همشهری آنلاین: گروهی از هواداران سید حسن نصرالله با اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی لبنان به خیابان‌ها آمده و شادی کردند.

حزب‌الله

وزیر کشور لبنان دوشنبه شب در یک نشست خبری نتایج رسمی انتخابات پارلمان لبنان را اعلام کرد. نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان گفت که همه اعضای دو لیست الوفاء و الامل در حوزه‌های دوم و سوم جنوب لبنان پیروز شدند.

بر اساس نتایج اعلام شده «جریان ملی آزاد» به رهبری میشل عون و متحدانش از جمله حزب‌الله ۲۷ کرسی و حزب «المستقبل» به رهبری سعد حریری، نخست‌وزیر کنونی ۲۱ کرسی به دست آوردند. به این ترتیب حزب المستقبل در این انتخابات حدود یک سوم کرسی‌های خود را از دست داد.

جنبش امل در مجموع ۱۶ کرسی، نیروهای لبنان (القوات اللبنانیه) ۱۵ کرسی و حزب‌الله ۱۳ کرسی به دست آورده و بقیه کرسی‌ها نیز میان چند حزب کوچک دیگر و احزاب مستقل تقسیم شد.

از آنجا که جریان ملی آزاد شامل بخش‌هایی از مسیحیان مارونی، هم‌پیمانان شیعیان امل و حزب‌الله می‌شوند و این گروه‌ها در مجموع ۶۷ کرسی را در برابر المستقبل و هم‌پیمانانش به دست آوردند، حزب‌الله  پیروز شده است.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان عصر دوشنبه گفت: «اهداف تعیین شده ما به دست آمد و مقاومت پیروزی سیاسی تازه‌ای به دست آورده است.»

ساعتی پیش از آن سعد حریری نیز در یک نشست خبری در بیروت اگر چه به کاهش قدرت خود اعتراف کرد، اما از نتایج به دست آمده در انتخابات ابراز رضایت هم کرد.

حریری با وجود رأی پائین در این انتخابات، همچنان می‌تواند با انجام یک ائتلاف جدید در سمت نخست‌وزیری باقی بماند.

انتخابات لبنان برای نخستین بار بعد از ۹ سال و در پی یک تأخیر ۵ ساله روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار شد. در این انتخابات حدود ۶۰۰ نامزد از ۷۷ حزب و فهرست مشترک برای کسب ۱۲۸ کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت کردند. میزان مشارکت در این دوره پایین بود و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان واجد شرایط، یعنی تنها ۴۹.۲ درصد از آنها در انتخابات شرکت کردند.

کد خبر 404884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha