همشهری آنلاین: نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین‌های اشغالی در هتل هیلتون شهر استانبول آغاز شد.

نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در استانبول آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز وارد استانبول شده است، در نشست وزرای خارجه که هم اکنون در حال برگزاری است، به نمایندگی از ایران سخنرانی خواهد کرد.

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین و اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس به دعوت مقامات ترکیه از روز گذشته به مدت دو روز و در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و سران کشورهای اسلامی در شهر استانبول آغاز شده است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در آیین گشایش این نشست گفت که شرایط محاکمه سربازان و مقامات رژیم صهیونیستی را به مسلمانان بی دفاع فلسطینی تیراندازی می کنند، فراهم خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در بیانیه نهایی نشست سازمان همکاری اسلامی مخالفت خود را با هر گونه تغییر در موقعیت قدس اعلام خواهیم کرد.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس که سبب بروز اعتراضات شدید در فلسطین از جمله درگیری در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی شد، ترکیه همراه با بسیاری از کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

بر همین اساس نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی برای بررسی آخرین تحولات در فلسطین، محکومیت جنایات صهیونیست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس امروز با حضور مقامات بیش از 40 کشور در استانبول برگزار می شود.

در این نشست 13 کشور در سطح رئیس جمهوری، 2 کشور در سطح معاون رئیس جمهوری، سه کشور در سطح معاون نخست وزیر، 12 کشور در سطح وزیر امور خارجه و همچنین دیپلمات هایی از 11 کشور شرکت می کنند.

سران کشورهای ایران، افغانستان، اردن، سودان، گینه، گینه بیسائو، قطر، کویت، موریتانی، بخش ترک نشین قبرس در این نشست حضور می یابند.

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به منظور حمایت از فلسطین و بررسی تحولات در سرزمین های اشغالی وارد شهر استانبول ترکیه شده اند.

دیروز نشست کارشناسان ارشد این اجلاس در هتل هیلتون استانبول برگزار شد و نمایندگان کشورهای اسلامی پیش نویس بیانیه نشست را برای جلسه وزرای امور خارجه و سران که قرار است امروز ظهر و امشب برگزار شود، تدوین کردند.

نشست وزرای امور خارجه آغاز شده و امشب نیز نشست سران سازمان همکاری اسلامی برای محکومیت جنایات اخیر صهیونیست ها در غزه و انتقال سفارت آمریکا به قدس در محل سالن کنگره مرکزی استانبول برگزار می شود.

ترکیه به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی سران و وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی را به منظور بررسی وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین برای نشست فوق العاده این سازمان در استانبول دعوت کرده است.

در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه همراه با برخی کشورهای اسلامی اقداماتی را برای محکومیت این اقدام و اعلام همبستگی با مردم فلسطین آغاز کرد.

چهار روز پیش در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.

همچنین چهار روز پیش همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات 'میلیونی بازگشت' علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی 62 نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از سه هزار نفر از آنها نیز زخمی شدند.

پارسال نیز در پی اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شده و قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین اعلام و از همه کشورها خواسته شد که قدس شرقی را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به رسمیت بشناسند.

کد خبر 405738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha