همشهری آنلاین: ژاکلین وودسن آمریکایی برنده جایزه یادبود پنج میلیون کرونی (۶۰۰ هزار دلاری) آسترید لیندگرن شد که از مهم‌ترین و معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودکان و نوجوانان جهان است.

ژاکلین وودسن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از بوكز اند پابليشينگ، جایزه یادبود آسترید لیندگرن از ۱۵ سال پیش به نام خالق شخصيت «پي‌پي جوراب‌بلند» به برترين نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان اهدا می‌شود و وودسن چهارمین آمریکایی است كه آن را مي‌برد. قرار است جايزه آستريد ليندگرن روز 28 ماه مي در تالار كنسرت استكهلم از سوي پرنس ويكتوريا شاهزاده سوئد به نويسنده 55 ساله آمريكايي اهدا شود.

وودسن كه بيش از 30 كتاب در كارنامه دارد، بيش از همه با «رويابافي دختر قهوه‌اي» شناخته مي‌شود؛ كتابي كه او در آن خاطره‌هاي خود را از دوران مبارزه براي كسب حقوق اجتماعي رنگين‌پوستان در دهه‌هاي 60 و 70 آمريكا در كاروليناي جنوبي و نيويورك روايت كرده است. آنچه در كتاب جلب توجه مي‌كند، اشاره‌هاي گاه و بيگاه نويسنده به خشونت‌هاي مربوط به تبعيض نژادي و راهپيمايي‌هاي كسب حقوق مدني است.

وودسن ژانويه 2018 به مدت يك سال از سوي كتابخانه كنگره آمريكا سفير ملي ادبيات نوجوانان و جوانان برگزيده شد و جايزه‌هايي معتبر چون جايزه ملي كتاب، جايزه كورتا اسكات كينگ و افتخار نيوبري در كارنامه دارد. در آثار و نوشته‌هاي او مفاهيمي مانند تبعيض نژادي، تفكيك جنسيتي، بيعدالتي اقتصادي، محروميت اجتماعي، تعصب و شبيه آن فراوان ديده مي‌شود.

کد خبر 401568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha