همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، تولید انبوه سلول را در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های صعب العلاج و سرطان موثر دانست و گفت: ایران در زمینه خدمات سلول درمانی در منطقه اول و در دنیا در رتبه ۱۵ است.

وزیر بهداشت

به گزارش ایرنا، سید حسن هاشمی، در آیین بهره‌‌برداری از اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی منطقه در یافت آباد تهران افزود: بیماری سرطان در شرایطی ایجاد می‌شود که در تقسیم بندی سلولی در بدن، مشکل ایجاد شده و سلول‌های ناشناخته تولید می‌شود. این سلول‌های سرطانی با استفاده از دارو، اشعه و اخیرا سل تراپی از بین می‌روند.

وی اظهار داشت: تولید انبوه سلول، اگر چه در نوع خود در کشور و منطقه بی نظیر است، اما مربوط به حوزه ای از علوم پزشکی است که از نیم قرن پیش، با استفاده از سلول و سلول‌های بنیادی مطرح بود.

وزیر بهداشت گفت: دهه هفتاد شاهد تلاش جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان برای تولید سلول بودیم و به موازات آن، اقدامات ارزشمندی در مراکز دانشگاهی وزارتخانه های بهداشت و علوم انجام شد.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه خدمات پزشکی سلولی، در منطقه رتبه اول و در جهان در رتبه 15 قرار داریم، افزود: دستاوردهای برخی کشورها به دلیل محدودیت‌های مذهبی و قانونی، در کشورهای پیشرفته ثبت نمی‌شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: دانشمندان توانمندی در کشور هستند که به طور پراکنده فعالیت می‌کنند. امیدواریم شرکت تولید انبوه فرآورده‌های سلولی زمینه همکاری مشترک آنها را فراهم کند و از این طریق بتوانیم با هم افزایی، فاصله کشور را با رقبای خود افزایش دهیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ایران از 25 سال پیش تا کنون برای درمان سرطان خون، از پیوند مغز استخوان، استفاده کرده است. همچنین این فناوری (سل تراپی) کمک بسیار زیادی به بیماران مبتلا به سرطان خون می‌کند.

هاشمی به برخی مشکلات کشور در حوزه سلولی اشاره کرد و گفت: مشکل کشور در حوزه سلولی، رفتارهای ناصحیح، تهیه سلول به روش غیر علمی و غیرقانونی و تزریق بدون مطالعه سلول در دهه‌های گذشته در مراکز علمی بود که در رسانه‌ها مطرح و تبلیغ می‌شد و ضمن به زحمت انداختن مردم، برای دانشمندان تردید ایجاد می‌کرد که با راه اندازی این مجموعه، این مشکلات برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت از معاونت درمان وزارت بهداشت خواست تا ظرف کمتر از یک ماه آینده، ضوابط راه اندازی مراکز سل تراپی را اعلام کند تا استانداردها در سطح کشور رعایت شود.

هاشمی یادآور شد: در کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی، از ظرفیت تمام بخش‌های علمی و دانشگاه‌های کشور استفاده شود چون دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و شیراز اقدامات خوب و عمیقی در حوزه‌های سلولی انجام داده اند که باید در کنار جهاد دانشگاهی از آنها استفاده کرد.

  • امروز کشور بیش از هر زمانی نیاز به آرامش دارد

وزیر بهداشت گفت: ساختمان، تجهیزات و کارخانه در حوزه پیشرفت علمی به تنهایی موثر نیستند بلکه مغز، دانش و ایمان افراد علاقه مند به کشور مهم است و باید بستر شناسایی و شکوفایی استعدادها فراهم شود که آن هم در سایه آرامش حاصل می‌شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیچ ملتی با دعوا رشد نمی‌کند و هیچ بشری در فضای یاس و ناامیدی نمی‌تواند پیشرفت کند، افزود: امروز کشور بیش از هر زمانی نیاز به آرامش دارد که با وحدت و همدلی به دست می‌آید و نمی‌شود دیگران را موعظه کنیم اما خودمان کم بهره باشیم.

هاشمی تاکید کرد: برای من به عنوان یک ایرانی مایه تاسف است که می‌بینم رسانه‌ها، افراد اثرگذار و گروه‌های سیاسی با دعا ورزشکاران را برای حضور در میادین بین المللی بدرقه می‌کنند اما در حال حاضر که دیپلمات‌های کشور در عرصه مذاکرات حساس حضور دارند و بارها دیانت، وفاداری و انقلابی بودن شان مورد تایید بزرگان قرار گرفته است و نیاز به روحیه و حمایت دارند، از این حمایت حداکثری کمتر بهره مند می‌شوند.

وزیر بهداشت افزود: باید در شرایط کنونی مراقبت کنیم چون کوچکترین خطا و اشتباه، در تاریخ به حساب ما ثبت و نوشته می‌شود و اگر به جمهوری اسلامی علاقه مند هستیم، به یکپارچگی کشور وفا داریم و می‌خواهیم مسیر شهدا کم نقص ادامه پیدا کند، باید از وحدت و توسعه علمی حمایت کنیم تا مسیر خودباوری، غرور ملی و ثروت آفرینی هموار تر شود.

هاشمی با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: امیدواریم که خودشیفتگی، خود محوری و خودخواهی که بلای جانها شده، از بین برود و رمضان امسال، سوزاننده ترین رمضانی باشد که این بلایا را برطرف کند.

وزیر بهداشت یادآور شد: برخی از ما بدون آنکه به هزینه‌هایی که برای کشور، آینده جوانان، تاریخ و دین دارد توجه کنیم، همیشه می‌خواهیم دیده و مطرح شویم.

کد خبر 405571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha