چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

سمیه توحیدلو‌ - پژوهشگر اجتماعی: افزایش تولید و رقابت‌پذیری آن و همچنین داشتن ایده‌های خدمت‌رسان در قالب جهانی می‌توانند پیش‌برند‌های اقتصادی هر کشوری به‌شمار آیند.

سمیه توحیدلو‌

درواقع پیدایش هرنوع کالا یا خدمتی که بتواند ارزشی برای جامعه و کشور بیافریند بسیار بااهمیت است. طبیعی است که کالا یا خدمت برای ارزش‌آفرین‌شدن باید معیارهای متعددی داشته باشد که حمایت داخلی و خارجی از آن سرازیر شود. دنیای امروز، دنیای بسته‌ای نیست و مدل‌های حمایتی از کالا و خدمت تنها به حمایت‌های ملی نمی‌تواند منتهی شود.

هرچند در بخشی از جوامع در حال توسعه که در شاخص‌های تولید و کیفیت قدرت رقابت پایین‌تری دارند، حمایت‌‌های ملی و ارزشی مفید بوده‌اند. از این روست که حمایت از کالای ایرانی می‌تواند در کنار انواع راه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی وجوه اجتماعی و داخلی به‌خود بگیرد و اثرگذار باشد.

زمانی تولید، شیوه‌های تولید و جایگاه تولیدی هر جامعه معیار بزرگی و قدرت آن به‌شمار می‌رفت اما این روزها با گسترش دنیا و بازارهای نو تنها تولید آن‌هم به شکل صنعتی باعث رشد نیست و حمایت اجتماعی از داشته‌های داخلی معنایش تنها خریداری ساخته‌ها و مصنوعات داخلی نمی‌تواند باشد؛

چیزی که این روزها به‌شدت تبلیغ می‌شود و در معنای حمایت از کالای داخلی آورده می‌شود. در دنیای جدید که کالاهای جدید را ایده‌‌های نو می‌سازند، حمایت از کالای ایرانی می‌شود حمایت از ایده‌ها و ایده‌پروران. واقع اینجاست که ارزش‌آفرینی و رشد ملی تنها با حمایت ما از مصنوعات نیست که رونق می‌گیرد. اگر باور به حمایت از کالای ایرانی داشته باشیم، باید حمایت از ایده‌‌ها و ایده‌پروران را نیز در دستور کارمان قرار دهیم. اگر صاحبان ایده همان نخبگان و جوانان بااستعداد داخلی باشند،

در دنیای نو و بازارهای جدید حمایت از کالای وطنی یعنی حمایت از ایران و ایرانی و سوژه‌هایش و فکرها و باورهایش. باورکنیم یا نه، علاقه داشته باشیم یا نه، نمی‌توان دنبال کالای وطنی در بازار متکثر امروز رفت اما خواسته‌‌های ایرانی را هم در سویه صاحبان ایده و هم در سمت استفاده‌کنندگان از ایده ندید.

اگر شعار سال و استراتژی سال ما قرار است حمایت از کالای ایرانی باشد، فرصت مغتنمی است که با استناد به بازارها و کالاهای جدید اول ایرانی و خواسته‌هایش پاس داشته شوند. یادمان نرود که حباب بلورین و ظریفی که معجزه‌وار این شعار را به عمل تبدیل می‌کند انگیزه ایرانی است و چون جنسی قیمتی باید از آن محافظت کرد. پژوهشگران اجتماعی و کنشگران مدنی نیز باید در کنار یافتن راه‌هایی برای افزایش انگیزه و امید به مقابله با هرآنچه نابودکننده آن است بپردازند.

اما برای حفظ بلور گرانبهای انگیزه در داخل کشور، تنها مردم نیستند که وظیفه دارند. این روزها مسئولین دولتی و قضایی و همه قانونگذاران و سیاستگذاران در همه سطوح زیر ذره‌بین نظارت مردمی آمده‌اند و هر عملشان می‌تواند بر حباب بلوری انگیزه‌ها ترکی برجای گذارد.

اگر قوه‌قضاییه ناتوان از برقراری عدالت باشد و انواع فسادهای اقتصادی بدون پاسخ بماند و سیاست‌زده شود و فرار متهمین و محکومان به صدر اخبار جامعه بیاید، اگر نخبگان ایرانی که با انگیزه پس از مهاجرت به داخل، ناتوان از ادامه راه‌ و مسئولیت به خاطر فشارها، انگیزه‌های اصلی‌شان را از دست بدهند و ترک خدمت کنند، اگر صاحبان ایده‌های نو به دلایلی با اتهاماتی نگریسته شوند، اگر صاحب ایده و خدمت خودی و غیرخودی داشته باشند و به دید امنیتی به آنها نگریسته شود، نباید امیدوار باشیم که ایده‌ای موفق در بازار جدید صنعت، علم و فناوری قد علم کند. حمایت از کالای ایرانی نیازمند حمایت از ایران و ایرانی است.

کد خبر 403108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

دیدگاه خوانندگان

وبگردی

اخبار بازار و کسب و کار