همشهری‌آنلاین: دولت چین دوشنبه ۱۴ اسفند اعلام کرد که به هیچ وجه فعالیت‌های جدایی‌طلبی را از سوی تایوان تحمل نمی‌کند و با هدف اتحاد مجدد با این جزیره خودمختار از حاکمیت قلمرویش دفاع می‌کند.

لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در مراسم گشایش جلسه سالانه پارلمان چین این صحبت‌ها را عنوان داشت و روی سخنش به لایحه دولت آمریکا در ایجاد روابط رسمی‌تر میان واشنگتن و تایپه بود که خشم پکن را برانگيخته‌است.

روز جمعه، چین اعلام کرد اگر تایوان به خارجی‌ها اتکا کند، از بین می‌رود.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در این لایحه از سوی دولت آمریکا که تنها به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور برای تبدیل شدن به قانون احتیاج دارد، آمده است که در سیاست‌گذاری آمریکا باید به مقام‌های این کشور در هر سطحی اجازه داده شود تا برای دیدار با همتایان تایوانی خود به این کشور آسیایی سفر کنند و در ازای آن نیز مقام‌های عالی‌رتبه تایوانی نیز می‌توانند تحت شرایط مشابه به آمریکا سفر کرده و با مقام‌های این کشور دیدار داشته‌باشند.

نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود گفت که چین از ارتقای صلح‌آمیز روابط در سراسر تنگه تایوان و پیشبرد اتحاد مجدد صلح‌آمیز با چین حمایت می‌کند.

او ادامه داد: ما به حمایت از یکپارچگی چین و حاکمیت قلمرو کاملا پایبندیم و هرگز اقدام‌ها و برنامه‌هایی در راستای جدایی‌طلبی را برای استقلال تایوان تحمل نمی‌کنیم. از آنجا که چینی‌ها در دو طرف تنگه ساکن هستند، ما از رفتاری مناسب و در خور استفاده می‌کنیم. مادام که ما به تاریخ خودمان پایبندیم و با هم برای زندگی بهتر فعالیت می‌کنیم، می‌توانیم آینده‌ای را با کمک یکدیگر بسازیم که آینده‌ای زیبا از جوانسازی ملی است. چین به تحقق روح و اصل "یک کشور، دو سیستم" ادامه می‌دهد؛ روشی که برای قلمروهای دیگرش شامل هنگ‌کنگ و ماکائو از آن استفاده می‌کند.

کد خبر 400034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha