شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به ریاست سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

کوبورگ

در هیأت ایرانی، فرزانه شرف‌بافی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شیوا راوشی از بانک مرکزی هم حضور داشتند. آنطور که عراقچی گفته، این نشست بر موضوع رفع تحریم‌ها و رسیدگی به موارد نقض برجام توسط آمریکا متمرکز بوده است. حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان و سفیر ایران در لندن درباره فضای یازدهمین جلسه کمیسیون مشترک برجام نوشت: در جلسه دیروز کمیسیون مشترک برجام، آمریکا در برابر همبستگی تمام کشورهای عضو بیش از همه در فشار و انزوای بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، نشست کمیسیون مشترک برجام در حالی برگزار شد که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به تازگی از سوی دونالد ترامپ از سمت خود برکنار شده و برایان هوک، مشاور ارشد سیاسی تیلرسون به نمایندگی از آمریکا در کمیسیون مشترک برجام حاضر شد. رئیس‌جمهور آمریکا، اختلاف نظر خود با تیلرسون درباره توافق هسته‌ای ایران را یکی از علت‌های اصلی برکناری وزیرخارجه مطرح کرده بود. از مواضع اخیر ترامپ در ارتباط با برجام چنین برمی‌آید که عدم‌پایبندی آمریکا به تعهداتش به یک چالش جدی در تداوم اجرای برجام تبدیل شده است.

اظهارات هفته گذشته محمدجواد ظریف در پاکستان نیز تأکید بر نقض برجام از سوی آمریکا بود؛ ظریف گفته بود که آمریکا به مفاد این توافقنامه بین‌المللی عمل نمی‌کند، زیرا نمی‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از فواید آن بهره‌مند شود، بنابراین دولت آمریکا عملا در حال نقض برجام است. تلاش کاخ سفید برای کارشکنی در اجرای برجام و درخواست اصلاح و انجام مذاکرات مجدد در حالی است که مقامات ایرانی صراحتا اعلام کرده‌اند هیچ‌گونه امکان مذاکره مجدد و تغییر مفاد برجام امکان‌پذیر نیست.

اظهارات عراقچی نیز حاکی از آن است که در یازدهمین نشست کمیسیون برجام، عمده مباحث بر موضوع رفع تحریم‌ها و بدعهدی‌ها و تعلل‌ها و حتی مشخصا نقض تعهدات انجام‌شده توسط دولت آمریکا متمرکز بوده و هیأت ایرانی موارد مشخص نقض برجام توسط آمریکا را در کمیسیون مشترک و دیدارهای دوجانبه ارائه کرده است. فرزانه شرف‌بافی، مدیرعامل ایران ایر در اظهاراتی پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام، با اشاره به طرح مشکلات مربوط به لغو تحریم‌ها در بخش هوایی گفت: در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه‌داری و دفتر کنترل اموال خارجی (OFAC) در بخش هوایی صحبت کردیم.

کد خبر 401128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha