همشهری آنلاین: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه (۸ مارس / ۱۷ اسفند) مصوبه افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد را امضا کرد. این امر موجب انتقادهای گسترده‌ جهانی از افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا شد.

انتقادهای گسترده‌ی جهانی از افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري رويترز، وي اعلام کرد تعرفه واردات براي فولاد 25 درصد و براي آلومينيوم 10 درصد خواهد بود. اين تعرفه‌ها از 15 روز ديگر آغاز مي شود.

ترامپ در مراسم امضاي قانون تعرفه هاي جديد اين کشور بر واردت فولاد و آلومينيوم که با حضور مقامات و تعدادي از کارگران صنعت فولاد اين کشور برگزار شد گفت: ما بايد از صنايع توليد فولاد و آلومينيوم خود محافظت کنيم و در عين حال انعطاف بالا و همکاري خود را با کساني که واقعا در عرصه تجاري و نظامي دوست ما هستند نشان دهيم.

وي با بيان اينکه داشتن صنعت فولاد و آلومينيوم قوي براي امنيت ملي آمريکا حياتي است افزود: فولاد مهم است، اگر فولاد نداشته باشيم کشوري نداريم. وي ادامه داد اين صنعت ما سالهاي سال و در حقيقت، دهها سال از ناحيه تجارت خارجي ناعادلانه هدف قرار گرفته که اين امر باعث بسته شدن کارخانه ها، بيکاري ميليون ها کارگر و نابودي کامل جوامع شده است.

رئيس جمهور آمريکا، اقدامات تجاري برخي کشورها را «تهاجم به کشورش» توصيف و آن را محکوم کرد.

وي با اشاره به مذاکرات کشورش با چين گفت: نمي دانم آيا نتيجه‌اي از اين مذاکرات حاصل مي‌شود يا نه. آمريکا يا شکل کنوني فعاليت‌هاي حمل و نقلي چين را متوقف مي کند، يا چين بايد هزينه بيشتري براي آن بپردازد. ترامپ افزود ما مجبور هستيم نسبت به کشورهاي دوست انعطاف پذيري داشته باشيم. ترامپ اعلام کرد توليدات داخلي آمريکا مشمول ماليات نمي شوند. وي از شرکت‌هاي خارجي خواست تا در آمريکا کارخانه بسازند.

دونالد ترامپ همچنين دستيابي به توافق بر سر پيمان تجارت آزاد با کانادا و مکزيک - نفتا - را امکان پذير دانست و گفت احساسش اين است که در اين مورد توافقي صورت خواهد گرفت.

  • انتقادهای گسترده‌ی جهانی از افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا

در همين حال دويچه وله گزارش داد افزایش تعرفه‌ی گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم با انتقادهای گسترده‌ی جهانی روبرو شده است. در صف منتقدان نه تنها رقیبان تجاری چون چین که هم‌پیمانان ایالات متحده نیز قرار دارند، از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا.

وضع تعرفه‌های گمرکی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم در بسیاری از کشورهای جهان انتقادات تندی علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دولت او برانگیخته است.

وزارت بازرگانی چین در وبسایت رسمی خود در این ارتباط از "حمله‌ای جدی به نظم تجارت جهانی" سخن گفته است. در بیانیه‌ی این وزارتخانه همچنین آمده است که چین افزایش تعرفه‌های گمرکی از سوی آمریکا را قاطعانه رد می‌کند.

چین همچنین اعلام کرد که دست به "اقدامات تأثیرگذار" خواهد زد تا از حقوق مشروع و مصالح خود دفاع کند. طبق بیانیه وزارت بازرگانی چین ایالات متحده با این اقدام نه تنها به کشورهای دیگر بلکه به مصالح خود نیز لطمه می‌زند.

البته باید اشاره کرد که چین خود به خاطر سیاست‌هایی یارانه‌ای‌اش در عرصه تولید فولاد مورد انتقاد دیگر کشورها قرار دارد و از دید آنان یکی از عاملان کاهش بهای جهانی فولاد محسوب می‌شود.

وضع تعرفه‌های جدید گمرکی بر فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا اما با انتقاد هم‌پیمانان ایالات متحده نیز روبرو شده، چرا که افزایش تعرفه‌ها متوجه‌ی تقریبا تمامی کشورها است.

تارا کونو، وزیر خارجه ژاپن نیز تصمیم دونالد ترامپ در این راستا را "تأسف‌برانگیز" خواند. او هشدار داد که این تصمیم می‌تواند پیامدهایی جدی بر مناسبات تجاری ژاپن و آمریکا و همچنین اقتصاد جهانی داشته باشد.

  • انتقادات اتحادیه اروپا

وزیران بازرگانی فرانسه و بریتانیا نیز از اقدام دولت آمریکا انتقاد کرده‌اند. سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا ترامپ را فراخواند که برای این اتحادیه استثنا قائل شود.

او با انتشار پیامی در توئیتر در استدلال خواست خود نوشت که "اتحادیه اروپا از همپیمانان و شریکان نزدیک ایالات متحده است".

مالمستروم گفت، می‌کوشد که در روزهای آینده این مسئله را روشن کند. کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا روز شنبه (۱۰ مارس / ۱۹ اسفند) با رابرت لایتیزر، مأمور ویژه دولت آمریکا در امور تجاری در بروکسل دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

آلمان علیرغم انتقادات خود از تصمیم ترامپ در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم موضعی‌محتاطانه‌تر اتخاذ کرده است.

مارتین وانسلبن، مدیر اتاق صنایع و بازرگانی آلمان گفت باید در راه حفظ نظم تجارت جهانی گام برداشت و در عین حال کانال گفت‌وگو با آمریکا را گشوده نگاه داشت.

او افزود، اتحادیه اروپا به همراه شریکان بین‌المللی خود باید در این راستا به سازمان تجارت جهانی شکایت ببرد.

مدیر اتاق صنایع و بازرگی آلمان همچنین خواستار آن شد که در هماهنگی با اتحادیه اروپا اقداماتی در چارچوب موازین تجارت جهانی اتخاذ و از این طریق به شکل کوتاه‌مدت با تصمیم آمریکا برخورد شود. او در عین حال بر لزوم جلوگیری از بالا گرفتن و افزایش متقابل تعرفه‌های گمرکی تأکید ورزید.

کشورهای کانادا و مکزیک که از تعرفه‌های گمرکی جدید مستثنی هستند، از این نکته انتقاد کرده‌اند که آمریکا قصد دارد موضوع افزایش تعرفه‌ها در ارتباط با این دو کشور را از نو مورد بحث قرار دهد و مذاکرات مربوط به آن را در چارچوب مذاکرات تجارت آزاد "نفتا" انجام دهد.

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا در کنفرانسی خبری تصریح کرد که این کشور مسئله تعرفه‌های گمرکی و مذاکرات نفتا را دو موضوع مجزا از یکدیگر می‌داند.

  • تعرفه‌های سنگین

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه (۸ مارس / ۱۷ اسفند) سند مربوط به افزایش تعرفه گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم را امضا کرد.

طبق مقررات جدید، واردات فولاد و آلومینیوم از سراسر جهان به آمریکا مشمول عوارض گمرکی معادل ۲۵ درصد برای فولاد و ۱۰ درصد برای آلومینیوم خواهد شد. کانادا و مکزیک فعلا از این تعرفه جدید گمرگی معاف هستند.

این قانون تا ۱۵ روز دیگر به اجرا درخواهد آمد. هدف این مقررات دفاع از تولیدات داخلی این محصولات است. آمریکا بیشتر نیازهای خود به فولاد و آلومینیوم را از طریق واردات تأمین می‌کند. بیشتر این محصولات از کانادا، برزیل و مکزیک وارد می‌شود.

روسیه، ترکیه و آلمان در رده‌های بعدی کشورهایی هستند که به آمریکا فولاد و آلومینیوم صادر می‌کنند. رسانه‌ها بامداد جمعه (۹ مارس / ۱۸ اسفند) از امکان اقدامات تلافی‌جویانه ترکیه در اعتراض به تصمیم دولت ترامپ دولت ترکیه خبر داده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نوشت که این کشور ممکن است، افزون بر افزایش عوارض گمرکی بر واردات پنبه از آمریکا تعرفه‌ها برای دیگر محصولات آمریکایی را نیز افزایش دهد.

تصمیم دولت ترامپ در مورد افزایش عوراض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم در داخل آمریکا نیز مخالفت‌های جدی را حتی در صفوف هم‌حزبی‌های رئیس‌ جمهوری آمریکا به دنبال داشته است.

صد تن از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای هشدارآمیز در این باره تاکید کرده‌اند که عوارض گمرکی سبب کمتر شدن توانایی رقابت شرکت‌های آمریکایی و فقیرتر شدن مصرف‌کنندگان خواهد شد.

کد خبر 400391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha