چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر‌عامل فیس‌بوک آمریکا اعلام کرد شرکتش با اوپراتور‌های روسی که دنبال نفوذ به در فیس‌بوک هستند مبارزه می‌کند

براساس گزارش BBC، درپي رسواي اطلاعاتي فيس‌بوك پس از افشا شدن جمع آوری داده‌های 87 ميليون نفر از کاربران اين شبكه اجتماعي توسط موسسه کمبریج آنالیتیکا در برابر جلسه مشترک چند کمیته سنا حاضر شده و به پرسش‌هاي آنها پاسخ داد.

زاكربرگ در گفته‌هايش اعلام كرد رابرت مولر، بازرس ویژه‌اي كه در زمينه مداخله روسیه در انتخابات 2016 آمریکا تحقیق می‌کند، با کارکنان فیسبوک مصاحبه کرده است كه خود زاكربرگ در ليست مصاحبه شوندگان نبوده‌است.

او با بيان اينكه همکاری با بازرس ویژه محرمانه است از اعلام موضوعات محرمانه در یک جلسه علنی خودداري كرد.دفتر مولر در ماه فوریه 13 شهروند و سه شرکت روس را به مداخله در انتخابات 2016 آمريكا متهم کرد. يكي از اين شركت‌ها آژانس پژوهشي اينترنتي نام داشت كه به گفته ادعانامه دادستان هدف استراتژیک برای ایجاد تفرقه در نظام سیاسی آمریکا را دنبال مي‌كرده‌است.

زاکربرگ در اين جلسه اعلام كرد شركتش به دنبال ايجاد ابزارهايي جديد است كه توانايي شناسايي حساب‌هاي كاربري جعلي را دارند. او گفت افرادی در روسیه وجود دارند که تمركزان بر نفوذ و بهره‌برداري از سیستم ما و سایر سیستم های اینترنتی و همچنین سیستم های دیگر است. از اين رو باید با سرمایه‌گذاری برای مقابله با اين افراد مهارت بیشتری پیدا کنیم.

مدیر فیسبوک در برابر پرسش‌هاي خشمگين نمايندگان سنا درباره ايجاد مقررات شديد‌تر براي نظارت بر اين شبكه اجتماعي نيز از خود دفاع كرد. سناتور جان كندي به زاكربرگ هشدار داد كه توافقنامه كاربري شبكه اجتماعي‌اش فاجعه‌است. زاكربرگ در پاسخ اعلام كرد از تنظيم مقررات "مناسب" استقبال خواهد كرد.

همزمان با برگزاري اين جلسه، سهام شرکت فیسبوک تقریبا 5 درصد افزایش پيدا كرد که نشانه استقبال بازار از سخنان زاکربرگ است.

رسوایی کمبریج آنالیتیکا چیست؟

شركت کمبریج آنالیتیکا بیش از هر چیز به همکاری با مبارزات انتخاباتی 2016 دونالد ترامپ شهرت دارد و پس از انتخابات اعلام كرد در پيروزي ترامپ نقشي حياتي داشته‌است. اما پس از اين رسوايي،‌ این شرکت اعلام كرد هيچ يك از داده‌هاي رسوایی اخیر در کمپین ترامپ مورد استفاده قرار نگرفته بود.

خبر استفاده از يك اپليكيشن تست شخصيتي كه توسط فردي آكادميك به نام الکساندر کوگان طراحي شده‌بود براي جمع‌آوري داده‌هاي افرادي كه تست را انجام مي‌دادند و دوستان فيس‌بوكي آنها، توسط تجسسي مطبوعاتي آشكار شد كوگان داده‌هايي كه توسط اين تست جمع‌آوري مي‌كرد را به کمبریج آنالیتیکا  مي‌فروخت.

فیسبوک و کمبریج آنالیتیکا هر دو الکساندر کوگان را مقصر اصلي اين رسوايي معرفی كرده‌اند. فیسبوک می گوید که اگرچه کاربران خود اجازه گرد‌آوري اطلاعاتشان را به اپليكيشن آقای کوگان داده‌اند، فروش اين داده‌ها به شركتي ديگر برخلاف قوانين شركت بوده‌است.

کمبریج آنالیتیکا نيز ادعا دارد از گرد‌آوري غيرقانوني داده‌ها ناآگاه بوده‌است. هم ادعا می کند که نمی دانسته این اطلاعات به شیوه های نامناسب جمع آوری شده است. هر دو شرکت همچنين ادعا دارند پس از کشف این مشکل در سال 2015 اطلاعات گرد‌آوري شده را پاك كرده‌اند.

چندين ساعت پيش از آغاز اين جلسه پرسش و پاسخ شركت فيس‌بوك همچنين اعلام كرد پيام‌هاي خصوصي 1500 كاربر اين شبكه اجتماعي نيز در ميان اطلاعات گرد‌آوري شده توسط کمبریج آنالیتیکا بوده‌است.

کد خبر 402525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha