همشهری آنلاین: رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری از تسهیل شرایط استفاده استارتاپ‌ها از مزایای سربازی تخصصی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد صاحبکار با بیان اینکه یکی از تسهیلات ارائه‌ شده به افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی نخبگان فناور بوده که طی سال‌های گذشته برای شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شده است، گفت: تا کنون بیش از 1000 نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند و شرایط استفاده استارتاپ‌ها از مزایای سربازی به‌ مراتب آسان‌تر شده است.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اهمیت و نقش نیروی انسانی خلاق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، گفت: توانمندسازی سرمایه‌های انسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور یکی از مسائل مهمی بوده که از سال‌های گذشته مورد توجه معاونت علمی و فناوری بوده است.

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به استقبال شرکت‌ها از این تسهیلات اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیروهای مسلح، از بهمن‌ ماه سال گذشته تغییراتی در شیوه‌نامه بهره‌مندی دانش‌آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی اعمال شد که بر مبنای آن، شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های خلاق و شرکت‌های معرفی‌ شده از سوی نهادهای توسعه فناوری و نوآوری، می‌توانند کارکنان برتر خود را برای استفاده از این تسهیلات معرفی کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: با توجه به جلسات برگزار شده با نهادهای توسعه فناوری از جمله شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و همچنین بازخوردهای دریافت شده از استارتاپ‌های فعال معرفی‌ شده از سوی این نهادها، تلاش کرده‌ایم تا شرایط استفاده افراد کلیدی فعال در استارتاپ‌ها را از این شیوه‌نامه تسهیل کنیم.

  • حذف شرط معدل دانشگاهی برای افراد متقاضی

صاحبکار افزود: به‌ منظور گسترش این برنامه، شرط حداقل معدل در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف‌ شده است و افراد پس از ثبت‌نام در سامانه ثریا (Soraya.bmn.ir) و ارائه سوابق علمی و فناورانه خود و کسب حدنصاب امتیاز، از این مزایا استفاده کنند.

  • حذف شرط دارا بودن فروش برای شرکت‌ها

صاحبکار ادامه داد: با توجه به گسترده کردن ارائه این تسهیلات به شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار و مراکز رشد، شرط فروش محصولات برای شرکت‌ها حذف شد و از این پس شرکت‌ها صرفاً در صورت دارا بودن اظهارنامه مالیاتی می‌توانند افراد کلیدی خود را برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی کنند.

  • عدم الزام سابقه بیمه برای تیم‌های مستقر در شتابدهنده‌های کسب‌وکار

دبیر کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر همه افراد فعال در تیم‌های مستقر در شتابدهنده‌های کسب‌وکار دارای بیمه تأمین اجتماعی نیستند، گفت: صرفاً شتابدهنده‌های کسب‌وکار از این پس مجاز خواهند بود بر مبنای سهمیه خود، افرادی را که سابقه بیمه ندارند، برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی کنند.

  • حذف شرط بیمه برای مدیرعامل شرکت‌ها

صاحبکار افزود: با توجه به نقش اثرگذار مدیرعامل در شرکت‌ها، شرط دارا بودن بیمه برای مدیرعامل شرکت‌ها از این پس لحاظ نخواهد شد و مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند صرف نظر از دارا بودن سابقه بیمه، درخواست خود را برای بهره‌مندی از این تسهیلات ارائه کنند.

  • نحوه محاسبه امتیاز برای شتابدهنده‌ها و صندوق‌ها

وی گفت: بر این اساس با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و شتابدهنده‌های کسب وکار، در اظهارنامه مالیاتی خود به طور مستقیم فروش درج نمی‌کنند، از این پس به جای محاسبه فروش مندرج در اظهارنامه، از میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها برای سهمیه و امتیازبندی این نهادها استفاده خواهد شد. همچنین محاسبه مدت زمان بیمه افراد فعال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه بر مبنای بیمه آن‌ها از طریق مدیر صندوق سرمایه‌گذاری معیار ارزیابی قرار می‌گیرد.

  • مهلت استفاده برای شرکت‌های خارج شده از فهرست شرکت‌های ‌دانش‌بنیان

صاحبکار همچنین در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیانی که از تاریخی معین معیارهای مربوط به آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان را احراز نمی‌کنند، افزود: این شرکت‌ها به مدت 6 ماه فرصت بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی نخبگان فناور را خواهند داشت.

رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در پایان با تاکید بر اینکه افراد متقاضی برای ارائه درخواست، هیچ نیازی به مراجعه حضوری یا ارائه تقاضای مکتوب به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ندارند، گفت: افراد فعال متقاضی استفاده از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، صرفاً باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه Soraya.bmn.ir ثبت و از طریق همین سامانه مراحل آن را پیگیری کند. همچنین اطلاعات تکمیلی در این زمینه در سامانه Daneshbonyan.ir در دسترس است.

کد خبر 404832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha