلوگیری شود.

او تأکید کرد: در زمینه نظارت بر بهداشت مواد غذایی این صنف متخصصان سازمان دامپزشکی پس از کشتار دام در کشتارگاه حضور داشته و امکان عرضه این اقلام تنها با تأیید این کارشناسان به مغازه‌داران سطح شهر وجود دارد و در مغازه‌ها نیز اتحادیه و بازرسان اتاق اصناف بر کیفیت این اقلام نظارت می‌کنند.

  • ارائه شکایات از جگرکی‌ها فقط به صورت مکتوب

رئیس اتحادیه فروشندگان دل، قلوه و جگر از پیگیری این اتحادیه برای بررسی شکایات احتمالی مصرف‌کنندگان خبر داد و افزود: مشتریانی که از کیفیت یا قیمت انواع دل، جگر و قلوه شکایتی دارند می‌توانند شکایت خود را به‌صورت مکتوب به اتحادیه ارائه کنند تا پیگیری شود. شیرازی با بیان اینکه امکان ارائه شکایت تلفنی یا شفاهی به اتحادیه وجود ندارد، افزود:

وقتی مشتریان ادعایی در مورد کیفیت این اقلام یا عرضه نامطلوب آن ارائه می‌کنند باید به‌صورت کتبی باشد تا امکان بررسی صحت و سقم این شکایت و بازگرداندن وجه پرداختی یا جبران ضرر و زیان احتمالی مشتریان وجود داشته باشد.

او با اشاره به سابقه ارائه چنین شکایت‌هایی به اتحادیه گفت: پیش از این شکایت‌هایی حتی در مورد کیفیت نامطلوب طبخ اینگونه اقلام در واحدهای صنفی و مصرف نشدن آن داشته‌ایم که با پیگیری اتحادیه، فروشندگان به بازگرداندن وجوه دریافتی از مشتریان ملزم شدند؛ با وجود این، برخی ادعاهای نادرست مشتریان در مورد مسمومیت به‌دلیل فاسد بودن دل، جگر و قلوه مطرح شده که اتحادیه پس از بررسی، صحت اینگونه شکایت‌ها را رد کرده است.

کد خبر 405901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha