همشهریآنلاین: پلیس اتریش صبح دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد انگیزه حمله شب گذشته به اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین نامشخص است و تحقیقاتی گسترده در این زمینه آغاز شده است.

پلیس اتریش: تحقیق درباره انگیزه حمله به اقامتگاه سفیر ایران جریان دارد

به گزارش ایرنا ، پلیس اتریش اعلام کرد که حدود ساعت 11 و نیم شب یکشنبه (به وقت محلی) حادثه ای در برابر اقامتگاه سفیر ایران در منطقه 13 شهر وین روی داده و فردی مهاجم با بیرون آوردن چاقویی از زیر ژاکت خود اقدام به حمله به سرباز محافظ کرد. سرباز در ابتدا با استفاده از اسپری فلفل برای دور کردن مهاجم تلاش کرد که تاثیری نداشت . در این درگیری سرباز 23 ساله از ناحیه بازو مجروح شد و فرد مهاجم 26 ساله که تابعیت اتریشی داشته است، به ضرب گلوله کشته شد.

بنابر بیانیه پلیس اتریش، انگیزه مهاجم از این اقدام کاملا نامشخص است و واحد ضد تروریستی پلیس اتریش (LTV) تحقیقات گسترده ای در این زمینه آغاز کرده است.

رسانه های اتریش از جمله روزنامه 'وینر تسایتونگ' در باره این حادثه همچنین به سابقه تاریخی ساختمان محل اقامت سفیر ایران اشاره میکنند که ساختمانی تاریخی است که مذاکرات مهم مربوط به دولت موقت در جمهوری دوم اتریش در زمان 'کارل رنر' در آوریل 1945 پس از جنگ جهانی در این ساختمان انجام شده است.

بنابر اعلام وزارت امور خارجه کشورمان ، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله فردی ناشناس به اقامتگاه سفیر کشورمان در وین گفت: فرد مهاجم حدود ۲۶ ساله و ظاهرا دارای تابعیت اتریشی است و درباره هویت و انگیزه اقدامش اطلاعی نیست. ما در وین و در تهران با مقامات اتریشی در تماس هستیم و امیدواریم که هر چه زودتر پلیس و مقامات امنیتی دولت اتریش بتوانند به نتایج لازم در تحقیقاتی که از دیشب آغاز کردند برسند و بتوانیم در ساعات آینده گزارش دقیق‌تری از انگیزه فرد مهاجم و هویت آن داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تماس خود با سفیر ایران در اتریش گفت: در پی این اقدام خسارتی به محل اقامت سفیر ایران در اتریش وارد نشده است ولی طبق اخبار واصله سرباز نگهبان مستقر در محل اقامتگاه سفیر ایران در اتریش، مجروح و به بیمارستان منتقل شده است.

قاسمی با بیان اینکه بر اساس برخی از گمانه‌زنی‌ها و اقوال گفته می‌شود که گویی این فرد ضارب خارجی است ولی تابعیت اتریشی دارد، اظهار داشت: ما از دولت اتریش خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند و توجه بیشتر به حفاظت مکان‌های دیپلماتیک ایران در این کشور داشته باشد.

دويچه وله نيز در گزارشي در باره اين حادثه اعلام كرد: به گزارش پلیس وین در شامگاه یکشنبه (۱۲ مارس / ۲۱ اسفند) فردی مسلح به چاقو به نگهبان محل سکونت سفیر ایران در پایتخت اتریش حمله برد.

نگهبان که یک سرباز جوان اتریشی بود، کوشید که برای مقابله با فرد مهاجم از افشانه فلفل استفاده کند اما با وجود این، درگیری میان دو طرف صورت گرفت و نگهبان نیز در نهایت ناگزیر به استفاده از سلاح و شلیک چهار گلوله شد. به گفته مقامات پلیس وین، فرد مهاجم در همان محل وقوع حادثه جان سپرد.

طبق اعلام پلیس وین، مهاجم فردی ۲۶ ساله با شهروندی اتریش بوده است. مقامات پلیس از ذکر جزییات بیشتر در مورد این حمله و انگیزه‌های احتمالی مهاجم خودداری کرده‌اند. پلیس وین در این بین محافظت از سفارتخانه‌ها در پایتخت اتریش را تقویت کرده است.

ویلای بلمشاین که سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش در آن سکونت دارد، در محله هیتسینگ در وین واقع است.

وزارت دفاع اتریش با انتشار بیانیه‌ای از عملکرد این سرباز نگهبان دفاع کرد و نوشت، طبق اطلاعات کنونی او درست به وظیفه خود عمل کرده است. این سرباز جوان از ناحیه بازو با چاقو مجروح شده و همچنین به علت شوکی که به او وارد شده، به بیمارستان منتقل گردیده است.

چهارشنبه گذشته (۷ مارس / ۱۶ اسفند) نیز در خیابانی در وین یک خانواده سه نفره با چاقو مورد حمله قرار گرفته و به شدت زخمی شدند. عامل ۲۳ ساله این حمله "جو بد و خصمانه‌" حاکم در اتریش را دلیل حمله‌ی خود ذکر کرده بود. او در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

کد خبر 400727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha