جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران انگلیسی می‌گویند دارویی که در اصل برای درمان پوکی استخوان طراحی‌شده است، ممکن است بتواند برای درمان طاسی هم استفاده شود.

طاسی مردانه عارضه پیچیده‌ای است و در حال حاضر فقط چند درمان واقعاً مؤثر برای افرادی که موهایش شروع به ریزش می‌کند، وجود دارد. البته این درمان‌ها هم در همه افراد مؤثر نیستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها پژوهشگران در پروژه‌ای در مرکز پژوهش بیماری‌های پوست دانشگاه منچستر در ابتدا به بررسی داروی مهارکننده ایمنی سیکلوسپورین A پرداختند که مدت‌هاست معلوم شده است که یک عارضه جانبی آن رشد بیش‌ازحد مو است.

استفاده از سیکلوسپورین A از دهه ۱۹۸۰ برای جلوگیری از رد اعضای پیوندی و بیماری‌های خودایمنی رواج یافت.

این دانشمندان در جریان کارشان بر روی تکه‌های پوست سر حاوی فولیکول‌های مو در آزمایشگاه متوجه شدند که سیکلوسپورین پروتئینی به نام SFRP1 را مهار می‌کند که در شرایط معمول رشد فولیکول‌های مو را کند می‌کند. SFRP1 یک عامل کلیدی تنظیم‌کننده رشد است که بر بسیاری از بافت‌های بدن ازجمله فولیکول مو اثر می‌گذارد.

ازآنجایی‌که عوارض جانبی سیکلوسپورین A فقط به افزایش رشد مو خلاصه نمی‌شود و اثرات جانبی وخیم‌تری هم ایجاد می‌کند، این دانشمندان به دنبال داروی جایگزین رفتند.

آن‌ها یک ترکیب جداگانه را یافتند که برای مقابله با پوکی استخوان طراحی‌شده بود، اما پروتئین SFRP1 را مانند سیکلوسپورین مهار می‌کرد. این دانشمندان می‌گویند این دارو با عنوان WAY-316606 را می‌توان بدون اثرات جانبی چندانی برای درمان طاسی مردانه در انسان‌ها به کار برد.

نتایج این بررسی در ژورنال PLOS Biology منتشرشده است.

در حال حاضر دو داروی تأییدشده برای درمان طاسی با الگوی مردانه (طاسی آندروژنتیک) وجود دارد، یکی ماینوکسیدیل که به‌طور موضعی برای مردان و نیز زنان تجویز می‌شود و دوم داروی خوراکی فیناستراید یا پروپشیا که برای مردان تجویز می‌شود.

کد خبر 405154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha