همشهری آنلاین: روزنامه گاردین نوشت: برخی انگلیسی‌ها با شرمساری از معاهده بحث انگیزی که دولت این کشور با عربستان سعودی منعقد کرد به عنوان یک ننگ ملی نام می‌برند.

خشم عمومی در انگلیس از توافق ننگین با عربستان

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه گاردين، در میان اعتراضات فزاینده درباره روابط انگلیس با کشور‌های حوزه خلیج فارس، کابینه ترزا می‌ با قراردادی به ارزش صد میلیون پوند با ریاض در جریان سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لندن در این هفته موافقت کرد.

دولت انگلیس این معامله را "یک همکاری جدید بلندمدت" برای بهبود معیشت و توسعه اقتصادی در برخی از فقیرترین کشور‌های جهان توصیف کرد. اما این توافق با توجه به نگرانی عمیق از نقش عربستان سعودی در درگیری‌های یمن، با مخالفت نمایندگان حاضر در مجلس روبرو شد.

کیت اوسامور، وزیر توسعه بین المللی کابینه سایه گفت: این توافق شهرت انگلیس را به عنوان رهبر جهانی کمک‌های بشردوستانه به سخره می‌گیرد.

اوسامور گفت: ترزا می، نخست وزیر انگليس قبلا گفته بود در سفر محمد بن سلمان با او درباره توقف بمباران شهروندان یمنی مذاکره می‌کند و با او درباره پایان استفاده از قحطی به عنوان سلاحی علیه مردم یمن گفتگو خواهد کرد.

وی افزود: بیش از ۲۲ میلیون یمنی برای گذران زندگی خود به دسترسی دائمی و کامل به کمک، غذا و سوخت نیاز دارند، اما خانم می، از این مذاکرات، هیچ امتیاز نهایی را از عربستان سعودی کسب نکرد و مشارکت بشردوستانه جدیدی را تقدیم عربستان کرد.

اوسامور گفت: در امضای این قرارداد تجاری با عربستان سعودی، انگلیس خود را در کنار کشوری قرار داد که مسئول بزرگترین بحران حقوق بشری در جهان است.

در یمن حدود ۸.۴ میلیون نفر در خطر قحطی کامل قرار دارند.

کد خبر 400537

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha