همشهری آنلاین: وزیر جها کشاوری با اشاره به فرصت‌های موجود برای بالابردن بهروی کشاورزی مانند پرورش میگو، پرورش ماهی، گل نرگس و گلزا گفت ارزش تولیدات کشاورزی ایران بیش از ۷۰ میلیارد دلار است. وی همچنین گفت سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین از استان‌های شمالی به دریا می‌ریزد.

حجتی

به گزارش مهر، محمود حجتی، وزير جهاد كشاورزي در دیدار نوروزی با مدیران، کارشناسان و خبرنگاران بخش کشاورزی با اشاره به ارزش بیش از ۷۰ میلیارد دلاری تولیدات کشاورزی کشور اظهارداشت: در سال «حمایت از کالای ایرانی» افزایش سرمایه گذاری و حمایت‌ها از کالاهای تولیدی بخش کشاورزی ضروری است.

حجتی با تاکید بر لزوم شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های ناشناخته بخش کشاورزی، اضافه کرد: ظرفیت ۱ میلیون تنی پرورش ماهی در دریا از جمله ظرفیت‌های بخش کشاورزی است که علاوه بر افزایش تولید و اشتغال، برای کشور ارزآوری فراروانی خواهد داشت.

  • رشد ۳ برابری تولید میگو در کشور

وزیر جهاد کشاورزی تشکیل زنجیره پرورش میگو در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود:میزان تولید میگو از ۱۲ هزارتن در سال ۹۲ با رشد نزدیک به سه برابری به ۳۲ هزارتن در سال ۹۶ افزایش یافته است و این روند ادامه دارد.

حجتی با اشاره به اینکه استان‌های گیلان و مازندران از خاک مناسب و میانگین بارش نزدیک به ۱۲۰۰ میلی متر برخوردار هستند، گفت:۱۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین از این استان‌ها به دریا می‌ریزد ضمن اینکه مساحت کشور هلند با مساحت استان‌های گیلان و مازندران و بخشی از گلستان تقریبا برابر است.

وی اضافه کرد: با وجود آن که این کشور از خاک و آفتاب مناسب برخوردار نیست با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تامین نور مصنوعی، سالانه نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار از بخش کشاورزی خود درآمد کسب می‌کند؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های استان‌های یاد شده بیش از پیش استفاده کنیم.

حجتی پرورش گل نرگس در زمین‌های سنگلاخی دره شهر استان ایلام که حتی برای کشت دیم مناسب نیست، را از دیگر ظرفیت‌های ناشناخته کشور عنوان کرد و گفت: بهره برداران با کاشت پیاز گل نرگس در این زمین‌های سنگلاخی توانسته اند به ازای هر هکتار ۲۵ میلیون تومان درآمد کسب کنند.

وی به رویش گیاهی مقاوم به شوری و خشکی در منطقه میقان استان مرکزی اشاره کرد و افزود: لازم است شناسایی و توسعه پوشش گیاهان بومی در مناطق مختلف کشور در دستور کار قرار بگیرد ضمن اینکه در حاشیه دریاچه ارومیه گیاهانی مقاوم وجود داشت که با شناسایی و گسترش کشت این گیاهان با همکاری مردم منطقه پوشش گیاهی اطراف این دریاچه توسعه یافته است.

حجتی تصریح کرد: تلاش تولیدکنندگان بخش کشاورزی و نقش آنان در تامین امنیت غذایی، ارزش اقتصادی تولیدات کشاورزی و همچنین شرایط سخت کار کشاورزان کشور از نظر آب و اقلیم در مقایسه با کشاورزان کشورهای اروپایی و سایر کشورهای پیشرو به طور شایسته شناخته نشده است.

وی لزوم تغییر نگاه به بخش کشاورزی را ضروری برشمرد و گفت: تغییر نگاه‌ها و رویکردها موجب قدرشناسی از تولیدکنندگان و به تبع آن جلب سرمایه گذاری و رشد و ارتقای تولید می شود

  • قبل از شیوع آنفلوانزا، عده‌ای تخم مرغ داخلی را گران می‌دانستند

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید سالانه بیش از ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور، اظهارداشت: با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و حذف بخش از گله‌های مرغ تخم گذار، هر شانه تخم مرغ وارداتی به قیمت ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاری شد؛ تعرفه صفر درصد برای واردات تعیین و ۲۰ میلیارد تومان هم برای ضرر احتمالی واردکنندگان در نظر گرفته شد.

حجتی ادامه داد: در حالی که پیش از شیوع آنفلوانزا، عده‌ای تولید داخلی تخم مرغ با قیمت هر شانه ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان را گران می‌دانستند اما این اتفاق نشان داد که تولیدکنندگان بخش کشاورزی چه نقش ارزشمندی در تامین امنیت غذایی کشور دارند.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات ۱.۶ میلیون تن شکر در سال ۹۲، گفت: با اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین بذر با کیفیت، توسعه مکانیزاسیون، کشت پاییزه و کشت نشایی تولید شکر در سال ۹۶ به بیش از ۱.۹ میلیون تن افزایش یافته و با توجه به ذخیره ۱.۵ میلیون تن این محصول، در سال ۹۷ کشور از واردات شکر بی نیاز است.

به گفته این عضو کابینه دولت دوازدهم، اگر دو کارخانه قند و شکر در خوزستان احداث شود، بعد از گندم به زودی در تولید شکر نیز خودکفا خواهیم شد.

  • افزایش ۲ برابری تولید کلزا در سال جاری

حجتی با اشاره به افزایش ۳ برابری تولید دانه روغنی کلزا اظهار داشت: تولید کلزا از ۶۰ هزارتن در سال ۹۵ به ۱۸۰ هزارتن در سال ۹۶ افزایش یافت و براساس پیش‌بینی‌ها تولید این محصول در سال جاری با رشد دو برابری به حدود۳۵۰ هزارتن می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت‌های بی‌سابقه دولت تدبیر و امید از بخش کشاورزی تصریح کرد: سرمایه بانک کشاورزی از حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به نزدیک ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ افزایش یافته است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه بیمه کشاورزی و کشاورزان، افزود: تسهیلات بانک کشاورزی در زمینه‌های مکانیزاسیون کشاورزی، کشت‌های گلخانه‌ای و پرورش ماهی در دریا بدون محدودیت پرداخت می‌شود.

کد خبر 401419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha