شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با بیان اینکه وضعیت آب اصفهان از مرز بحران گذر کرده است، گفت: متاسفانه بسیاری از مدیران استان همراه با برنامه‌های استاندار نیستند.

بحران آب اصفهان

حسینعلی میراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تجمعات اخیر کشاورزان و تشدید بحران آبی اصفهان، اظهار کرد: درست است که اکنون آب پشت سد زاینده رود نیست با این وجود کشاورزان با انتقال آب برای مصرف شرب به دیگر شهرها مخالف نیستند اما در شرایطی که امروز با مشکلات بسیاری همچون انواع بیماری و فقر دست به گریبان هستند با انتقال آب از اصفهان به یزد برای مصارف دیگر همچون کشاورزی و یا صنعت مخالف هستند.

وی با انتقاد از فعالیت فولاد سپید دشت در شهرکرد و طرح‌های توسعه فولاد و ذوب آهن در شرایط بحران آبی اصفهان، گفت: استاندار به تنهایی قادر به حل معضل آب اصفهان نیست و حل مشکل زاینده رود عزم ملی می‌خواهد نه عزم استانی، چرا که متاسفانه بسیاری از مدیران استان، همراه با برنامه‌های آقای مهرعلیزاده نیستند.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با اعتقاد بر اینکه جهاد کشاورزی اصفهان با استاندار اصفهان هماهنگ نیست و شرکت آب منطقه‌ای نیز توان همکاری با مدیریت استان را ندارد، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته شرکت آب منطقه‌ای نسبت به حفر چاه‌های غیر مجاز اعتراضی نمی کرد و حتی مجوز بسیاری برای حفر این چاه‌ها در آن سال‌ها، صادر کرد.

وی با تاکید بر اینکه عدم کنترل برداشت از آب های زیرزمینی معضل بزرگ کشور و استان شده است، تصریح کرد: در این شرایط دیگر آبی برای چاه‌هایی با عمق 10 تا 12 متر باقی نمی‌ماند و آنها خشک شده‌اند.

میراحمدی با بیان اینکه در این شرایط، استاندار در ورزنه اصفهان وعده پرداخت خسارت را می‌دهد، گفت: متاسفانه تنها به 50 درصد افرادی که دفترچه کشاورزی دارند خسارت پرداخت می‌شود اما این افراد، جزو معترضان بی آبی اصفهان نیستند، متاسفانه بیشترین معترضان نسبت به بی‌آبی زاینده رود، رعیت‌ها هستند که حتی یک وجب زمین ندارند و درآمد آنها تنها به وجود آب، وابسته است.

وی هم چنین افزود: پرداخت خسارت به کشاورزان بر مبنای هکتار زمین تنها بین یک تا سه میلیون تومان است که دردی از مشکلات آنها دوا نمی کند.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با بیان اینکه کشاورزان امروز به این باور رسیده‌اند که وعده‌های مسئولان و پرداخت اندک خسارت به آنها، موجب کاهش مشکلات شان نمی‌شود، گفت: اگر دولت در حل بحران آب تدبیر نکند تبعات بسیاری به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: کشاورزان هم اکنون معتقد هستند اگر امروز آبی نیست نباید برای همه باشد و باید سهم انتقال آب به یزد، صنعت، فولاد و ذوب آهن و ... نیز کاهش یابد.

میراحمدی با انتقاد بر اینکه در بحران بی‌آبی امروز هر روز ذوب آهن بر توسعه و تولید خود اضافه می‌کند، اظهار کرد: متاسفانه دولت به پشت پرده مسائل آب آگاه نیست و نسبت به حل آن ورود پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه دولت حاضر به مهلت دادن برای پرداخت وام‌های کشاورزان نیست، تاکید کرد: هر روز از سوی بانک‌ها اخطارهای بسیاری به کشاورزان داده می‌شود و اگر دولت پیرامون مسائل آب تدبیر نکند اتفاقات ناگواری در پیش خواهیم داشت.

دبیر خانه کشاورز شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه عده‌ای از خشکی زاینده رود و تجمعات کشاورزان ذینفع هستند، تصریح کرد: اگر زاینده رود پرآب شده عده‌ای اندک متضرر می‌شوند چرا که آنها از خشکی زاینده رود، دلار چند هزار تومانی دریافت می‌کنند. متاسفانه مدیران رابطه‌ای و فامیلی در اصفهان منجر به تشدید بحران آبی شده است.

کد خبر 402666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha