شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی اعلام کرد: سامانه بارشی مستقر روی کشور تا روزهای پایانی هفته فعال است و مردم در این مدت، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و تردد با خودرو از داخل سیلاب در مسیرهای عبوری خودداری کنند.

 بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی و هواشناسی، سامانه بارشی به تناوب تا روزهای پایانی هفته در کشور فعال است؛ بیشترین فعالیت این سامانه امروز و فردا در نیمه شمالی کشور به صورت رگبار باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد، بارش تگرگ است و در نیمه جنوبی نیز در برخی استان‌ها شاهد رگبار باران خواهیم بود.

روز دوشنبه، بارش با شدت بیشتری علاوه بر نیمه شمالی، در جنوب ‌غرب، مرکز و شرق همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد همراه خواهد بود و این شرایط فقط در شمال‌ غرب کشور حاکم نیست.

فردا، شدت بارش‌ها در استان‌های جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر خواهد بود و بارش برف در ارتفاعات البرز و در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران و سمنان نیز پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه بارش با شدت بیشتر به صورت رگبار و رعد و برق در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر و همچنین بارش برف در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، البرز، تهران و سمنان خواهد بود.

با تداوم‌ بارندگی در نیمه شمالی کشور، در برخی نقاط ، وقوع طوفان تندری موجب رگبار موقت باران، رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای و در برخی نقاط، بارش تگرگ می‌شود‌؛ از این رو احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در برخی نقاط وجود دارد؛ همچنین در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی و مناطق مرتفع البرز و زاگرس مرکزی شاهد بارش برف خواهیم بود.
فردا(یکشنبه) نیزدر جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، شمال لرستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، غرب سمنان و برخی نقاط استان‌های شرق تهران، قم، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات کرمان احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها ‌نقاط وجود دارد و بارش برف نیز در ارتفاعات البرز، در جنوب استان‌های اردبیل مازندران، شمال سمنان، شمال تهران‌، جنوب گلستان، برخی مناطق سردسیر چهار محال بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه، ‌رگبار و رعد و برق و وزش باد در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، غرب و شمال اصفهان، بوشهر پیش‌بینی می‌شود و شاهد بارش برف در ارتفاعات البرز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، قزوین البرز، تهران و سمنان خواهیم بود.
سازمان هواشناسی به مردم توصیه کرد با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری، از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری کنند، زیرا به سبب گل آلود بودن، عمق سیلاب مشخص نیست.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه بارش برف در ارتفاعات البرز در مسیرهای ارتباطی شمال و جنوب این رشته کوه بین استان‌های اردبیل - زنجان، رشت - قزوین، مازندران - تهران، سمنان - مازندرا‌ن، سمنان - ‌گلستان و خراسان شمالی - خراسان رضوی پیش بینی می‌شود‌؛ براین اساس احتمال لغزندگی و اختلال در حمل و نقل در جاده‌ها و گردنه‌های کوهستانی نواحی ذکر شده وجود دارد‌.

مسافران ضمن به کارگیری تجهیزات زمستانی، با کسب اطلاع از وضعیت جاده نسبت به تردد در این مسیرها اقدام کنند.
دریای خزر نیز تا دوشنبه مواج است و تنگه هرمز از اواسط وقت فردا تا پایان روز مواج می شود.

همچنین تا دوشنبه، وزش باد شدید در نیمه شرقی کشور به ویژه دامنه‌های البرز مرکزی و شرقی پیش‌بینی می‌شود؛ این روز در برخی مناطق شرق و جنوب‌شرق احتمال وقوع گردوخاک وجود دارد.

آسمان تهران روز آینده نیمه‌ ابری، گاهی بارش پراکنده و وزش باد و اواخر وقت ابری با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود؛ براین اساس، تهران در برخی ساعات شاهد رگبار و رعد و برق و وزش باد خواهد بود؛ بعدازظهر امروز وزش باد شدید در تهران خواهیم داشت.

فردا بیشینه و کمینه دما در تهران 18 و 9 درجه خواهد بود. روز آینده اهواز و بوشهر با بیشینه دمای 33 درجه بالای صفر گرمترین مراکز استان و اردبیل با کمینه دمای سه درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی تا روز 17 فروردین‌ ماه امسال 95.2 میلی‌متر ثبت شد؛ بارش در سال گذشته در این بازه زمانی 179.9 میلی‌متر بود؛ بنابراین بارش سال جاری 47.1 درصد کمتر از سال گذشته است؛ بیشترین میزان بارش در هفته بیست و هشتم متعلق به منطقه مینودشت در استان گلستان به میزان 31 میلی‌متر بوده است.

کد خبر 402725

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha