افشای اطلاعات مشترکان موبایل که پیش از این بارها در همشهری پیگیری شده بود سرانجام با تأکید وزیر ارتباطات به حفظ حریم شخصی کاربران به نتیجه‌ای عملی رسید.

موبایل

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز گذشته اعلام کرد که 2 اپراتور تلفن همراه به‌دلیل ‌اهتمام نداشتن در حفظ اطلاعات مشترکین مشمول پرداخت 40میلیارد ریال جریمه شده‌اند.گزارش‌های مشترکین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل حاکی از آن بود که هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکین در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گزارش خود اعلام کرد: پس از بررسی فنی مسئله در مرکز ماهر مشخص شد،

اپراتورهای مذکور با برخی شرکت‌ها به‌منظور تسهیل در فرایند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانه‌های موردنیاز، شماره مشترکین را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنیتی در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند که در این بین به‌دلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکین برای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود.

در این گزارش آمده است با توجه به گزارش مرکز ماهر و توضیحات ارائه شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.

بر این اساس، بنابر مفاد موافقتنامه پروانه اپراتورهای تلفن همراه، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار ایران هریک مشمول جریمه به میزان حداکثر 20میلیارد ریال هستند.سازمان تنظیم مقررات تأکید کرده رعایت حقوق مشترکین و حفظ محرمانگی اطلاعات آنها از اصول مصرح در پروانه اپراتورها بوده و هیچ‌گونه قصور و تقصیری در این حوزه قابل پذیرش نیست و وزارت ارتباطات درصورت اثبات تخلف، حسب مقررات و مفاد پروانه اپراتورها اقدام خواهد کرد.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه می‌گوید: ما بررسی کردیم و به‌صورت قطع می‌توانیم بگوییم که اینکه اپراتورها در این رابطه کسب و کاری راه بیندازند وجود نداشته است. این اتفاقی است که افتاده و باگی در سیستم‌های این اپراتورها و شرکت‌های طرف قراردادشان وجود داشته که مورد رسیدگی قرار گرفته است.

  • سوگند برای حفظ حریم خصوصی

محمد جواد آذر جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته در توییتر خود نوشت: اخیرا گزارش‌های مردمی درخصوص ‌اهتمام نداشتن کافی 2 اپراتور تلفن همراه در حفظ اطلاعات مشترکین منتشر شد که پس از بررسی مرکز ماهر و تبیین فنی موضوع، سازمان تنظیم مقررات این دو اپراتور را با پرداخت 40 میلیارد ریال، جریمه کرد.

او در رابطه با حفظ حریم شخصی مردم به همشهری گفته است: جناب رئیس‌جمهور به ما دستور داده‌اند که ما باید امین مردم باشیم. من هم در مجلس سوگند یاد کرده‌ام که حافظ حریم خصوصی مردم باشم. در این عرصه هر ضعفی باشد ولو مقصر ما باشیم در بیانش هیچ لکنتی نخواهم داشت، چون طرح آن باعث اصلاح می‌شود اما پوشاندن مسئله فایده‌ای ندارد و باعث اصلاحش نمی‌شود. ما باید طوری فعالیت کنیم که مردم اعتماد داشته باشند.

کد خبر 401026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha