چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

خانواده‌های ایرانی حتماً خوب به‌خاطر دارند که یک دهه پیش برای مدتی سفره‌های صبحانه از تسخیر پنیر لیقوان و محلی درآمد و با جعبه‌های قرمزرنگ پنیر دانمارکی مزین شد.

بعداز آن‌هم انواع دیگر پنیرهای بسته‌بندی که طعم جدیدی به تغذیه صبحگاهی می‌داد به بازار آمد و دست‌کم ذائقه کودکان را تغییر داد. مدتی بعد هم تولید‌کننده‌های بزرگ و کوچک خصوصی در کنار کارخانه‌های دولتی دست به‌کار شدند تا علاوه بر پنیر، سایر محصولات لبنی داخلی را به سفره‌های ایرانی برگردانند.

اما امروز آنقدر عرصه بر تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی تنگ شده که غالب واحدهای خصوصی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند و ظاهراً اگر شرایط به همین زودی‌ها تغییر نکند باید دوباره به‌سراغ محصولات خارجی برویم.

علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران در گفت و گو با همشهری، دلیل مشکلات فعلی تولید‌کنندگان را سیاست‌های غیرکارشناسانه دولت در قیمت‌گذاری می‌داند و می‌گوید: تولید‌کننده چطور می‌تواند فرآورده لبنی را ارزا‌ن‌تر از شیر خام تحویل مصرف‌کننده بدهد.

به گفته ظفری، مصوبه دولت، قیمت شیر خام را کیلویی 2900 ریال و قیمت فروش شیر پاستوریزه را 3850 ریال تعیین کرده اما این روال با توجه به افزایش قیمت خرید شیر خام تا 4200 ریال و ثابت ماندن قیمت عرضه محصولات نهایی دوام نخواهد داشت.

ظفری شرایط فعلی برای صنایع لبنی در بخش خصوصی را بحرانی عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر دولت خواهان بهبود اوضاع است باید بخشی از پول نفت را با دادن یارانه به این صنعت، بر سر سفره مردم بیاورد یا دست‌کم با اختصاص یارانه برای خرید نهاده‌هایی نظیر جو و تفاله چغندر به فریاد دامداران برسد تا آنها قادر شوند شیر خام را ارزان‌تر به واحدهای تولیدی بفروشند.

ظفری ادامه می‌دهد: ظرف یک‌سال گذشته نیمی از واحدهای تولیدی فرآورده‌های لبنی به ناچار از چرخه تولید خارج شده‌اند و اگر به همین ترتیب پیش برویم در آینده بسیار نزدیک دوباره دست به دامن خارجی‌ها خواهیم شد.

کد خبر 40225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز