همشهری آنلاین: نشست سران دو کره که فردا جمعه برگزار می‌شود به عنوان بزرگترین رویداد سیاسی دو کشور دستکم در یک دهه گذشته، دارای حاشیه‌ها و نکات جالب و خواندنی است.

مذاکرات سران دو کره

به گزارش ایرنا از پکن رسانه‌های منطقه تا قبل از برگزاری این نشست از نحوه دیپلماسی رسانه‌ای این نشست، نوع غذایی که سران دو کشور سرو می‌کنند و همچنین رنگ و شکل میز مذاکره جزییاتی خواندنی منتشر کرده‌اند.

  • پانمونجوم

نشست سران دو کره قرار است در بخش کره جنوبی روستای مرزی 'پانمونجوم' و در خانه صلح این روستا برگزار شود، خانه صلح در 130 متری منطقه مرزی دو کشور در داخل خاک کره جنوبی واقع شده است که 30 سال قدمت دارد و برای این اجلاس مرمت و نوسازی شده است. این منطقه غیر نظامی با پهنای چهار کیلومتر، از شمال تا جنوب خط مرزی غیر نظامی، که شبه جزیره کره را تقسیم می کند، کشیده شده است. کره شمالی و کره جنوبی هر کدام یک روستا در این منطقه دارند، که به عنوان نمادهایی از آتش بس موقت سال 1953 تلقی می‌شود. دولت کره جنوبی پیش از نشست سران بین این دو کشور در روز جمعه، خبرنگاران را روز سه شنبه به این روستا در کره جنوبی دعوت کرد ورود به این روستا در حالت عادی محدودیت دارد. حدود دویست نفر در این روستا زندگی می کنند افرادی که پیش از جنگ کره در این روستا زندگی می کرده‌اند و همینطور خانواده هایشان، ساکنین این منطقه را تشکیل می دهند.

  • اتاق محل برگزاری نشست

این اتاق در خط مرزی نظامی در دهکده 'پانمونجوم' موسوم به خانه صلح در سمت کره جنوبی قرار دارد.
'مون جائه این' رئیس جمهور کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز جمعه در این مکان گفت و گو خواهند کرد.
این ملاقات تاریخی سومین ملاقات میان دو کره و نخستین آن طی 10 سال گذشته است. 'کیم' اولین رهبر کره شمالی خواهد بود که برای رفتن به کره جنوبی از خط مرزی نظامی عبور می کند. این مکان برای نشان دادن حال و هوای آشتی نوسازی شده است. یک میز بیضی شکل با هدف کم کردن فاصله روانی میان دو طرف در وسط این اتاق گذاشته شده است. بر روی صندلی‌های رهبران، نقشه شبه جزیره کره از جمله جزایر 'تاکه شیما' کشیده شده است کره جنوبی کنترل این جزایر را در اختیار دارد ژاپن نیز بر آنها ادعای مالکیت می‌کند. دولت ژاپن مدعی است که این جزایر بخش جدایی ناپذیر از قلمروی ژاپن هستند.
مقام های کره جنوبی می‌گویند که این اتاق به امید آنکه رابطه اعتماد میان دو کره نیز برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، به سبک یک خانه سنتی کره جنوبی با قدمت دیرینه طراحی شده است.

  • برنامه اجلاس

رهبر کره شمالی راس ساعت 9:30 دقیقه صبح روز جمعه، با پای پیاده از مرز دو کره عبور خواهد کرد و مورد استقبال رییس جمهور کره جنوبی قرار می‌گیرد. بعد از ورود به مرز، سران دو کشور با همدیگر قدم می زنند و مراسم استقبال برگزار می شود جلسه رسمی نشست نیز از ساعت 10:30 آغاز خواهد شد.
قرار است بعد از اتمام جلسه، سران دو کشور یک سند همکاری امضا کنند. ضیافت شام سران دو کره نیز راس ساعت 6:30 بعد از ظهر برگزار می‌شود.

  • ضیافت شام با طعم غذای سوئیسی

فردا شب یک ضیافت شام برای رهبر کره شمالی تدارک دیده شده است که یک آشپز از سوئیس و یک آشپز از شهر بوسان تهیه غذای آن را برعهده دارند. علت تنوع این آشپزها این است که گفته می‌شود رهبر کره شمالی در نوجوانی در سوئیس تحصیل کرده است و همچنین متولد شهر بندری بوسان کره جنوبی است.

  • اعتراض ژاپن به منوی شام نشست دو کره

وزارت خارجه ژاپن نسبت به یکی از موارد منوی غذایی که قرار است در شام نشست سران دو کره که برای فردا جمعه برنامه ریزی شده است سرو شود، به دولت کره جنوبی اعتراض کرده است. وزارت خارجه ژاپن می‌گوید که بر روی دسر این منو نقشه‌ای از شبه جزیره کره به همراه جزایر 'تاکه شیما' در دریای ژاپن قرار داده شده است. ژاپن بر این جزایر که تحت کنترل کره جنوبی هستند، ادعای مالکیت دارد دولت ژاپن این موضع را حفظ می‌کند که این جزایر بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو ژاپن هستند و می‌گوید که کره جنوبی آنها را به طور غیرقانونی اشغال کرده است.

  • پوشش زنده و تلویزیونی اجلاس

دو طرف موافقت کرده اند بخش هایی از اجلاس را رسانه های دو کشور و بخصوص کره جنوبی به طور زنده پوشش دهند که از جمله شامل عبور 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی از منطقه مرزی دو کشور برای ورود به خاک کره است. این اولین بار است که یک رهبر از کره شمالی پس از پایان جنگ در سال 1953 میلادی در منطقه وارد خاک کره جنوبی می‌شود. بر اساس پروتکل امنیتی نیروهای ویژه در منطقه مرزی دو کشور مستقر هستند و همه اوضاع تحت کنترل است.

  • مشاوره آمریکا به کره جنوبی

آمریکا قبل از گفت و گوها بارها ماموران و دیپلمات‌های خود را به کره جنوبی اعزام کرده تا پیام‌های لازم را به کره شمالی برای گفت و گوی رهبر این کشور با ترامپ داده باشد.

  • توقف رزمایش کره جنوبی و آمریکا

آمریکا و کره جنوبی همچنین امروز اعلام کردند رزمایش مشترک خود را فردا جمعه به خاطر برگزاری اجلاس سران دو کره متوقف می‌کنند.

  • مانور اجلاس

تمام مراحل آمادگی برای برگزاری این اجلاس انجام شده و روز چهارشنبه این هفته نیز برنامه فرضی و شبیه سازی اجلاس سران و تمرینات مورد نیاز انجام شد.

  • پرچم‌های مشترک

در روزهای اخیر شماری از گروه‌های فعال مدنی و حزبی در کره جنوبی اقدام به برافراشتن پرچم موسوم به «پرچم وحدت دو کره» در سراسر این کشور کرده‌اند. این پرچم که نمایی از شبه جزیره کره روی آن نقش بسته در بخش های مرزی دو کره نیز نصب شده است و این نشان از اشتیاق مردم کره جنوبی برای برقراری صلح دایمی در این منطقه دارد.

  • پیاده روی قبل از اجلاس

قرار شده است سران دو کشور همچنین به منظور سلامت جسمانی و آمادگی بیشتر، روز قبل از برگزاری نشست، ورزش و پیاده روی کنند.

  • کاشت نهال دوستی

سران دو کره همچنین قرار است فردا جمعه در حاشیه نشست اجلاس یک درخت کاج به نشانه صلح بکارند. این کاج در خاکی کاشته خواهد شد که از دو کوهستان مختلف در هر دو کره جمع‌آوری شده و آبی که پای کاج خواهند ریخت هم از دو رودخانه در کره شمالی و جنوبی تهیه شده است.

کد خبر 403816

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha