سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: توریسم جهانی مقصر تولید هشت درصد از دی‌اکسید کربن در جهان است، یعنی سه برابر بیشتر از حدی که محققان تصور می‌کردند.

توریسم

براساس گزارش BBC، ارزيابي جديد از آن رو بيشتر از تخمين‌هاي گذشته‌است كه شامل آلودگي‌هاي كربني ناشي از سفر به اضافه چرخه كامل كربني در غذا، هتل‌ها و خريد توريست‌ها است.

عوامل اصلي اين افزايش آلودگي نيز تورست‌هاي ثروتمندي هستند كه به مقاصد توريستي مجلل سفر مي‌كنند. در اين زمينه آمريكا رتبه اول را به دست آورده‌است و پس از آن چين، آلمان و هندوستان قرار دارند.

گردشگری، صنعتی عظیم، روبه رشد و جهانی با ارزشی معادل هفت تریلیون دلار است و از هر ده نفر جمعیت جهان درآمد یک نفر به این صنعت وابسته است. سرعت رشد اين صنعت سالانه چهار درصد است. پیش از این تخمين‌ها نشان مي‌دادند دو و نیم تا سه درصد ضایعات کربنی ناشی از صنعت گردشگری باشد.

با اين‌همه در اين پژوهش جديد كه گفته مي‌شود جامع‌ترين ارزيابي از آلايندگي صنعت توريسم تا به امروز است، ميزان جريان كربن جهاني در ميان 160 كشور جهان را از سال 2009 تا 2013 مورد بررسي قرار داده‌است و نشان مي‌دهد مقدار كلي آن نزديك به هشت درصد از آلايندگي كربين در كل جهان است.

نویسندگان این پژوهش می‌گویند برای برآورد میزان کربن ناشی از صنعت گردشگری در کنار سفرهای هوایی ،‌ انرژی مورد نیاز برای چرخش صنعت گردشگری از جمله همه غذاها، نوشیدنی‌ها، ساخت زیرساخت‌ها‌، تعمیرات و خدماتی که به گردشگران ارائه می‌شود نیز در نظر گرفته شده‌اند.

آرونیما مالک، پژوهشگر دانشگاه سیدنی كه هدايت اين پروژه را به عهده داشته‌است می‌گوید نتایج این مطالعه بسیار هشدار دهنده است. ما جزییات داده‌های مرتبط با صنعت گردشگری، از جمله مواد مصرفی مثل خوردن غذا در رستوران‌ها و خرید سوغاتی را بررسی کردیم. مبادلات میان کشورهای مختلف و داده‌های منتشر شده از گازهای گل‌خانه‌ای را نيز بررسي کردیم تا به میزان واقعی تولید آلاینده کربنی در صنعت گردشگری برسیم.

محققان تاثیرات گردشگری بر میزان تولید کربن را در کشورهای مبدا و مقصد گردشگران بررسی کرده‎اند و دريافتند مهمترین عامل افزايش آلاينده‌هاي كربني گردشگران مرفه از کشورهای ثروتمند هستند که به کشورهای ثروتمند دیگر سفر می‌کنند. در کشورهایی مثل آمریکا، چین، آلمان و هند، بیشتر سفرها داخلی‌اند اما گردشگران کانادایی، سوئیسی، هلندی و دانمارکی بيشتر از كشورهاي خود در کشورهای آلاینده کربنی ايجاد مي‌كنند. به گفته محققان زماني كه مردم از کشورهای ثروتمندتر سفر می‌کنند، معمولا پول بیشتری صرف سفر یا غذاهای داراي آلاینده‌های بیشتر صرف می‌کنند.

محققان همچنين دريافتند با افزایش ثروت کشورها تمایل شهروندان آنها برای گردش در جهان افزایش می‌یابد. به گفته اين پژوهش گردشگران کشورهای با درآمد بالاتر معمولا پول بسیار زیادی صرف سفر هوایی، خرید و اقامت می‌کنند. اما گردشگرانی که از کشورهایی با درآمد کمتر می‌آیند، بیشتر با لوازم حمل و نقل عمومی سفر می‌کنند و غذاهای فرآوری نشده مصرف می‌کنند. الگوهای مصرف افراد، بسته به وضعیت اقتصادی کشورها متفاوت است.

محققان در حين اندازه‌گیری سرانه تولید آلاینده‌های کربنی در کشورهای مختلف دريافتند در جزیره‌های کوچکی مثل مالدیو، قبرس و سیشل، گردشگری عامل تولید بیش از 80 درصد آلاینده‌های کربنی است. در بازارهای جديد مثل برزیل، هند،‌ چین و مکزیک هم تقاضا برای گردشگری جهاني رو به افزایش است.

نتيجه كلي اين پژوهش این واقعیت آشكار كرده‌است که زماني كه افراد سالانه بیش از 40 هزار دلار درآمد دارند،‌ به ازای هر 10 درصد افزایش در میزان دریافتی‌شان 13 درصد آلاینده کربنی بیشتری تولید می‌کنند.

کد خبر 404864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha