مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - فتانه انفرادی: این روزها موضوع تعرفه‌های پزشکی و تعیین تکلیف درباره نرخ آن باز هم مثل سال‌های قبل حاشیه‌ساز شده و اظهار نظر درباره این موضوع بسیار است.

فتانه انفرادی

نرخ تعرفه‌هاي پزشكي از موضوع‌هاي چالش‌برانگيز نظام سلامت ايران است. هم از اين منظر كه هر سال نرخ تعرفه‌ها با تاخير اعلام و اين تاخير سبب بروز نابساماني در وضعيت درمان مردم مي‌شود. هم از اين جهت كه درباره ميزان تعرفه‌هاي پزشكي و نرخ آن همواره اما و اگرهايي وجود دارد و اظهار نظرها متفاوت است.

برخي با افزايش تعرفه‌هاي پزشكي مخالفند و برخي برعكس معتقدند افزايش تعرفه‌ها اجتناب‌ناپذير است و البته هر گروه هم دلايل خاص خود را دارند. امسال هم نرخ تعرفه‌هاي پزشكي تا اين لحظه هنوز اعلام نشده و اين در حالي است كه طبق قانون نرخ تعرفه‌ها مي‌بايست پيش از شروع سال در شورای عالی بیمه بررسی و قبل از تصویب بودجه تکلیف آن مشخص مي‌شد.

اين تاخير سبب شد برخي پزشكان در برخي از مطب‌ها و كلينيك‌هاي درماني خصوصي تعرفه‌ها را قبل از تعيين تكليف تغییر دهند و اين بي‌‎نظمي و نابساماني در وضعيت ويزيت، مردم را آزرده‌خاطر كند. تا آنجا كه محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جايي اعلام كرد: «این بی‌تدبیری‌ها سبب افزایش دریافتی‌های غیرمتعارف و کاهش ارائه خدمات درمانی می‌شود و ممکن است در چنین شرایطی میان بخش خصوصی و دولتی تفاوت‌هایی به وجود آید.»

وزير بهداشت هم چند روز قبل در اين باره گفت: «تعرفه‌های پزشکی طبق قانون باید هر سال قبل از ارسال بودجه به مجلس در دولت تصویب شود و این یک چرخه باطل چند دهه ادامه دارد. امسال هم همین اتفاق افتاد و با اینکه شورای عالی بیمه تعرفه را اعلام کرد، دستگاه‌های مسئول و سازمان برنامه و بودجه در راس آنها نتوانستند پیشنهادشان را به دولت ارائه دهند. بنابراین تعرفه‌ها هنوز بلاتکلیف است و امیدواریم سریع‌تر تعیین تکلیف شود.»

  • مهم‌ترين معيار تعيين نرخ افزايش تعرفه‌ها چيست؟

وزیر بهداشت اعلام كرده پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی سال 97 در شورای عالی بیمه، نرخ تورم است. رئیس سازمان نظام پزشکی هم گفته است تعرفه‌های حوزه سلامت هر سال باید مطابق با میزان تورم افزایش پیدا کند.

قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم معتقد است قانونگذار وظیفه تعیین میزان تعرفه‌ها را در اختیار سازمان نظام پزشکی و شورای عالی بیمه قرار داده که هر سال متناسب با نرخ تورم، میزان تعرفه‌های پزشکی را تعیین کنند. بنابراین نمی‌توان تورم را افزایش داد اما تعرفه‌های پزشکی تغییر نکند.

در حالي كه مهم‌ترين معيار افزايش تعرفه‌ها متناسب با تورم اعلام شده اما برخي معتقدند اين معيار عادلانه نيست. مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس مي‌گويد: «تعرفه‌های پزشکی هیچ‌وقت عادلانه نبوده و تبعیض‌آميز است. امروز کارانه یک پزشک پنج میلیون و پزشکي دیگر ۱۰۰ میلیون تومان است. در حالی که هر دو مدرک فوق تخصص دارند و در هیچ‌جای دنیا این موضوع مرسوم نیست. اگر تعرفه‌ها را افزایش دهیم باز فاصله پرداختی‌ها بسیار زیاد خواهد بود و این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند.»

محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم معتقد است: «افزایش تعرفه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است اما این میزان افزایش باید کمتر از نرخ تورم باشد تا موجب افزایش پرداخت از جیب مردم نشود. اینکه تعرفه‌ها اصلا افزایش نيابد ممكن نيست، چرا که بنگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات پزشکی یک نوع بنگاه اقتصادی هستند که باید ساز و کارهای اقتصادی آنها در نظر گرفته شود ولی حتما باید دقت كرد پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.»

  • توجه به جيب خالي مردم

در هر حال، موافقان و مخالفان افزايش ميزان تعرفه‌هاي پزشكي هر يك دلايل خود را دارند اما در اين ميان بايد به مردم و جيب خالي آنها به ويژه قشر آسيب‌پذير و افرادي كه بيمه‌هاي تكميلي خوب ندارند هم توجه كرد. چرا كه ميزان تورم همانقدر كه براي جامعه پزشكان مشكلاتي به وجود مي‌آورد، قشر آسيب‌پذير را بيشتر دچار مشكل مي‌كند. پزشكان مي‌گويند ميزان تعرفه‌هاي پزشكي بايد متناسب با ميزان تورم افزايش يابد اما مگر همين تورم براي مردم نيست؟

بنابراين بايد به جيب خالي مردم توجه كرد؛ آن هم وقتي بيمه‌ها هنوز نتوانسته‌اند چتر حمايتي خود را بر سر همه مردم باز كنند. هنوز بسياري از مردم بيمه‌هاي تكميلي مناسب ندارند و هنوز برخي ناچارند براي درمان به بخش خصوصي مراجعه كنند و...
مادام كه نظام بيمه از عهده وظايف خود برنيايد، با افزايش ميزان تعرفه‌هاي پزشكي مردم - به ويژه افرادي كه بيمه‌هاي تكميلي مناسب ندارند، متضرر مي‌شوند. نظام بيمه را تقويت و اصلاح كنيد تا نه جامعه پزشكي و پزشكان متضرر شوند و نه مردم.

کد خبر 402486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha