ترجمه امیررضا نوری زاده: تمجید مارک فارستر از بازی همایون ارشادی

اینطور که همایون ارشادی برای ما می‌گوید: روزی در تهران پشت فرمان بوده که ناگهان کسی به شیشه اتومبیل او زد. او یکی از مشهورترین کارگردان‌های سینمای ایران را کنار اتومبیلش دید.

 زمانی که او شیشه را پایین داده، عباس کیارستمی خود را معرفی کرده و خواهان بازی او در فیلم جدیدش شده است.روز بعد، کیارستمی به دفتر کار ارشادی رفته و درباره بازیگری گپی زده‌اند و کیارستمی اشاره کرده که او ایران را به قصد شرکت در یک جشنواره سینمایی ترک خواهد کرد، اما دستیار او در صورتی که ارشادی خواهان حضور در تست بازیگری باشد، این کار را برای او انجام خواهد داد.3 هفته بعد ارشادی به عنوان هنرپیشه اصلی فیلم طعم گیلاس( 1997) انتخاب شده بود.

ارشادی با این اتفاق نه چندان ساده به دنیای بازیگری در سینما، تلویزیون و فیلم کوتاه پای گذاشت و از آن پس بود که بازیگری شغل دوم آرشیتکت ایرانی شد.

اما این روزها شاهد اکران دومین فیلم مهم او به نام بادبادک باز در سینماهای جهان هستیم. این فیلم که توسط مارک فارستر کارگردان سوئیسی بر اساس داستانی از خالد حسینی ساخته شده، داستان زندگی 2 کودک را در افغانستان دهه 1970 تعقیب می‌کند و پس از 2 دهه زندگی در آمریکا، یکی از آن 2به نام امیر برای یافتن سرنخی از دوستش به زادگاهش باز می‌گردد، درحالی که افغانستان تحت حاکمیت طالبان است.

کتاب خالدحسینی تا به حال 8میلیون نسخه فروش داشته است و ارشادی در این فیلم نقش بابا، تاجر کابلی را ایفا می‌کند که همراه با پسرش (زکریا ابراهیمی) به آمریکا می‌گریزد. ارشادی تاکید می‌کند زمانی که فارستر از او خواست تا به کابل سفر کند تا فیلمنامه را بخواند، خود را مناسب این نقش نمی‌دانسته است.

 ارشادی ادامه می‌دهد: به عقیده من کتاب فوق‌العاده بود ولی قد من کوتاه‌تر از شخصیت‌ توصیف شده در کتاب است، بنابراین من عکس‌هایی از یکی از دوستان هنرپیشه‌ام را با خودم به کابل بردم و به مارک‌فارستر گفتم که به عقیده من این فرد هنرپیشه مناسبی برای نقش«بابا» است. اما تصور اینکه مارک فارستر از شنیدن این پیشنهاد ارشادی چه عکس‌العملی داشته، مشکل است آن هم در شرایطی که ارشادی شخص دیگری را برای بازی به او معرفی کرده بود!فارستر روی نظر خودش تاکید کرد و  از ارشادی خواست تا بخشی از فیلمنامه را که مربوط به بستری شدن شخصیت «بابا» می‌شود  بخواند.

او در مورد تست بازیگری ارشادی می‌گوید: سادگی و قدرت بازی ارشادی مرا قانع کرد که او انتخاب خوبی برای این نقش بوده است. نکته مهم درباره بازی او، طبیعی بودن حرکاتش است.  غالب هنرپیشه‌ها به تکنیک بازیگری‌شان متکی هستند ولی شاخصه‌ اصلی ارشادی سادگی‌اش است. ارشادی در مورد همکاری‌اش با فارستر می‌گوید: جلسه مشترکی داشتیم که طی آن در مورد فیلمنامه و شخصیت «بابا» صحبت کردیم و او تمامی نکاتی را که از این شخصیت انتظار داشت با من در میان گذاشت. او گاهی به من هشدار می‌داد که زیاد از دست‌هایم استفاده نکنم چون به هنگام صحبت کردن عادت دارم انگشت‌هایم را در هوا تکان دهم.

لس‌آنجلس تایمز -18دسامبر

کد خبر 40169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز