همشهری آنلاین: کلاوس یوهانیس، رئیس جمهوری رومانی در پی تصویب طرحی مخفیانه در دولت برای انتقال سفارت به قدس اشغالی، استعفای نخست وزیر را خواستار شد.

رئیس جمهور رومانی استعفای نخست وزیر را خواستار شد

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وی در بیانیه خود در این رابطه نوشت: هفته گذشته سندی مخفیانه در حوزه سیاست خارجه [با موضوع انتقال سفارت به قدس] در دولت مطرح شده که اشتباه بزرگی بوده است.

رئیس جمهور رومانی افزود: اگر بحث اسناد حساس و محرمانه در حوزه سیاست خارجه در میان باشد، باید رئیس جمهوری را هم مطلع کنند؛ اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

یوهانیس با انتقاد از عدم مشورت نخست وزیر «ویوریکا دانسیلا» با او برای سفر اخیرش به سرزمین های اشغالی، گفت که انتقال سفارت به قدس می‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کند.

پس از این انتقاد، وزارت امور خارجه رومانی با صدور یک بیانیه اعلام کرد که تصویب سند مذکور در دولت، تنها گام نخست برای آغاز بررسی انتقال سفارت بوده و هنوز تصمیم قطعی در این رابطه اتخاذ نشده است.

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که آمریکا قرار است تا چند هفته دیگر، روند انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس را آغاز ‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به تازگی این شهر را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و با نقض حقوق مردم فلسطین، خط بطلانی بر طرح احتمالی سازش کشیده بود.

انتقال سفارت آمریکا به قدس را کنگره این کشور در سال 1995 تصویب کرد؛ اما تمامی رئیسان جمهوری آمریکا مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی، اجرای آن را هر 6 ماه یکبار تعلیق کرده بودند.

کد خبر 403909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha