همشهری آنلاین: بیکاری در میان افراد دارای سواد بیشتر است به طوری که نرخ بیکاری این گروه در سال ۹۵ برابر با ۱۳.۱ درصد و افراد بیسواد ۴.۶ درصد است.

به گزارش ایرنا، از بررسی شاخص‌های عمده بازار کار طی سال‌های 84 تا 95 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نشان می‌دهد نرخ بیکاری افراد باسواد در سال 87 معادل 11.5 درصد بود که در سال 95 معادل 1.6 درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری افراد بیسواد در سال 87 برابر با 2.8 درصد بود که در سال 95 به 4.6 درصد افزایش یافته است.

نرخ بیکاری برای افراد داری مدرک کارشناسی بیش از سایر گروه‌ها است و با وجود اینکه در سال‌های 93 و 94 این نرخ اندکی کاهش یافت اما در سال 95 دوباره افزایش یافت. این در حالی است که نرخ بیکاری برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند نیز افزایش یافته است.

آمارهایی از این دست نشان می‌دهد، گسترش نظام آموزش عالی در کشور نه تنها نتوانست موجب بهبود بازار کار کشور شود بلکه بیکاری را در کشور به تعویق انداخته و پس از آنکه این جمعیت دانش‌آموخته وارد بازار کار می‌شوند با مدرک بالاتر و توقع بیشتر از بازار کار دارند.

همچنین نتایج به تفکیک جنسیت نشان می‌دهد، نرخ بیکاری مردان دارای مدرک کارشناسی بیشتر از سایر سطوح تحصیلی است. در مورد زنان روند افزایشی نرخ بیکاری دارندگان فوق لیسانس و دکتری حرفه‌ای قابل توجه است هر چند برای سطح تحصیلی لیسانس بجز سال 95 روند کاهشی بوده است.

هم اکنون نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور حدود 34 درصد است که بخش مهمی از این جمعیت را زنان به خود اختصاص می‌دهند. همچنین بیش از 60 درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار در مقطع کارشناسی هستند.

هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت بیکار کشور را افراد تحصیلکرده به خود اختصاص می‌دهند.

تردیدی نیست، اگر در این سال‌ها به جای آموزش عالی، آموزش‌های مهارتی را در جامعه افزایش می‌دادیم، جمعیت بیشتری می‌توانست جذب بازار کار شود.

آموزش در ایران به طور عام بر مبنای آموزش‌های نظری است و به همین دلیل فارغ‌التحصیلان به دلیل نبود رونق بخش‌های صنعت و کشاورزی کمتر می‌توانند جذب بازار کار شوند.

کارشناسان معتقدند، ایجاد اشتغال برای افراد با سواد به مراتب پرهزینه‌تر از افراد بیسواد است و بازار کار ایران امروز با خیل جمعیت جوان با سواد مواجه است که در انتظار بزرگ شدن کیک اقتصادی هستند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد رشته بهداشت با 7.9 درصد کمترین میزان بیکاری و رشته محیط زیست با 49.1 درصد بیشترین میزان بیکاری را در کشور دارد.

همچنین رشته‌های علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری 19.7 درصد، بازرگانی و امور اداری با 19.5 درصد، حقوق 21.8 درصد، علوم زیستی 22 درصد، علوم طبیعی 22.4 درصد، رایانه 39.9 درصد، صنعت 32 درصد، معماری و ساختمان 25.9 درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات با 22 درصد و محیط زیست با 49.1 درصد؛ بالاترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان در این رشته‌ها اعلام شده است.

همچنین در رشته‌های تربیت معلم با هشت درصد، روزنامه‌نگاری 8.8 درصد، بهداشت 7.9 درصد، خدمات امنیتی 8.4 درصد و خدمات حمل و نقل با 10.8 درصد، کمترین میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان را دارد.

کد خبر 404596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha