شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت آلمان در هفت ماه گذشته حدود ۲ میلیارد یورو تجهیزات نظامی به کشورهای مختلف از جمله عربستان، الجزایر، مصر و پاکستان صادر کرده است. دولت آلمان بارها وعده داده‌ است که از فروش سلاح به مناطق بحرانی جلوگیری خواهند کرد.

ارسال تسلیحات آلمان به مناطق بحرانی جهان

به گزارش دويچه وله، از زمان برگزاری انتخابات پارلمان آلمان (از اوایل اکتبر ۲۰۱۷) تا پایان ماه فوریه ۲۰۱۸ دولت این کشور مجوزهایی برای فروش تسلیحات بالغ بر دو میلیارد یورو را تصویب کرده است.

بنا به گزارش اشپیگل آنلاین، دولت آلمان در هفت ماه گذشته گرچه در دوران گذار تا تشکیل دولت جدید تنها وظیفه اداره موقت کشور را برعهده داشته، اما از فروش سلاح به مناطق بحرانی در جهان ابایی نداشته است.

در پاسخ به پرسش فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان، دولت این کشور اذعان کرده که ۹۴۲/ ۱ میلیارد یورو تسلیحات به کشورهای مختلف در ماه‌های گذشته صادر کرده است.

سهم کشور مصر از صادرات تسلیحاتی آلمان حدود ۲۸۵ میلیون یورو و کشور الجزایر نیز ۲۶۱ میلیون یورو بوده است. آلمان مجوزهایی نیز برای معامله تسلیحاتی با کشورهای آمریکا، هند، قطر و پاکستان در ماه‌های گذشته داشته است.

در ماه ژانویه ۲۰۱۸ دولت آلمان اعلام کرد که از فروش تسلیحات به مناطق بحرانی "اکیداً" خودداری خواهد کرد و مایل است که "مشاوره در باره این موضوعات حساس" را برعهده دولت آتی بگذارد.

حزب سبزها دولت خانم مرکل در دوران گذار را متهم کرد که آگاهانه دست به "فریبکاری" زده و تراز‌ تجاری را "دستکاری" کرده است.

  • ادامه مشاجرات در دولت ائتلافی آینده

معاملات تسلیحاتی شرکت‌های آلمانی باید از سوی دولت این کشور تایید و در صورت لزوم در پارلمان این کشور به بحث گذاشته شوند. بررسی عملکرد دولت‌های گذشته آلمان نشان می‌دهد که به‌رغم وعده‌ها در مورد عدم ارسال سلاح به مناطق بحران‌خیز جهان، صادرات تسلیحات آلمانی به این مناطق ادامه داشته است. دولت آلمان برخی کشورها در مناطق بحرانی را هم‌پیمانان استراتژیک خود قلمداد می‌کند.

برای نمونه در توافقات اخیر میان حزب سوسیال دمکرات و اتحاد احزاب مسیحی آلمان صریحاً قید شده که دولت آتی آلمان از فروش سلاح به کشورهایی که در حمله نظامی به یمن شرکت دارند، خودداری خواهد کرد. اما عربستان سعودی که در راس ائتلافی نظامی برای حمله به یمن قرار دارد، قادر به دریافت سلاح از آلمان شده است.

آلمان در ماه‌های گذشته به مصر نیز سلاح صادر کرده است. برخی از تسلیحات و تجهیزات آلمانی از طریق شرکای بریتانیایی و فرانسوی این کشور به مناطق بحرانی ارسال شده‌اند. فروش جت‌های جنگنده به عربستان سعودی از جمله این تسلیحات است.

بنا به گزارش‌های محرمانه، اردن نیز از جمله کشورهایی است که به عنوان همکار ناتو از تسلیحات آلمانی بهره‌مند شده است. توجیه ارسال سلاح به اردن همکاری در "مبارزه مشترک علیه داعش" عنوان شده است.

به گفته ناظران سیاسی، دولت آتی آلمان حال باید درباره معاملات تسلیحاتی گزارشی روشن به پارلمان و افکار عمومی این کشور ارائه دهد.

کد خبر 400503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha