همشهری آنلاین: مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با اشاره به ضرورت راه‌اندازی سامانه رده‌بندی غارهای کشور گفت: با راه‌اندازی این سامانه می‌توان دستورالعمل جامعی برای حفاظت از غارها تدوین کرد.

غارهای کشور رده‌بندی شوند

به گزارش ايسنا، احتشام مصدق با اشاره به این که سامانه رده‌بندی غارهای کشور هنوز راه‌اندازی نشده است، اظهار کرد: این سامانه می‌تواند غارهای کشور را از نظر ارزش‌های حفاظتی تقسیم‌بندی کند. برای مثال در یک کشور تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی انجام می‌شود و استان‌ها مشخص می‌شوند. پس از آن می‌توان دریافت که کدام استان مخصوص کار زراعی و کدام یک مخصوص کار تولیدی است. در مورد غارها نیز به همین صورت است. اگر شناخت کاملی از آن‌ها داشته باشیم و رده‌بندی آن‌ها صورت پذیرد، می‌توانیم در مورد کارکردها آن‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال رده‌بندی کردن غارها مشخص می‌کند که کدام یک از غارها توریستی است و ورود گردشگر به کدام یک از آن‌ها ممنوع است. حتی ورود غارنورد به برخی دیگر از غارها نیز برای حفاظت از خفاش‌ها باید ممنوع شود. از این‌رو راه‌اندازی سامانه رده‌بندی غارهای کشور برای حفاظت از آن‌ها ضروری است.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با بیان این که امیدواریم سامانه رده‌بندی غارهای کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست هر چه زودتر فعال شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های این رده‌بندی هنوز تکمیل و تاکنون دستورالعمل خاصی برای حفاظت از غارهای کشور تدوین نشده است البته کم و بیش اطلاعاتی برای حفاظت از غارها وجود دارد ولی این اطلاعات هنوز به صورت یک دستورالعمل جامع تدوین نشده است. چنانچه رده‌بندی غارهای کشور به سرانجام برسد لازم است که دستورالعمل حفاظت نیز تدوین شود.

مصدق با بیان این که تاکنون حدود ۲۵۰۰ غار در کشور ثبت شده است، تصریح کرد: کشور ایران به دلیل این که ضخیم‌ترین لایه آهکی جهان را دارد تبدیل به یک منطقه غارخیز شده است و در حال حاضر غار "قلا " در استان کرمانشاه به عنوان دومین چاه‌ عمیق جهان ثبت شده است.

وی درباره اهمیت غارها در اکوسیستم توضیح داد: غارها به دلیل آنکه اکوسیستم ثابتی دارند و تجزیه نمی‌شود مانند کتاب‌های تاریخی هستند که از گذشته برای ما به یادگار مانده‌اند و اطلاعاتی درباره آب و هوا و اکوسیستم منطقه در چندین میلیون سال پیش دارند. با کسب و استخراج این اطلاعات می‌توان دریافت که اقلیم و اکوسیستم منطقه‌ در چه وضعیتی بوده‌ است.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با اشاره به این که غارها ورودی آب‌های زیرزمینی هستند، تاکید کرد: چنانچه غارها آلوده شوند سیستم آب‌های زیرزمینی آلوده می‌شود همچنین آلودگی غارها برای جانورانی که در آن زندگی می‌کنند مانند خفاش‌ها خطرآفرین است.

وی در پایان با اشاره به این که آلودگی با زباله از جمله مهم‌ترین مشکل غارهای بزرگ کشور است، گفت: فرهنگ نادرست غارنوردی و بازدید از غارها بدون داشتن آگاهی‌های لازم موجب آسیب رسیدن به غارها شده است.

به گزارش ایسنا، مهر ماه سال گذشته محمد مدادی -دبیر کارگروه غارشناسی کشور- از راه‌اندازی سامانه رده‌بندی غارهای کشور تا پایان سال گذشته خبر داده بود.

کد خبر 404792

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha