همشهری آنلاین: دادستان تهران از صدور حکم محکومیت برای ۱۶ زن داعشی و استرداد ۳۰۰ میلیون تومان وجوه دریافتی از آنها خبر داد.

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران

به گزارش ایسنا، جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران، در دومين جلسه دادستاني در سال 97 كه با حضور تعدادي از معاونان دادستان و قضات زن اين دادسرا برگزار شد، با تاکید بر ضرورت پرداختن به موضوع «مدیریت در دادسرا» ضمن متفاوت خواندن مدیریت دادستان از مدیریت در سایر مراجع و دستگاه‌های دولتی گفت، برخلاف نظام حقوقی برخی کشورها که دادسرا را زیرمجموعه‌ قوه مجریه قرار داده‌اند، رویکرد قانون اساسی ایران را بر اعطای وجهه‌ قضایی به دادستانی ارزیابی نمود  و در نتيجه دادستان در برابر دستگاه‌های اجرایی واجد استقلال است و هم‌چنان که با جرم مقابله می‌نماید، می‌تواند در چارچوب وظایف قانونی، از دستگاه اجرایی مطالبه‌گری کند.

دادستان تهران در بخش ديگري از سخنانش، با انتقاد از برخی مقامات قضایی دادسرا که به جهت ترس از تعقیب انتظامی در پرونده‌ها قلم نمی‌زنند، افزود: این بزرگ‌ترین خطای یک دادستان است چرا که دادستان باید مرکز ثقل پرونده‌ها باشد به گونه‌ای که روح و جسم و قلم او در پرونده‌ها جلوه‌گر شود تا بازپرس بداند که مقامی بر او نظارت دارد. نتیجه عدم نظارت بر بازپرس این است که آن‌ها خود را در صدور تصمیمات آزاد می‌بینند.

جعفری دولت‌آبادی در ادامه اظهاراتش، از دادیاران زن خواست از ظرفیت مقام دادستانی در شکل‌گیری و هدایت تحقیقات پرونده‌ها استفاده کنند و در ذکر مثال، با اشاره به بخشنامه دادستانی تهران در تکلیف سرپرستان نواحی به این‌که رأساً نسبت به قرارهای بازداشت موقت اظهار نظر کنند، اظهار داشت: سنگ بنای نظارت در دادسرا را خودمان مستحکم بچینیم؛ که این را گام مهمی می‌دانیم و الزام معاونان به اظهار نظر نسبت به قرارهای بازداشت موقت، از این باب است که با صدور چنین قراری وفق ماده 242 قانون آیین دادرسی کیفری، ممکن است متهم تا دو سال در بازداشت باشد و پسندیده نیست که دادستان به عنوان مقام ناظر بر زندانی و حافظ حقوق متهم، از چنین بازداشتی مطلع نشود.

دادستان تهران به برخی موضوعات روز و از جمله تشدید اقدامات خصمانه آمریکا پرداخت و با اشاره به این‌که بنای دولت آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ، بر تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی است، در ذکر نمونه‌هایی از این اقدامات دولت آمریکا، اظهار داشت: امروزه جمهوری اسلامی ایران در منطقه دست بالایی دارد و آن‌ها می‌خواهند این موقعیت بالای ما در منطقه را به طرف مشکلات داخلی منحرف نموده و ما را به امور داخلی مشغول کنند.

جعفری دولت‌آبادی در بخش ديگري از صحبت‌هايش  رویکرد دولت آمریکا در کمرنگ کردن نقش ایران در منطقه را از طریق حمایت از جریان‌های معاند نظام، بر هم زدن انسجام سیاسی در کشور، افزایش تهدیدهای سایبری علیه ایران و دامن زدن به تنش‌های قومی، در حال انجام دانست و نيز دیگر اقدامات دولت آمریکا و هم‌پیمانانش علیه جمهوری اسلامی را موضوع برجام، هجمه‌های حقوق بشری، سوء استفاده از مشکلات برخی صنوف مانند معلمان و کارگران به منظور ظرفیت‌سازی برای اغتشاش، دامن زدن به مسائل محیط زیست و تمرکز بر مسائل اجتماعی ایران بيان كرد و در توضیح اظهار داشت: آمریکا با تلقی برجام به عنوان نقطه حیات یا ممات ایران که از طریق کارشکنی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک صورت می‌گیرد،‌ در صدد است که برجام را به عنوان شکست بزرگ کشور جلوه‌گر نماید؛ هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران همواره با هجمه‌های حقوق بشری مواجه بوده است اما امروزه آمریکا در صدد است که این هجمه‌ها به صحنه بین‌المللی محدود نشود و دامن زدن به مسائل داخلی، در راستای رسیدن به این هدف است.

وی از صنوف به ویژه معلمان و کارگران خواست هوشیاری خود را حفظ نمایند و در خصوص مسائل زیست محیطی اظهار داشت: دشمن در صدد است برخی مشکلات مانند کمبود آب را که بیش‌تر به وضعیت طبیعی کشور برمی‌گردد، به نمادهای اعتراض و تنش تبدیل کند و برخی تجمعات در برخی استان‌ها در راستای این حربه دشمن بود که البته با مدیریت دولت و هوشیاری مردم تا حدی مرتفع گردید اما مردم باید بیشتر هوشیار باشند.

جعفری دولت‌آبادی تمرکز دشمن بر مسائل اجتماعی ایران را واجد ابعاد زیادی دانست و در خصوص وظیفه مسؤولان در جهت عقیم گذاشتن این حربه، به اظهارات اخیر یکی از مسؤولان سازمان ثبت احوال در خصوص طلاق اشاره کرد و گفت: اواسط فروردین ماه سازمان ثبت احوال در مورد آمار طلاق در ایران خبری منتشر کرد که این خبر غیر از ناامید کردن جوانان از ازدواج و تلقی فروپاشی خانواده در ایران، پیام دیگری نداشت و جالب این‌که، همین مرجع هفته قبل این آمار و خبر مربوط به آن را اصلاح نمود.

  • انتقاد از آمارهاي بدون مبنا

دادستان تهران از مسؤولان خواست از اظهارات نسنجیده و مطالب خلاف واقع به ویژه در حوزه‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، مسائل زنان و کودکان و زندانیان خودداری نمایند و در ادامه اظهار داشت: ارائه آمارهای فاقد مبنا و مطالب خلاف واقع از سوی مسؤولان، موجب دلسردی مردم می‌شود. اگر چه که در حوزه‌های اجتماعی با آسیب‌هایی مواجه هستیم، اما این‌گونه نیست که کشور به بحران رسیده باشد.

وی افزود: مشکلات کنونی قابل مدیریت است به ویژه آن‌که چنین مسائلی خاص ایران نیست بلکه آمریکا و کشورهای اروپایی نیز با آن مواجه‌اند.

جعفری دولت‌آبادی راهکار مقابله با چنین تهدیدهایی را هوشیاری مسؤولان و استفاده از فرصت‌ها دانست و افزود: دادسرای تهران در یک پرونده که فردی در خارج از کشور مردم را به تخریب اموال عمومی و خصوصی تحریک می‌نماید، از ظرفیت بین‌المللی پلیس اینترپل استفاده کرد و اقدام مشابه نسبت به گروه‌های محارب و معاند نظام، در راستای بهره‌گیری بیش‌تر از این ظرفیت‌ها ضروری است.

  • تداوم مبارزه با فساد

دادستان تهران با طرح این جمله که «ادراک فساد مهم‌تر از مقابله با فساد شده است»، در رد رویکرد اتهام‌زنی‌های بدون مستند، اظهار داشت: به منظور حفظ اعتماد مردم نسبت به نظام و مسؤولان، لازم است که اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص جرایم، پس از تعقیب و محکومیت فرد متخلف از سوی دستگاه قضایی به عمل آید؛ چرا که مردم وقتی با انتشار خبرهای فساد مواجه می‌شوند و به لحاظ بی‌مبنا بودن خبر، اقدام اجرایی از سوی مسؤولان مربوطه و در پی آن اقدام قضایی و محکومیت را ملاحظه نمی‌کنند، ادراک فساد افزایش می‌یابد.

اهمیت تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی

نقش سازمان صدا و سیما در اعتمادبخشی به مردم، هماهنگی و همدلی سه قوه در اجرای اهداف و تحقق امنیت در کلیه حوزه‌ها از جمله امنیت اجتماعی و اقتصادی، راهکارهای دیگری بود که دادستان تهران در مواجهه با هجمه‌های دشمن پیشنهاد داد و در توضیح افزود: نگاه مردم به مسؤولان است و وقتی همدلی واقعی میان مسؤولان را مشاهده کنند، اقناع می‌شوند که کارهایی در حال انجام است. هم‌چنین برای افزایش سرمایه‌گذاری در ایران،‌ ارتقای مؤلفه امنیت ضروری است و خروجی امنیت در بسیاری از حوزه‌ها، جذب سرمایه‌های بیش‌تر، افزایش اعتماد به نفس مردم و ارتقاء رضایت‌مندی عموم از حکومت است.

جعفری دولت‌آبادی اختلاف نظر میان مسؤولان را امری طبیعی دانست و مشکل موجود را برخی منیت‌ها و تفاوت اظهارات در خلوت و جلوت دانست و افزود: مردم از اختلاف نظر میان مقامات کشوری نمی‌ترسند. این‌که طی هشت سال دفاع مقدس، کشور با کمترین درآمد در مقابل هزینه‌های جنگ و شهادت رزمندگان پابرجا ماند، ناشی از انسجام مسؤولان و اعتماد مردم به آنان بود؛ لذا در کنار استمداد از خداوند، باید مردم را هم در صحنه نگه داشت. وی تأکید کرد:‌ خروجی امنیت، جذب سرمایه‌های بیش‌تر، افزایش اعتماد مردم به مسؤولین و ارتقاء رضایت‌مندی عموم از حکومت است.

  • صدور حکم محکومیت 16 نفر زن داعشی

دادستان تهران از صدور حکم محکومیت شانزده نفر زن داعشی در دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران خبر داد و اظهار داشت: این زنان که برای حمایت از گروهک داعش به سوریه رفته بودند و برای اقدامات تروریستی آموزش دیده و عملیاتی نیز داشته‌اند، در بازگشت به ایران دستگیر شدند و دادگاه بر اساس کیفرخواست‌های صادره از سوی دادستانی، آنان را به حبس، استرداد بیش از سیصد میلیون تومان وجوه دریافتی به عنوان دستمزد از گروهک داعش و مجازات‌های تکمیلی محکوم نمود.

  • اهم اقدامات دادسرای تهران در مبارزه با زمین‌خواری

جعفری دولت‌آبادی اقدامات دادسرای تهران طی سال گذشته در مقابله با جرایم از نوع زمین‌خواری را شامل تشکیل 1880 فقره پرونده اعلام نمود که 1400 فقره به صدور حکم منتهی شده است و در توضیح افزود: از شمار پرونده‌هایی که منتهی به صدور حکم شده است، 430 فقره حکم محکومیت اجرایی گردیده که نتیجه آن، اعاده 6 میلیون متر مربع زمین به مالکیت دولت و بازگشت 560 میلیارد تومان به صندوق دولت بوده است.

کد خبر 404728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha