همشهری آنلاین: ۱۶۰۰ قطعه از مجموعه شخصی میلیاردر فقید آمریکایی در حراجی کریستیز منهتن در معرض فروش قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود رقم نهایی چکش خوردن آثار و اشیا به یک میلیارد دلار برسد.

حراج آثار راکفلر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، ديويد راكفلر فرزند جان دي. راكفلر، ميلياردر مشهور آمريكايي بود و وقتي سال گذشته در 101 سالگي از دنيا رفت، پيرترين فرد و به عبارتي بزرگ خاندان راكفلر بود. تمام 1600 مورد در سه طبقه حراج‌خانه كريستيز در نيويورك به نمايش گذاشته شده و ارزان‌ترين جنسي كه حراج مي‌شود، 100 دلار قيمت پايه دارد. قرار است تمام درآمد اين حراجي استثنايي صرف كارهاي خيريه خاندان راكفلر شود.

راكفلر كه بخش عمده زندگي طولاني خود را صرف جمع‌آوري آثار منحصر به فرد هنر مدرن مي‌كرد، يكي از شگفت‌انگيزترين مجموعه‌هاي خصوصي دنيا را در اختيار داشت. انتظار مي‌رود روند چكش زدن 1600 قطعه مانده از 101 سال زندگي راكفلر سه روز طول بكشد و براي نخستين بار درآمد حاصل از يك حراجي به بيش از يك ميليارد دلار برسد. هر چند برنامه چكش‌زني در نيويورك برگزار مي‌شود اما علاقه‌مندان از همه جاي دنيا مي‌توانند به شكل آنلاين در آن شركت كنند.

از جمله مهم‌ترين آثار موجود در حراجي راكفلر در كريستيز مي‌توان به تابلويي از پابلو پيكاسو اشاره كرد كه چند دهه در اتاق نشيمن خانه راكفلر در منطقه منهتن نيويورك روي ديوار بود. او تابلوي نقاش شهير اسپانيايي را سال 1968 از بازماندگان گرترود استين خريد و اين يعني نقاشي 112 ساله پيكاسو تا پيش از چكش خوردن در كريستيز هفته پيش رو فقط دو مالك داشته است. ارنست همينگوي در «جشن بيكران» خود كه مربوط به خاطره‌هاي اقامت در پاريس دهه 1920 است، به اين تابلوي پيكاسو اشاره كرده و به نظر مي‌رسد خريدار آن بايد 100 ميليون دلار هزينه كند.

يكي از نقاشي‌هاي كلود مونه از مجموعه «نيلوفرهاي آبي» هم در حراجي عرضه مي‌شود. راكفلر اين تابلو را سال 1956 از يك دلال آثار هنري در پاريس خريد و آن را همراه همسرش پگي (مرگ در 1996) به نيويورك آورد. كارشناسان قيمت پايه نقاشي مونه را بين 50 تا 70 ميليون دلار تخمين مي‌زنند.

کد خبر 404719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha