سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اظهار کردند: تخریب زمین به آوارگی میلیون‌ها نفر در آینده‌ای نزدیک منجر خواهد شد.

ترمیم زمین، مهمترین اولویت نجات بشر

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌های اخیر، تخریب ناشی از فعالیت‌های انسانی در این سیاره منجر به انقراض گونه‌های موجودات خواهد شد. یکی از مهم‌ترین دلایل اصلی از دست رفتن گونه‌ها، میزان استفاده از زمین است. دو پنجم جمعیت جهان در معرض خطر هستند. محققان دریافتند که تغییرات آب‌ و هوایی عاملی برای مهاجرت خواهد شد که می‌تواند به علت کمبود مواد غذایی و از دست دادن زیستگاه باشد.

این گزارش سه ساله را بیش از ۱۰۰ کارشناس برجسته از ۴۵ کشور مختلف تهیه و هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی تخریب زمین را بررسی کردند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که ترمیم زمین باید یک اولویت باشد، زیرا شدیدتر شدن تخریب زمین منجر به تهدید به بی‌ثباتی زندگی میلیاردها نفر خواهد شد. کاهش و معکوس کردن روند این مشکل و بازگرداندن زمین‌های تخریب شده، اولویت فوری برای حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم حیاتی زمین برای رفاه و آسایش انسان است.

گسترش سریع و غیرقابل انکار مناطق به اراضی چمنزاری و مراتع و چراگاه، بزرگ‌ترین عامل کاهش کشاورزی در سراسر جهان است. با افزایش جمعیت جهان، هزینه‌های تخریب زمین بیشتر هم خواهد شد. در بیش از سه دهه آینده، حدود چهار میلیارد نفر در مناطق خشک زندگی خواهند کرد. تا آن زمان احتمال دارد که تخریب زمین همراه با مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی، منجر به مهاجرت ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون نفر شود.

تنها راه نجات زمین، ترمیم آن است که باید به عنوان اولویت در نظر گرفته شود و می‌تواند شامل فرصت‌های شغلی بیشتر، کیفیت زندگی بهتر و کسب و کار بهتر باشد. نتایج نشان داد که بیش از ۷۵ درصد از زمین‌های جهان به طور قابل ملاحظه‌ای از طریق آلودگی، تغییرات آب و هوایی شدید، جنگل‌زدایی و تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته است.

استفاده از روش‌هایی برای توقف و معکوس کردن روند تخریب زمین، نه تنها برای امنیت غذایی، کاهش تغییرات اقلیمی و حفاظت از تنوع زیستی مهم است، بلکه از لحاظ اقتصادی هم بسیار موثر است.

کد خبر 403579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha