شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

رضا کربلایی-خبرنگار: «به‌احتمال خیلی زیاد در سال آینده هم تورم را در محدوده تک‌رقمی خواهیم داشت و ما سعی کرده‌ایم بر وظیفه تخصصی خود یعنی آرامش در بازار پول و ارز تمرکز داشته باشیم.

اقتصاد

جهت‌گیری سیاست‌های ما حرکت اقتصاد به سمت ثبات توأم با روند رو به بهبود شاخص‌های کلان با هدف رفاه بیشتر برای مردم است.» این پیش‌بینی و تحلیل مرد شماره یک بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری است؛ گفت‌وگویی که در یکی از روزهای پایانی سال 96 در ساختمان لاجوردی بانک مرکزی انجام شد.

ولی‌الله‌سیف درخصوص سرانجام وعده یکسان‌سازی نرخ ارز می‌گوید: تک‌نرخی کردن ارز اصلا کار پیچیده‌ای نیست و می‌تواند به سرعت عملی شود، تنها چیزی که مهم است و به آن نیاز داریم، وجود حداقل‌های ارتباطات بانکی است که سرعت دسترسی ما را به منابع ارزی‌مان افزایش می‌دهد. به محض اینکه به این درجه از اطمینان برسیم، بلافاصله سیاست تک‌نرخی کردن ارز عملی خواهد شد. هم‌اکنون تمام اقدامات مقدماتی آن انجام شده است و آمادگی کامل داریم.

او درخصوص تهمت‌ها و توهین‌هایی که در 2‌سال گذشته به‌دلیل سامان‌دادن به مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز متوجه او و همکارانش شده، هم اظهار می‌دارد: این هجمه‌ها عمدتاً ناشی از تحت فشار قرار داشتن سپرده‌گذاران بود که تقصیری هم نداشتند. فردی کلاهبرداری کرده و شرایطی را پیش آورده و از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده است که این مسئله قطعاً شوک بزرگی برای صاحبان این سپرده‌ها ایجاد کرد.

هر کسی در این فضا قرار می‌گیرد به در و دیوار می‌زند و می‌خواهد مشکلش را حل کند تا دیگران فریادش را بشنوند؛ لذا از این جهت برای من خیلی مشکل‌ساز نبود و بیشتر اثر انگیزشی داشت که اقداماتی انجام دهم تا مسئله زودتر حل شود. اما گاهی از دوستانی که با این هجمه‌ها همراهی می‌کردند درحالی‌که می‌توانستند توضیح بدهند، دلگیر می‌شدم. این گفت‌وگو را بخوانید:

  • یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در سال‌های ریاست شما سامان‌دادن به بازار غیرمتشکل پولی و به‌طور شفاف ساماندهی مؤسسات و تعاونی‌های اعتبار غیرمجاز بود. در این مسیر چه فشار‌هایی از لحاظ سیاسی اقتصادی تحمل کردید؟ اگر برگردید به گذشته بازهم وارد چنین چالش پرهزینه‌ای می‌شوید؟


سامان دادن به مؤسسات و تعاونی‌های غیرمجاز و نظارت بر بازار غیرمتشکل پولی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین چالش‌های بازار پول کشور بود. نظام بانکی به‌شدت تحت‌تأثیر این فعالیت‌های مخرب و غیرمنضبط قرار گرفته بود و ضرورت ایجاب می‌کرد که این مشکل بالاخره حل شود. اگر این موضوع 4سال پیش حل می‌شد، قطعا هزینه‌های کمتری متحمل‌می‌شدیم؛ به همین ترتیب اگر این موضوع به 4سال بعد موکول می‌شد، هزینه آن دیگر قابل تحمل نبود.

پس نمی‌توانستیم از کنار این مسئله به راحتی عبور کنیم چرا که 25درصد از نقدینگی کشور در اختیار این مؤسسات غیرمنضبط و مخرب برای شبکه پولی و اقتصاد ملی ایران بود. آنچه مسلم است اینکه با حمایت سایر دستگاه‌ها، بانک مرکزی به موضوع ورود کرد و با عزمی که درون مجموعه بانک، به‌ویژه همکاران ما در بخش نظارت ایجاد شد، خوشبختانه اکنون در شرایطی هستیم که می‌توانیم اعلام کنیم هیچ مؤسسه غیرمجاز فعال شناخته شده‌ای نداریم. این دستاورد بزرگی است که با تلاش جمعی و به‌ویژه همکاران بانک مرکزی حاصل شده است.

  • تا چه حد خود را در جایگاه سپرده‌گذارانی قرار دادید که آسیب دیدند؟

ساماندهی غیرمجازها باعث شد تا سپرده‌گذاران هم در شرایط نامطلوبی قرار بگیرند. هموطنان عزیز باید توجه داشته باشند که این مؤسسات دارایی‌های تشکیل‌شده از سپرده‌های مردم را بر باد دادند و ارقام و اعدادی که مبنی بر سود‌های 30درصد و 40درصد و حتی بیشتر که در دفترچه‌هایشان نوشته بودند، واقعی نبود. این مؤسسات اصلا در شرایطی نبودند که بتوانند چنین سودهایی را کسب کنند؛

به‌ویژه در سال‌های گذشته که قیمت املاک افزایشی نداشت، به بن‌بست رسیده بودند چرا که بخش عمده‌ای از این منابع را در ملک و املاک سرمایه‌گذاری کرده بودند. به همین دلیل اگر این مؤسسات ساماندهی نمی‌شدند، در آینده دچار کسری منابع بیشتری می‌شدند و تعداد بیشتری از سپرده‌گذاران در سختی معیشت قرار می‌گرفتند.

ما از ابتدا مدلی را برای ساماندهی غیرمجازها طراحی کردیم که بتوانیم حداکثر امکان را برای وصول مطالبات مردم از این مؤسسات و مدیران متخلف آنها فراهم کنیم. خوشبختانه با هماهنگی قوه قضاییه این امکان فراهم شد که با سرعت عمل بیشتری به هدف برسیم. در هر صورت اکنون در وضعیتی هستیم که 98درصد از سپرده‌گذاران تسویه حساب شده‌اند و بقیه هم در حال تعیین تکلیف هستند.

سیاست بانک مرکزی رعایت عدالت در پرداخت‌ها به سپرده‌گذاران با اولویت سپرده‌گذاران خرد و متوسط بود. تفویض اختیار از سوی مقام معظم رهبری به سران 3قوه و تشکیل کمیته‌ای مرکب از نمایندگان سران 3قوه نیز قدم بسیار مثبتی بود که توانست تصمیمات کلیدی و مؤثری را به موقع اتخاذ کند.

با همکاری‌های صورت گرفته درصدد هستیم دارایی‌های بیشتری را شناسایی کنیم و آنها را به‌حساب سپرده‌گذاران برگردانیم. یکی از سازوکارهای جدید در این ارتباط، بازنگری در ترکیب هیأت‌های تصفیه است که با تصمیم کمیته نمایندگان سران 3قوه هیأتی مرکب از نمایندگان بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و قوه قضاییه در تک‌تک این مؤسسات مستقر شده و با همکاری همکاران وزارت اطلاعات به‌دنبال شناسایی هر چه بیشتر اموال و دارایی‌ها هستیم.

برخی از اموالی که از محل سپرده‌ها تهیه شده به نام مسئولان و مدیران این مؤسسات و افراد وابسته درآمده است بنابراین در تلاش هستیم که این دارایی‌ها مخفی نماند. امیدواریم در فرصت‌های آینده مسائل و مشکلات بیشتری از سپرده‌گذاران را کاهش دهیم و بتوانیم دستاورد‌های مثبت‌تری داشته باشیم.

  • با این حال برخی نمایندگان مجلس بدون اشاره به بازه زمانی شکل‌گیری و گسترش فعالیت غیرمجازها بر تقصیر و قصور بانک مرکزی تأکید دارند و دنبال سؤال از رئیس‌جمهور هم بودند. ارزیابی شما از این رویکردها چیست؟

به گمان من آنچه مدنظر نمایندگان محترم مجلس است، دغدغه مردم است. در عین حال ممکن است در مواردی، نوعی از شناخت و روابط خاصی وجود داشته باشد به‌عنوان نمونه در مجلس گذشته حمایت‌های خاصی از سوی برخی نمایندگان از این مؤسسات مشاهده می‌شد. هم‌اکنون من اطلاع دقیقی از ریشه برخی انتقادها ندارم و بدون شک دستگاه‌های ذیربط به این مسئله رسیدگی می‌کنند.

اما تصور می‌کنم قاطبه نمایندگان دغدغه سپرده‌گذاران را دارند و وظیفه ما در بانک مرکزی تشریح عملکردها و فعالیت‌هایی است که انجام داده‌ایم. بخش زیادی از این انتقادها ناشی از سوء‌تفاهم است و برخی مطالب و ملاحظاتی که بانک مرکزی با آن مواجه بوده، به خوبی تبیین نشده و باید بازهم توضیحات بیشتری به مجلس محترم ارائه کنیم. هرچند تلاش‌های بانک مرکزی کم نبوده اما احتمالا نتوانسته‌ایم با وضوح بیشتر نمایندگان محترم را در جریان جزئیات امر قرار دهیم. احساس می‌کنم با ارائه توضیحات بیشتر دیدگاه نمایندگان تغییر خواهد کرد.

  • آیا اتفاقاتی که اخیرا در بازار ارز رخ داد، قابل پیش‌بینی بود؟ آیا پشت پرده‌ای وجود داشت؟ شما عنوان کردید برخی نهادهای خاص اقدام به خرید و فروش ارز می‌کردند. چرا بازار ارز با التهاب مواجه شد که خواسته یا ناخواسته، سیاست عرضه گواهی سپرده با نرخ 20درصد، پیش‌فروش سکه و سپرده‌پذیری ارزی را اجرایی کنید؟


شرایط اقتصادی کشور از شروع دولت یازدهم بسیار با گذشته متفاوت است. وضعیت با ثباتی را در بازار‌های مختلف شاهد بوده‌ایم. همچنین روند شاخص‌های اقتصاد کلان مثبت است اما در 2،3‌ماه اخیر مسائلی پیش‌آمد که نباید از آنها غافل شویم. با این همه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر شاهد ثبات اقتصادی و شفافیت بیشتری هستیم.

دشمنان ما به هیچ وجه از آرامش و ثبات در اقتصاد ما راضی نیستند. آمریکا را به‌عنوان نخستین نمونه مثال می‌زنم که همواره التهاباتی را در صحنه بین‌المللی ایجاد می‌کند و هدفش این است که با این فضاسازی‌ها آرامش ما را بر هم بزند.

ما با چنین مسائلی از بیرون مواجه هستیم که البته تعجبی ندارد چرا که دشمن کارش این است. متأسفانه در داخل هم بعضی از صدا‌ها با آن همراهی می‌کنند که موجب تشدید التهاب می‌شوند. البته بخشی از نوسان نرخ ارز مربوط به عرف و رفتار فصلی بازار بود و بخشی هم ناشی از قصد و نیت‌هایی که برخی دنبال تشدید التهاب هستند.

واقعیت این است که بانک مرکزی بر وظیفه اصلی خود تمرکز کرده و نمی‌خواهد تحلیل‌های خود را به سمت مباحث سیاسی و مسائلی که دولت در فضای سیاسی کشور با آن مواجه است، سوق دهد. ما سعی کرده‌ایم بر وظیفه تخصصی خود؛ یعنی آرامش در بازار پول و ارز تمرکز داشته باشیم و جهت‌گیری سیاست‌های ما حرکت اقتصاد به سمت ثبات توأم با روند رو به بهبود شاخص‌های کلان با هدف رفاه بیشتر برای مردم است. ثبات مناسب‌تر و بهتر برای متغیر‌های اصلی اقتصاد که در نهایت منجر به رفاه بیشتر مردم می‌شود را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

  • شما از ورود نیروی انتظامی برای برخورد با خرید و فروش ارز دفاع کردید. چرا؟

طبق گزارش‌های نیروی انتظامی عده‌ای با برنامه‌ریزی قبلی به‌صورت شبکه‌ای در بازار ایجاد اختلال می‌کردند و نمی‌توانستیم اجازه بدهیم که این رفتار ادامه پیدا کند. به همین دلیل نیازمند همکاری اطلاعاتی و انتظامی برای مصون نگه‌داشتن بازار ارز از تشدید سفته‌بازی بوده‌ایم در غیراین صورت دخالت‌ها و رفتارهای سوداگرانه می‌تواند هر لحظه امنیت اقتصادی کشور را با مخاطره مواجه کند.

از سوی دیگر فعالان اقتصادی برای اینکه بتوانند تصمیم‌گیری‌های مناسب اقتصادی داشته باشند، نیازمند آرامش در اقتصاد، امنیت اقتصادی و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد هستند. در غیراین صورت جرأت تصمیم‌گیری نخواهند داشت. بنابراین پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد به‌عنوان یک شاخص مهم مطرح است و هرچه افق پیش‌بینی برای آینده طولانی‌تر باشد، جرأت تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بلندمدت افزایش پیدا می‌کند. بانک مرکزی هم، چنین سیاستی را دنبال می‌کند.

  • آیا نگرانی از التهاب ارزی برطرف شده است. پیش‌بینی شما از آینده این بازار چیست؟

با اقداماتی که انجام دادیم، به گمانم این نگرانی برطرف شده است و فکر می‌کنم در روز‌های پیش رو، وضعیت بازار ارز ثبات بیشتری را تجربه خواهد کرد و اطمینان فعالان اقتصادی نسبت به آینده را تقویت خواهد کرد. البته این مسئله را باید درنظر گرفت که کشور ما در یک فضای خاص بین‌المللی قرار دارد و دشمنی‌ها از بیرون همچنان وجود دارد و نباید از آن غفلت کنیم.

باید خود را آماده کنیم و سعی کنیم اثرات این دشمنی‌ها که کاذب و زودگذر هم هست، را به حداقل برسانیم. در سال‌های گذشته وقتی قیمت نفت به‌شدت افت کرد، دیدیم که چه شوکی به کشورهای صادرکننده نفت وارد شد و نوسانات شدید را تجربه کردند اما ایران به آرامی از این شوک عبور کرد و ساختارهای ایجاد شده، باعث شد تا اقتصاد ایران مقاوم‌تر از گذشته عکس‌العمل نشان دهد.

  • درصورتی که ترامپ تعلیق تحریم‌ها را تأیید نکند و آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد و ساختارهای کنونی اقتصاد می‌تواند مانع التهاب و بی‌ثباتی در اقتصاد شود؟

البته این فضاسازی‌ها هم‌اکنون هم در حال انجام است و دشمنان به اثرگذاری بر اقتصاد ایران دل خوش کرده‌اند. برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده و همچنین بی‌اعتنایی مردم می‌تواند این اثرات را به حداقل برساند.

انتظارات نقش مهمی در روند متغیرهای اقتصادی دارد. به‌طور مثال در خرداد سال 92انتخابات داشتیم و آقای روحانی انتخاب شدند، قبل از انتخابات قیمت ارز 3900تومان بود. به محض اینکه آقای روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شدند، روند کاهش قیمت ارز با سرعت آغاز شد؛

در شرایطی که هنوز اعضای دولت مشخص نشده و هنوز کار خاصی انجام نشده بود. در آن مقطع مردم احساس کردند که یک نگاه دیگری ایجاد شده و امیدوار شدند و براساس آن ملاحظه روند متغیرهای اقتصادی تغییر کرد. امید، انتظارات و نگاه مثبت به آینده در اقتصاد بسیار مؤثر است و ما نباید اجازه بدهیم که مردم به راحتی این نگاه مثبت را از دست بدهند.

مثلاً در همین ماجرای نوسانات ارزی هم که به التهاب دامن زده شد، دیدیم که مصاحبه می‌شد و می‌گفتند که قیمت واقعی دلار 6هزار تومان است! درحالی‌که هیچ مدل اقتصادی وجود ندارد که بتواند با قاطعیت این مسئله را اثبات کند. نظریه‌ها و مدل‌های مختلفی هستند که هم 4200تومان را تأیید می‌کنند، هم 4هزار تومان و هم 5هزار تومان را.

اما هیچ‌کسی جز بانک مرکزی نمی‌تواند با این مدل‌ها بگوید نرخ ارز چقدر است بانک مرکزی یک احساسی در بازار دارد که طبق آن می‌تواند بگوید نرخ مناسب چیست. تنها بانک مرکزی است که می‌تواند در مورد نرخ واقعی ارز نظر بدهد که هیچ وقت هم نباید بیان کند. در هیچ جای دنیا بانک مرکزی این موضوع را بیان نمی‌کند؛ در هیچ جای دنیا از رئیس بانک مرکزی پرسیده نمی‌شود که نرخ ارز چقدر است. اما در کشور ما این پرسش می‌شود و گاهی هم اشاره‌هایی می‌شود که مسئله‌ساز می‌شود.

  • برخی از کارشناسان معتقدند سال آینده دارای نرخ تورمی دو رقمی با شیب رو به بالا خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟

استنباط ما این است که درخصوص نرخ تورم نوسان خیلی زیادی نخواهیم داشت. به‌احتمال خیلی زیاد در سال آینده هم تورم را در محدوده تک رقمی خواهیم داشت. نگرانی‌هایی هم از جهت اثرات نقدینگی بر تورم وجود دارد که به‌نظر می‌رسد قابل کنترل باشد. در سال آینده با انضباط بیشتر در دولت، با اجرای سیاست‌های مناسب پولی و مالی دنبال حفظ دستاورد تورم تک رقمی هستیم.

  • شاید برای نخستین بار است که در سال‌های اخیر هم شاهد تک رقمی شدن نرخ تورم و هم رشد مثبت اقتصادی هستیم. جهت‌گیری سیاست‌های پولی در سال آینده انبساطی نخواهد بود؟

یکی از کار‌هایی که ما در سال 95انجام دادیم و در سال 96هم سعی داریم آن را دنبال کنیم، این است که تسهیلات محدود نظام بانکی کشور را به سمت فعالیت‌هایی که بالا‌ترین اثر‌بخشی را دارد، سوق دهیم؛ فعالیت‌هایی که بتواند تولید را افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند. اثرات اینگونه تصمیم‌ها را می‌توان در آمار‌های اقتصادی ازجمله تورم تک رقمی و نرخ رشد مثبت اقتصادی مشاهده کرد. به گمان من در مورد رشد اقتصادی وضعیت خوبی داریم و در مجموع استمرار فضای موجود می‌تواند شرایط مثبتی را ایجاد کند.

  • آیا افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر اثری افزایشی بر نرخ تورم در سال آینده نخواهد گذاشت؟


ما مدل‌هایی داریم و براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تورم تک رقمی داشته باشیم. حتی سناریو‌های متفاوتی را هم مورد توجه وبررسی قرار داده‌ایم و متناسب با شرایط، پیش‌بینی‌های لازم به عمل آمده است.

  • یکی از پیش‌نیازهای افزایش سطح روابط بانکی ایران با بانک‌های جهان، اجرای استانداردها و مقررات بین‌المللی ناظر بر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است که البته با نگرانی‌هایی هم همراه شده است. انتظار دولت و بانک مرکزی از مجلس در بررسی لوایح پیشنهاد شده در این زمینه چیست؟

به‌نظر می‌رسد که مجلس می‌تواند یک تصمیم مهم اتخاذ کند و آن هم تصویب لوایح سه‌گانه‌ای است که هم‌اکنون در اختیار مجلس قرار دارد. تصویب این لوایح می‌تواند شرایط ما را در نشست آتی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF بهبود ببخشد و برای همیشه نام ایران از این لیست خارج شود که برای توسعه روابط بانکی ایران در عرصه بین‌المللی بسیار مهم است. متأسفانه مباحثی در ارتباط با FATF از سوی برخی مطرح شده که منطبق با واقعیت نیست.

نتیجه همکاری ما با این گروه بین‌المللی استقرار استاندارد‌هایی در نظام بانکی کشور است که باعث اشراف ما بر عملیات بانکی کشور خواهد شد. تأکید می‌کنم که به هیچ وجه این اطلاعات در اختیار فرد و یا نهاد خاصی قرار نمی‌گیرد و هرگونه اقدامی به تصمیمات مقامات عالی کشور در شورای‌عالی امنیت ملی بستگی دارد. حداقل باید خود ما بر این اطلاعات مشرف باشیم.

البته کشور ما در منطقه‌ای قرار گرفته است که اشراف بر عملیات بانکی، تحت کنترل در آوردن آن و امکان ردیابی عملیات بانکی قابلیت‌های زیادی را برای استقرار ثبات، استمرار آرامش و امنیت در اقتصاد به ارمغان خواهد آورد. باید از تجربه دنیا در مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم استفاده کنیم. لذا بایستی این موارد را به‌کار بگیریم و از تجربیات دنیا استفاده کنیم تا بتوانیم خود را در شرایط بهتری قرار دهیم و با هزینه کمتر امنیت بیشتر را برای هموطنان فراهم کنیم.

  • بهبود رتبه اعتباری ایران از 7به 5 دستاورد بزرگی برای ایران بود اما خیلی در داخل کشور مورد توجه قرار نگرفت. اثر ملموس این دستاورد چه خواهد بود؟


مهم‌ترین و ملموس‌ترین اثر آن کاهش قیمت تمام‌شده تجهیز منابع از بازار‌های بین‌المللی است و این دستاورد بسیار بزرگی است. البته ما به رتبه 5قانع نیستیم و ان‌شاءالله اگر در نشست آینده گروه ویژه اقدام مالی، شرایط ایران بهتر شود، به گمانم رتبه اعتباری ایران به راحتی قابل بهبود به پله چهارم خواهد بود و این هدفی است که آن را دنبال می‌کنیم.

  • درصورتی که لوایح سه‌گانه پیشنهادی دولت در مجلس تصویب شود و ما از لیست سیاه مالی دنیا خارج شویم و همچنین روابط بانکی بین‌المللی ما افزایش پیدا کند، آیا می‌توان انتظار داشت که گام بعدی، تک‌نرخی شدن ارز باشد؟


تک‌نرخی کردن ارز اصلا کار پیچیده‌ای نیست و می‌تواند به سرعت عملی شود تنها چیزی که مهم است و به آن نیاز داریم، وجود حداقل‌های ارتباطات بانکی است که سرعت دسترسی ما را به منابع ارزی‌مان افزایش می‌دهد. به محض اینکه به این درجه از اطمینان برسیم، بلافاصله سیاست تک‌نرخی کردن ارز عملی خواهد شد. هم‌اکنون تمام اقدامات مقدماتی آن انجام شده است و آمادگی کامل داریم. اگر سرعت دسترسی به منابع ارزی بهبود پیدا کند، این کار به راحتی صورت می‌گیرد.

  • برخی از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه نسبت به بسته ماندن نماد بانک‌ها انتقاد دارند و اصرار بانک مرکزی مبنی بر اجرای استانداردهای گزارشگری مالی موسوم به FATF را عامل بسته ماندن نمادها و زیان‌ده شدن بانک‌ها می‌دانند. این انتقادها را وارد می‌دانید؟

بانک مرکزی هیچ نقشی در باز شدن یا بسته ماندن نماد بانک‌ها ندارد. واقعیت این است که بانک مرکزی به‌دنبال جلوگیری از نشان دادن سود‌های موهوم درصورت‌های مالی بانک‌هاست و روی این مسئله حساسیت بالایی داریم. وقتی بانکی سود موهوم نشان می‌دهد به این معناست که سپرده مردم را به نام سود سهم در بین سهامداران تقسیم می‌کند و این مسئله بانک‌های ما را در آینده دچار مشکل خواهد کرد.

ما 3سال است که روی اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی توسط بانک‌ها متمرکز شده‌ایم و با اطمینان کامل می‌توانم بگویم که شرایط کنونی بانک‌های ما نسبت به 3سال گذشته بهتر شده و باید این روند را ادامه ‌دهیم.

بانک مرکزی هم فشار‌ها بابت این مسئله را تحمل کرد و اصلا اجرای استانداردهای IFRS چیزی نیست که ما نسبت به آن تردید داشته باشیم. اگر نظام بانکی بخواهد با دنیا ارتباط برقرار کند، باید استاندارد‌های روز دنیا را بپذیرد. وقتی بانکی تقاضای رابطه کارگزاری با یک بانک بین‌المللی را مطرح می‌کند،

بانک طرف مقابل صورت‌های مالی بانک متقاضی را طلب می‌کند و اگر این صورت‌های مالی با استانداردهای دنیا مطابقت نداشته باشد، پیشنهاد همکاری‌اش رد می‌شود. ما در مسیری حرکت می‌کنیم که بانک‌ها را در شرایطی قرار دهیم تا قابلیت‌های لازم برای ارتباط با بانک‌های بین‌المللی بزرگ را به‌دست آورند و بتوانند نیاز‌های کشور را تأمین کنند.

  • آیا نگران نیستید که سیاست‌های انبساطی پولی و مالی در سال‌های باقیمانده دولت فعلی باعث از دست رفتن دستاوردهای بانک مرکزی شود و آقای رئیس‌جمهور سیاست اعتماد به بانک مرکزی و حمایت از استقلال نسبی را تحت فشار وزرای دیگر کنار بگذارد؟

ساختار مقررات حاکم بر بانک مرکزی در کشور ما به‌گونه‌ای است که آن استقلال مورد نظر در بانک‌های مرکزی دیگر کشورها را ندارد و نیاز داریم تا تغییراتی در این زمینه انجام پذیرد. البته باور‌های کارشناسی رئیس‌جمهوری و تصمیماتی که در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ می‌شود، پشتوانه‌ای بسیار قوی برای بانک مرکزی است.

اطمینان دارم به‌دلیل آگاهی و وقوف آقای دکتر روحانی نسبت به پیامدهای سیاست‌های پولی انبساطی نابجا چنین اتفاقی (از دست رفتن دستاورد تورم تک رقمی) رخ نخواهد داد و دیده‌ام که ایشان در برابر فشارها ایستادگی کرده‌اند تا تصمیم‌های نابجا اتخاذ نشود. آثار محتمل بر سیاست‌های انبساطی نابجا در نظام بانکی، زیانبار خواهد بود؛ بنابراین به هیچ وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. من بارها شاهد جلوگیری‌های رئیس‌جمهور از اتخاذ تصمیمات نادرستی بوده‌ام که می‌تواند به ظاهر مشکلی را حل کند ولی ایشان مانع شدند.

  • هجمه‌ها و تهمت‌هایی که در شبکه‌های مجازی نسبت به شما در موضوع سامان دادن به تعاونی‌های اعتباری غیر مجاز وجود داشت شما را دلگیر و دلشکسته نکرد؟ آیا خود را در جایگاه سپرده‌گذار گذاشتید؟

در اوج همه فشار‌ها، دغدغه اصلی و همیشگی‌ام این بوده و هست که چگونه مشکل هموطنان را سریع‌تر حل کنیم تا آنها فشار زیادی را متحمل نشوند. این هجمه‌ها هم عمدتاً ناشی از تحت فشار قرار داشتن آنها بود که تقصیری هم نداشتند چون فردی کلاهبرداری کرده و شرایطی را پیش آورده و از اعتماد مردم سوءاستفاده کرده است.

این مسئله قطعاً شوک بزرگی برای صاحبان این سپرده‌ها ایجاد کرد و هر کسی در این فضا قرار می‌گیرد به در و دیوار می‌زند و می‌خواهد مشکلش را حل کند و دیگران فریادش را بشنوند؛ لذا از این جهت برای من خیلی مشکل‌ساز نبود و بیشتر اثر انگیزشی داشت که اقداماتی انجام دهم تا مسئله زود‌تر حل شود.

اما گاهی از دوستانی که با این هجمه‌ها همراهی می‌کردند درحالی‌که می‌توانستند توضیح بدهند، دلگیر می‌شدم. به گمان من بعضی‌ها به این دلیل که نمی‌خواستند ریسکی متوجه آنها شود، واقعیت‌هایی را که می‌دانستند بیان نمی‌کردند. طبیعی است همکاران ما در بانک مرکزی و همچنین نزدیکانم فشارهایی را تحمل کردند تا مشکلات برطرف شود.

  • اوقات فراغت رئیس‌کل بانک مرکزی

ورزش: بعضی اوقات در منزل ورزش می‌کنم البته به ورزش باستانی هم علاقه دارم و در بعضی مواقع از فرصت فراغت برای این منظور استفاده می‌کنم.


کتاب: فرصت بسیار کمی برای مطالعه کتاب دارم اما سعی می‌کنم کتاب‌هایی را که در کتابخانه‌ام دارم و مدت‌هاست سراغ آنها نرفته‌ام گاهی ورق بزنم. البته کتاب‌های بانکی و مربوط به مدیریت مالی را اگر وقت کنم، مطالعه می‌کنم. گاهی دیوان حافظ می‌خوانم و گاه بوستان و گلستان. اینها سرگرمی‌های من هستند.


سینما: به سینما خیلی علاقه دارم اما فرصتم محدود است و فقط در ایام دهه فجر فرصت دیدن چند فیلم را پیدا می‌کنم. به گمان من صنعت سینمای ما پیشرفت خیلی خوبی داشته است و فکر می‌کنم پس از بازنشستگی سرگرمی خوبی داشته باشم.

کد خبر 401124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha