شرکت‌ها یا نمایندگی‌ها بازار لوازم صوتی و تصویری را در دست گرفته‌اند.

بازار لوازم صوتی و تصویری که مقر آن در خیابان جمهوری است یکی از بازارهای پررونق تهران است، با این حال خیلی‌ها هنگام خرید از این بازار از قیمت و کیفیت محصولات صوتی و تصویری راضی نیستند. خیلی از خریداران معتقدند: عمر  این  محصولات  در ایران پایین است و خیلی‌ها هم از کیفیت خرید محصولات خود راضی نیستند. اگر در گذشته محصولات ژاپنی در بازار لوازم صوتی و تصویری پیدا می‌شد امروز محصولات این کشور کمیاب شده  و بازار در قبضه کشورهای دیگر آسیای شرقی مثل چین، مالزی و سنگاپور است.

اما اگر سری به بازار جمهوری بزنید می‌بینید بسیاری از مغازه‌‌های این بازار نام‌های معروف لوازم الکترونیک دنیا را به عنوان تابلوی خود انتخاب کرده‌اند. فعالان بازار می‌گویند شرکت‌های وارد‌کننده و یا نمایندگی‌ها بازار لوازم صوتی و تصویری را دربست در اختیار خود گرفته‌اند و این شرکت‌ها هستند که نحوه قیمت‌گذاری را کنترل می‌کنند.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این باره تاکید کرد: این نمایندگی‌ها در طول سال‌های گذشته انحصار گسترده‌ای را در بازار ایجاد کرده‌اند و از این راه به ارقام نجومی دست یافته‌اند، در حالی که مالیات اصلی را مغازه‌دارها پرداخت می‌کنند. درستی، با اشاره به بی‌نظمی‌های موجود در بازار تأکید کرد: این شرکت‌ها مغازه‌های مختلف را زیر چتر نمایندگی خود اجاره می‌کنند و با  انحصار   محصولات و قیمت حق و حقوق مغازه‌دارها را نیز از بین می‌برند.

رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها کالاهای مرغوب را به مغازه‌دارهای معمولی نداده و آن را فقط بین واحدهای تحت اجاره‌شان توزیع می‌کنند.
به گفته درستی قرار است از سال آینده مالیات این واحدها را خود اتحادیه مشخص کند چرا که سود اصلی نصیب شرکت‌ها می‌شود،  اما مالیات‌ها را مغازه‌دارها می‌پردازند.

وی تصریح کرد: به طور مثال مغازه‌دارها یک تلویزیون ال‌سی‌دی را با   5تا  10 هزار تومان سود می‌فروشند و بیشتر افزایش قیمت مربوط به اعمال نظر شرکت‌هاست.درستی خاطرنشان کرد: زمانی که یک ال‌سی‌دی در ابتدای ورود به بازار 3 میلیون تومان به فروش می‌رود و پس از مدتی آن شرکت قیمت آن را 500 هزار تومان کاهش می‌دهد، چه کسی در این میان سود سرشاری عایدش می‌شود؟

او افزود: مغازه‌دارها در بسیاری از موارد کالا را گران می‌خرند و مجبورند گران بفروشند و ضرر‌کننده اصلی در این آشفته‌بازار مصرف‌کننده نهایی است.وی در پایان نوید داد  که مالیات این واحدها سال آینده توسط اتحادیه تعیین و اجرا شود.

انحصار

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری تهران گفت: اکثر واحدهای صنفی که تابلوهای نمایندگی شرکت‌ها را نصب کرده‌اند، در اجاره شرکت‌ها هستند و این واحدها کنترل بازار را در دست دارند.

این شرکت‌ها هر طور که بخواهند قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند.به گفته درستی این شرکت‌ها با اجاره واحدهای صنفی، نبض بازار را در اختیار دارند و کالاهایی را که در انحصارشان است  گران‌تر می‌فروشند.

کد خبر 40220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز