کلاهبردار سابقه‌دار بعد از آزادی از زندان ایده تازه‌ای برای خالی‌کردن جیب مردم به ذهنش رسید. او درِ خانه‌هایی را که جلوی آن پلاکارد تسلیت نصب شده بود، می‌زد و به بهانه پرداخت هزینه کفن و دفن، خانواده فرد فوت‌شده را سرکیسه می‌کرد.

متهم

 این تبهکار در بازجویی‌های اولیه اعتراف کرد که دست‌کم از 60نفر با این شیوه کلاهبرداری کرده است.به گزارش همشهری، نخستین شاکی این پرونده مرد جوانی بود که چندی قبل به کلانتری 124قلهک در پایتخت رفت و مدعی شد مرد شیادی از او به بهانه پرداخت هزینه کفن و دفن پدرش 2میلیون تومان سرقت کرده است.

او گفت: چند روز قبل پدرم بر اثر بیماری فوت شد و ما هم مراسم تدفین را در بهشت زهرا (س) برگزار کردیم. چند روز بعد مرد جوانی درِ خانه‌مان را زد و ادعا کرد از طرف محل کار پدرم برای عرض تسلیت آمده است. او بعد از چند دقیقه درباره هزینه‌های کفن و دفن پرسید و وقتی همه‌‌چیز را برایش توضیح دادم، گفت که ما نباید هزینه‌های تدفین را پرداخت می‌کردیم و این هزینه‌ها بر عهده محل کار پدرم است. او از من خواست کارت عابربانکم را به او بدهم تا با نفوذی که دارد، هرچه سریع‌تر همه هزینه‌ها را به حسابم واریز کند. من هم که به او اعتماد کرده بودم، کارتم را همراه رمز به او دادم اما یک روز بعد فهمیدم 2میلیون تومان از حسابم کم شده است.

وقتی با محل کار پدرم تماس گرفتم و مشخصات فردی را که چند روز قبل به خانه‌مان آمده بود دادم آنها گفتند اصلا چنین فردی در آنجا کار نمی‌کند و به‌احتمال زیاد در دام یک کلاهبردار گرفتار شده‌ام. حرف‌های این مالباخته نشان می‌داد مرد کلاهبردار طبق نقشه‌ای حساب‌شده جلو آمده و به‌احتمال زیاد از تبهکاران سابقه‌دار است.

  • دستبرد 33میلیونی

افسران تجسس کلانتری مشغول تحقیق درباره این پرونده بودند که چند سرقت مشابه به آنها گزارش شد. در همه این سرقت‌ها فردی ناشناس سراغ خانواده‌هایی که به‌تازگی یکی از اعضای خود را از دست داده بودند، رفته و به بهانه‌های مختلف ازجمله پرداخت هزینه کفن و دفن، آنها را سرکیسه کرده بود.

اما یکی از این موارد مهم‌تر از بقیه به‌نظر می‌رسید چرا‌که در این مورد مرد تبهکار 33میلیون تومان از حساب دختری جوان برداشت کرده بود. دختر جوان درباره آنچه اتفاق افتاده بود به مأموران گفت: مدتی از مرگ پدرم می‌گذشت که مردی با این ادعا که از همکاران سابق پدرم است به خانه‌مان آمد و گفت از طرف محل کارش مأمور شده تا هزینه‌های تدفین پدرم را پرداخت کند.

او کارت عابربانکم را از من گرفت و گفت تا چند ساعت دیگر حدود 5میلیون تومان به حسابم واریز می‌کند اما هرچه صبر کردم نه‌تنها پولی به حسابم واریز نشد، بلکه چند ساعت بعد 33میلیون از موجودی حسابم برداشت شد و هرچه منتظر شدم مردی که ادعا می‌کرد همکار سابق پدرم است، برنگشت.

  • ردزنی در طلافروشی

شکایت دختر جوان نشان می‌داد که مرد شیاد همچنان به کلاهبرداری‌هایش ادامه می‌دهد و حتی جسورتر از قبل شده است. در این شرایط تحقیقات برای ردزنی وی آغاز شد. اطلاعات به‌دست آمده حاکی از آن بود که مرد شیاد بعد از گرفتن عابربانک دختر جوان راهی یک طلافروشی در غرب پایتخت شده و همه 33میلیون را سکه طلا خریده است.

این اطلاعات کافی بود تا گروهی از مأموران راهی طلافروشی شوند. طلافروشی به دوربین‌های مداربسته مجهز بود و مأموران با بررسی تصاویر ضبط شده از لحظات حضور مرد تحت تعقیب توانستند او را شناسایی کنند. او مرد سابقه‌داری بود که بارها به اتهام سرقت و کلاهبرداری به زندان افتاده و به‌تازگی آزاد شده بود. با وجود اینکه مأموران با مجوز قضایی راهی خانه وی شدند اما او گریخته بود و شواهد نشان می‌داد مدام مخفیگاهش را تغییر می‌دهد. در این شرایط گروهی از مأموران در محل‌های تردد احتمالی وی به کمینش نشستند تا اینکه سرانجام او را به دام انداختند.

  • اعتراف به سرقت‌های سریالی

در جریان دستگیری متهم، چندین مهرو مدرک جعلی از او کشف شد که وی از آنها برای فریب طعمه هایش استفاده می کرد. اوکه 42سال دارد و 5سابقه کیفری در پرونده‌اش به ثبت رسیده است، در جریان بازجویی‌ها به 60فقره سرقت اعتراف کرد. او گفت: در کوچه پس‌کوچه‌ها پرسه می‌زدم و خانه‌هایی که جلوی آنها پلاکارد تسلیت نصب شده بود، شناسایی می‌کردم.

پیش از ورود از همسایه‌ها درباره فرد فوت‌شده و محل کارش پرس‌و‌جو می‌کردم و با یک سناریوی از قبل طراحی شده سراغ خانواده متوفی می‌رفتم. وقتی آنها از هزینه‌های کفن و دفن صحبت می‌کردند، می‌گفتم که همه هزینه‌ها را شرکت تقبل می‌کند و با جلب اعتمادشان یک کارت عابربانک از آنها می‌گرفتم تا هزینه‌ها را واریز کنم اما هیچ کدام از نقشه‌ای که برای‌شان کشیده بودم، اطلاع نداشتند و حتی به من شک هم نمی‌کردند.

به این ترتیب موجودی حساب‌های‌شان را خالی می‌کردم. وی ادامه داد: گاهی برخی افراد فوت شده مسن بودند و قبل از مرگ برای رفتن به حج ثبت‌نام کرده بودند. وقتی سراغ بازماندگان آنها می‌رفتم، می‌گفتم که برای انتقال فیش حج آشنا دارم و می‌توانم این کار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهم اما بابت انجام این کار 300هزار تومان دستمزد می‌گیرم. این پیشنهاد بازماندگان را برای به‌دست آوردن فیش حج وسوسه می‌کرد و خیلی زود آنها را به دام می‌انداخت.

  • هوشیار باشید

سرهنگ ضرغام آذین، رئیس‌کلانتری 124قلهک با تشریح جزئیات این پرونده به همشهری گفت: با اینکه این متهم فردی حرفه‌ای و سابقه‌دار است اما ساده‌لوح‌بودن برخی شهروندان هم زمینه ارتکاب جرم از سوی چنین افرادی را مهیا می‌کند. در این زمینه لازم است شهروندان هوشیار باشند و صحت ادعای هر فردی را که ادعا می‌کند در سازمان‌های مختلف مشغول به‌کار است، با دیدن کارت شناسایی وی بررسی کنند. به گفته وی، متهم در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه دارد.

کد خبر 404476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha