چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهار حزب جمهوری خواه خلق، نیک، سعادت و دموکرات ترکیه برای شکست دادن دولت و حزب حاکم کنونی متحد شدند.

 چهار حزب ترکیه برای شکست دادن دولت کنونی متحد شدند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سند ائتلاف و اتحاد این احزاب که همگی جز منتقدان جدی دولت کنونی و حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه محسوب می شوند، عصر فردا از سوی رهبران این تشکل های سیاسی در آنکارا امضا می شود.

توافق برای ائتلاف بین این احزاب پس از مذاکرات فشرده و مستمر که طی دو هفته اخیر جریان داشته، حاصل شده است و بیانیه رسمی این ائتلاف فردا اعلام و منتشر می شود.

احزاب حاضر در این ائتلاف که 'ملت' و یا 'دموکراسی' نام خواهد داشت، به صورت مشترک در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس که کمتر از دو ماه دیگر برگزار می شود، به همکاری خواهند پرداخت.

بر اساس این ائتلاف، هر چهار حزب در انتخابات مجلس به صورت مشترک و ائتلافی حرکت و اقدام خواهند کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری نیز، هر کدام از این چهار حزب نامزد خاص خود را خواهد داشت.

این احزاب باید تا چهار روز دیگر سند امضا شده ائتلاف حزبی خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه کنند.

بر اساس سیاست های تعیین و اعلام شده توسط رهبران این چهار حزب، این ائتلاف در مقابل ائتلاف 'جمهور' قرار خواهد گرفت که توسط حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی تشکیل شده است.

همچنین در ادامه ائتلاف حزبی قرار است مصطفی دستیجی رهبر حزب اتحاد بزرگ ترکیه به ائتلاف 'جمهور' دولت و حزب حاکم این کشور بپیوندد.

به گزارش ایرنا، تصمیم دو هفته پیش رییس جمهوری ترکیه مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن سال جاری میلادی(3 تیرماه 1397) به تحرکات احزاب در ساماندهی تشکل و ائتلاف حزبی منجر شد.

بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود ولی با تصمیم اخیر، انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور 17 ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

بر اساس تقویم انتخاباتی، ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری ترکیه از روز گذشته آغاز شده و تا کنون تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت و دوغو پرینچک رهبر حزب وطن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شده اند.

پیش از این احزاب ترکیه برای ورود به مجلس باید حدنصاب 10 درصدی از کرسی های مجلس را کسب می کردند، ولی بر اساس اصلاحیه قانون اساسی و تغییر قانون انتخابات، احزاب می توانند به شکل ائتلافی در صورت کسب حدنصاب 10 درصد کرسی وارد نهاد قانون گذاری ترکیه شوند.

مجلس ترکیه پیش از این 550 کرسی داشت که با اصلاحیه سال گذشته قانون اساسی این کشور، این تعداد به 600 کرسی افزایش یافت.

کد خبر 404367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha