چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بالا گرفتن اعتراضات نسبت به سیاست‌های ضد مهاجرتی نخست‌وزیر انگلیس، باعث شد تصویر ترزا می از بخش افتخارات دانشکده جغرافی دانشگاه آکسفورد حذف شود.

تصویر نخست‌وزیر انگلیس از دانشگاه آکسفورد حذف شد

به گزارش ایرنا، این تصویر پس‌ از آن از سوی مقامات دانشگاه پایین آورد شد که جمعی از دانشگاه معترض پویشی را در فضای مجازی با هشتگ «او جغرافی‌دان نیست» راه‌اندازی کردند.

علاوه بر این معترضان شعارهایی را همچون 'مؤسس فضای تنفر علیه مهاجران'، 'بگذارید مهاجران وارد شوند' و 'محافظه‌کاران را به دریا بیندازید' روی تصویر او نوشته بودند که سبب شد تا مقامات دانشگاه در اقدامی واکنشی، این تصویر را پایین بیاورند.

دولت محافظه‌کار انگلیس به دلیل رسوایی پنهان‌کاری در پرونده مهاجران کشورهای کارائیب موسوم به نسل ویندراش به‌شدت تحت‌فشار قرار دارد.

نسل ویندراش کسانی هستند که از کشورهای کارائیب در دهه‌های 50 و 60 میلادی به همراه والدین خود هم‌زمان با نخستین موج مهاجرت‌ها از کشورهای هم‌سود (تشکلی عمدتاً از مستعمره‌های سابق بریتانیا) به انگلیس آمده بودند.

وزارت کشور انگلیس اخیراً هزاران کارت ورودی متعلق به آن‌ها را نابود کرد که این اقدام، اثبات حقوق شهروندی اعضای فاقد ویزای نسل ویندراش را سخت‌تر می‌کند.

این امر سبب شد تا چندین نشست اضطراری در پارلمان انگلیس به‌منظور رسیدگی به وضعیت اقامت این افراد برگزار شود که در هر نوبت احزاب مخالف خواستار کناره‌گیری امبر راد از وزارت کشور شدند.

او متعاقباً از اتباع «نسل ویندراش» عذرخواهی و دستورالعملی را صادر کرد که بر اساس آن هزینه تقاضا و برخی دیگر از شرایط لازم برای دریافت تابعیت انگلیسی این افراد حذف شود. بااین‌حال وی هفته گذشته مجبور شد تا از مقام خود کناره‌گیری کند تا به این فشارها خاتمه دهد.

تاکنون چندین حرکت اعتراضی در مقابل پارلمان و دفتر نخست‌وزیری در همین رابطه برگزارشده و معترضین دامنه این سیاست‌ها را به «می» نسبت می‌دهند.

«دیانا آبوت» وزیر کشور کابینه در سایه انگلیس شنبه گذشته طی سخنانی در جمع معترضینی که مقابل دفتر نخست‌وزیری تجمع کرده بودند تصریح کرد که تمام راه‌ها به «ترزا می» ختم می‌شود.

آبوت گفت که رسوایی ویندراش به استعفای «راد» ختم نمی‌شود و دولت «می» موظف است تا هرچه سریع‌تر به وضعیت این افراد رسیدگی کند.

ناظران بر این باورند که سیاست‌های ضد مهاجرتی دولت «می»، منجر به ایجاد فضای تنفر و تشدید بیگانه هراسی در جامعه شده است. آن‌ها همچنین معتقدند که این مسئله پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا تاکنون نمود بیشتری پیداکرده و سبب تجلی اندیشه‌های راست افراطی در کشور شده است.

کد خبر 405058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha