همشهری آنلاین: حضرت ابوالفضل العباس(ع) جانباز دشت کربلا و پرچمدار فضیلت های انسانی است و جلوه‌های ایثار او همواره الگویی شایسته برای رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود و ایثارگران و جانبازان کشور با تاسی از آن حضرت به نگارش مشق غیرت و مردانگی پرداختند.

قمر بنی هاشم

جانباز بزرگ دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) با غیرت و وفاداری بی مانند خویش تا پای جان از حقیقت قیام برادر بزرگوار خود امام حسین(ع) دفاع کرد. علمدار کربلا را می توان نمونه کامل ایثار و گذشت برای برافراشتن اعتلای پرچم اسلام دانست. او فرزند پنجم حضرت علی(ع) و مادر گرامی و بزرگوارش ام البنین بود که در کرامت های اخلاقی و شجاعت نمونه یک زن کامل محسوب می شد.

قمر بنی هاشم چنان روحیه غنی در ظلم ستیزی داشت که در صحرای کربلا با وجودی که می توانست امان نامه شمر را قبول کند، از این مهم امتناع کرد. باب الحوایج در راه یاری رساندن به برادر بزرگوار خویش امام حسین(ع) و دیگر یاران ایشان در زمانی که برای تشنگان از رود فرات آب می آورد، مورد حمله سپاه یزید قرار گرفت. سپاه دشمن نخست 2 دست ایشان را از بدن جدا کرد و سپس در حالی که آن حضرت با دهان خود مشک آب را برای یاران تشنه لب کربلا حمل می کرد، با عزت و شرف به شهادت رسید.

چهارم شعبان سال 26 هجری، روز ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل(ع) در مدینه، فرصت گرامیداشت همه والامقامانی است که با دلیری و رشادت، ایثار را سرلوحه زندگی خود قرار دادند و با عبور از لذت های دنیوی، سعادت و جاودانگی اخروی و رضایت پروردگار را برگزیدند. نسل امروزی با الگو قرار دادن این دلاوری ها می تواند راه را از بیراهه تشخیص دهد و به کمال مطلوب و رضایت الهی دست یابد.

همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان غیور در برابر تجاوز و زورگویی های رژیم بعث ایستادند و جانبازان سربلندی که با گذشتن از سلامت جسم و روح خود در راه دفاع از کشور و انقلاب اسلامی در برابر تهدیدهای دشمن، بزرگترین فداکاری ها را به منصه ظهور رساندند. از خود گذشتگی های سربازان ایران در جنگ تحمیلی سبب شد تا سالروز ولادت قمر بنی هاشم(ع) روز جانباز نامگذاری شود تا اینگونه اندکی از خودگذشتگی و ایثار آن بزرگواران را ارج نهیم؛ جانبازانی که در دفاع از آرمان های انقلاب، هنوز با آلام آن روزها جسمشان می لرزد و در آسایشگاه ها به دور از خانواده دوران بسیار سخت و همراه با رنج را سپری می کنند.

حجت الاسلام سید محمد علی شهیدی محلاتی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در همایش جانبازان ۷۰ درصد در مجتمع ایثار کردان در استان البرز، مساله درمان را یکی از موارد پیش روی جانبازان دانست و گفت: با اقدامات صورت گرفته، حدود ۸۰ درصد جانبازان در این مورد رضایت دارند. همچنین دغدغه امروز این جانبازان علاوه بر دردهای ناشی از قطع عضو، مشکلات موجود برای فرزندانشان است.

در دولت تدبیر و در برنامه ششم توسعه به رزمندگان توجه و نگاه ویژه ای شد و رزمندگانی که بالای 24ماه سابقه حضور داوطلبانه داشته باشند 100درصد از پرداخت مالیات معاف شده اند و انشعابات آب، برق و گاز آنها برای نخستین بار رایگان شد. در دولت تدبیر 100 هزینه درمان ایثارگران، جانبازان و فرزندان شهدا با دستگاه های اجرایی است که در آنها مشغول به کار هستند. همچنین امسال باید به 50هزار رزمنده وام مسکن 70میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد پرداخت کنیم.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا درباره جانبازی های حضرت ابوالفضل(ع) در میدان نبرد، با «محمد عالم زاده نوری» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت وگویی را انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

  • حضرت عباس(ع)، تاثیرگذارترین شخصیت جهان اسلام و شیعیان

حضرت عباس(ع) از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌های جهان اسلام در میان شیعیان است. شاید پس از وجود مقدس معصومان، شخصیتی به بزرگی و جلال او نتوان یافت. ایشان را پدر فضایل انسانی و خداوندگار فداکاری، مردانگی، شجاعت، ادب و ایثار نامیده‌اند.

اما چه بسا مهم‌ترین وصف این شخصیت بزرگ، صفت بندگی و فرمان‌برداری او از خدا و رسول اکرم(ص) باشد. در زیارت‌نامه ایشان چنین اوصافی درباره این بزرگوار آمده است: «سلام بر تو ای بنده شایسته فرمان‌بردار خدا و پیامبرش، گواهی می‌دهم که تو مجاهدت ورزیدی و خیرخواهی و صبر کردی تا به مقام یقین رسیدی».

صفت عبودیت و اطاعت از فرمان پروردگار و پیامبر خدا بی‌تردید بر اوصافی مانند شجاعت ترجیح و تقدم دارد زیرا بخشی از شجاعت حضرت ابوالفضل(ع) که از پدری شیردل و مادری شجاع به ارث رسیده بود و نوعی ویژگی سرشتی و ژنتیکی به شمار می‌رود، ویژگی اخلاقی محسوب نمی شود، شاید هر یک از بندگان خدا که پدر و مادری مانند امام علی(ع) و ام البنین داشتند، از همان شجاعت برخوردار بودند. شمر ذی‌الجوشن نیز از همان قبیله بود و شجاعتی مشابه داشت. بنابراین ارزش حضرت ابوالفضل(ع) را باید در امری اختیاری جست وجو کرد که آن امر اختیاری به کارگیری این شجاعت در مسیر بندگی حق و پیروی از فرمان امام معصوم(ع) محسوب می شود.

قمر بنی هاشم(ع) بیش از 30 سال در پهلوانی و آمادگی جنگی پیشتاز بود. او همه توان خویش را ذخیره ساخت تا آن را در رکاب امام زمان خویش به ‌کار گیرد. او برای رضای خدا و به پیروی از امام(ع) از همه خواسته های خود گذشت و بنده مطیع باقی ماند. امام صادق(ع) فرموده‌اند که «خدای متعال، عباس(ع) را به آزمون سختی مبتلا کرد اما او از تمامی این آزمون‌ها سرفراز بیرون آمد.»

  • حماسه حضرت ابوالفضل(ع) در صحرای کربلا، الگوی بی نظیر ایثارگری

حضرت عباس(ع) جان خود را برای اطاعت از خدا و پیامبر(ص) هدیه کرد و از نثار همه دارایی و سرمایه خود برای امام خویش دریغ نورزید. جانبازان سرفراز نیز به پیروی از این شخصیت بزرگ همه هستی خود را در راه دفاع از دین و اطاعت فرمان خدا در صرف کردند و به پیشگاه امام زمان(عج) تقدیم داشتند.

هشت سال دفاع مقدس و نبرد در جبهه های جنگ علیه رژیم بعث، سراسر یقین و عشق بود. حضرت عباس(ع) الگویی کامل برای رزمندگان، جانبازان و ایثارگران بود تا از آزمون بزرگ ایمان، سربلند و سرفراز بیرون آیند. رشادت‌ها و صلابت‌های ایثارگران غیور کشور در مسیر ایمان و بندگی پروردگار همواره نشان افتخار انقلاب اسلامی است و الگویی برای جوانان و نوجوانانی که می خواهند با پیروی از رسم دلاوری، همواره در آسمان غیرت و دینداری بدرخشند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در ارتباط با بررسی چالش های فراروی جانبازان به گفت وگو با «محمدرضا سروش» رییس مرکز مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت و به نقل از وی آورد: متوسط سن جامعه جانبازی اینک از 50 سال گذشته است و این جامعه در 10 سال آینده به سن سالمندی خواهند رسید. بنابراین نیازهای سالمندی و ساز و کارها باید در صدر همه مسایل جانبازان قرار گیرد. در ادامه نظرات وی را می خوانیم.

  • جانبازان، الگوی افراد و جامعه

جامعه ای که از فرهنگ ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی در پایین ترین سطوح یعنی ایثار اجتماعی تا بالاترین سطوح یعنی شهادت طلبی، برخوردار است، استوار و پویا خواهد بود. بنابراین موضوع ترویج فرهنگ ایثار در جامعه به عنوان یکی از اساسی ترین موضوع های فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد. جانبازان کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس، دلاورانه با الگو قرار دادن حضرت عباس(ع) به مبارزه پرداختند، پس شایسته است تا ایثارگران در راه حق نیز به عنوان الگو به همه آحاد جامعه شناسانده شوند.

نوع نگاه به جانبازان به عنوان افرادی که دارای ناتوانی و محدودیت هستند، باید تغییر کند. جامعه باید از نگاه خیریه ای که رویکرد سنتی، قدیمی و شکست خورده به شمار می رود، جدا و به طرف نگاه اجتماعی و انسانی سوق داده شود. مدیریت ظرفیت ها و توانمندی های جامعه جانبازان، زمینه ساز معرفی این قشر ارزشمند جامعه به شکل الگو خواهد شد. در همه خدماتی که برای جانبازان سرافراز ارایه می شود، باید قدرت و توان آنها را در نظر گرفت.

  • سالمندی، مهم ترین چالش پیش روی جانبازان

درباره جانبازان چهار محور اصلی توانمند سازی جامعه ایثارگری و جانبازی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، سلامت جانبازان و توسعه مدیریت که برای بهبود سیستمی که به جانبازان خدمات ارایه می کند، ضروری و لازم است.

موضوع قابل توجه به عنوان اصلی ترین چالش فراروی جامعه جانبازان، سالمندی جانبازان به شمار می رود. متوسط سن جامعه جانبازی اینک از 50 سال گذشته است و این جامعه در 10 سال آینده به سن سالمندی خواهد رسید. بنابراین نیازهای سالمندی و ساز و کارها باید در صدر همه مسایل جانبازان قرار گیرد.

همه راهبردها و ساختار باید بر پایه نیاز طبیعی جامعه هدف تنظیم شود. چرا که بحث حمایت و توجه کارآمد طولانی مدت این جامعه مطرح است. تدوین نظام های بیمه ای طولانی مدت در سطح ملی بسیار ضروری به نظر می رسد زیرا خدمات سالمندی آنچنان که باید، در این راستا توسعه نیافته است. بیش از 70 درصد از افراد جامعه جانبازی در آستانه ورود به مرحله سالمندی هستند و این مساله به عنوان یکی از مهم ترین چالش های بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهد بود.

در این راستا مهم ترین اتفاق مدنظر، توسعه چهار وجه برنامه ریزی مورد نیاز علمی و اجرایی برای سالمندان در کشور است؛ در وجه علمی باید تخصص های مرتبط با سالمندی در پزشکی، مدیریت و پرستاری ایجاد شود. این فرایند در چند سال گذشته در دانشگاه ها آغاز شد. همچنین باید قوانینی در کشور ناظر بر موضوع سالمندی تصویب شوند. همانطور که در برنامه توسعه سوم و چهارم شورای عالی سالمندی دیده شد، باید در برنامه پنجم و ششم نیز قید و مشاهده شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. اینک نهاد سیاسگذار ملی برای سالمندی جانبازان به شدت مورد نیاز است.

تعداد نیروی انسانی متخصص در سطح ملی که بتوانند نیازهای مرتبط با سالمندی جانبازان را به شکل تخصصی انجام دهند، باید افزایش یابند. در سطح مراقبت سالمندی جانبازان در کشور، مشکلاتی وجود دارد و بایستی برطرف شود. این مهم در بیشتر کشورهای دنیا در قالب برنامه های بیمه ای تعریف شده است؛ بنابراین به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای سالمندی جانبازان مطرح است اما هنوز منابع و پشتوانه لازم در این راستا وجود ندارد.

  • نقش بیمه سلامت در رفاه جانبازان

بیمه سلامت جامعه ایثارگری و جانبازان در قالب برنامه توسعه و بهبود مدیریت باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. اینک رقمی نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان در جهت سرمایه گذاری و هزینه ملی سلامت، در حال تحقق است که شامل همه جنبه های سلامت این افراد محسوب می شود. موضوعی که باید در دستور کار قرار گیرد، تامین بهنگام و به موقع منابع و نظارت و هدایت درست این منابع در جهت سلامت جانبازان سرافراز کشور است.

کد خبر 403194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha