همشهری آنلاین: بر اساس اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه ۹۷ معاملات مسکن شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۳ درصد کاهش یافته اما قیمت‌ها با کاهش ۳.۹ درصدی نسبت به ماه قبل ۲۹.۵ درصد رشد را نسبت به ماه مشابه سال قبل به ثبت رساند.

مسکن

به گزارش ایسنا، افت نقطه به نقطه معاملات در حالی رقم خورده که فروردین ماه سال گذشته نیز شاهد کاهش ۸.۵ درصدی معاملات نسبت به ماه مشابه قبل از آن بودیم. به بیان دیگر رکود مسکن نسبت به سال ۱۳۹۵ عمیق‌تر شده که علت آن می‌تواند به حباب قیمت و خروج سرمایه‌ها به سمت بازارهای موازی همچون ارز و سکه باشد.

از مرداد ماه 96، این اولین بار است که شاهد نزول نقطه به نقطه معاملات هستیم. از شهریور ماه ۱۳۹۶ بازار مسکن به تدریج وارد فاز پیش رونق شد و در آذر ماه با ۵۰ درصد رشد معاملات به اوج خود رسید. اما در سه ماهه پایانی سال، جهش قیمت دلار از یک طرف تاثیر منفی بر خرید و فروش مسکن گذاشت و از سوی دیگر مالکان را بر آن داشت تا در جهت هماهنگی با نرخ ارز، قیمت‌ها را ۲۶ تا ۴۱ درصد افزایش دهند.

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرد که طی آن مشخص شد در فروردین ماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات شهر تهران به ۵۰۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۹ و ۶.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این ماه متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی شهر تهران ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال 96 ۲۹.۵ درصد افزایش یافته است.

منطقه ۵ همچنان با سهم ۱۳.۵ درصد از معاملات بیشترین تعداد قراردادها را به خود اختصاص داد.

بالاترین قیمت مربوط به منطقه ۱ با متوسط هر مترمربع ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بوده است. پایین‌ترین میانگین قیمت نیز به منطقه ۱۸ با متری ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان مربوط می‌شود.

بیشترین رشد متوسط قیمت به منطقه ۵ با ۴۶.۷ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۹ با ۴ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال 96 تعلق دارد.

کد خبر 403886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha