سرانجام پس از چندین روز بارش برف و مه غلیظ، آفتابی‌شدن ارتفاعات دنا باعث شد تعداد دیگری از اجساد قربانیان هواپیمای ‌ای‌تی‌آر کشف و به پزشکی قانونی تحویل شوند.

حوادث هوایی

هرچند هنوز تعداد دقیق اجساد کشف شده مشخص نیست اما اظهارات شاهدان عینی حاکی از آن است که کشف همه پیکرها کار دشواری است و ممکن است روزها طول بکشد.

به گزارش همشهری، صبح دیروز، دنا به امدادگرانی که از 2هفته قبل به‌دنبال کشف اجساد قربانیان پرواز تهران - یاسوج، راهی محل حادثه شده‌اند، روی خوش نشان داد و آنها توانستند بار دیگر خود را به ارتفاع 4هزار متری، جایی که هواپیما در آنجا سقوط کرده برسانند.

این بار آفتابی بودن آسمان باعث شد بالگردهای هلال احمر بتوانند به پرواز در بیایند و در جریان چند سورتی پرواز، بخش‌های دیگری از پیکرهای قربانیان را به کمپ اصلی منتقل کنند. اما در عملیات دیروز، دنا بار دیگر شاهد از خودگذشتگی امدادگران بود. آنها در شرایطی دشوار و درحالی‌که به‌دلیل بالارفتن دما امکان سقوط بهمن در 4نقطه خطرناک وجود داشت، به جست‌و جوی محل حادثه پرداختند و تعدادی از اجساد را کشف کردند.

حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر که در محل حادثه حضور دارد درباره عملیات دیروز به همشهری می‌گوید: «طبق برآوردهایی که از قبل انجام شده بود دیروز وضعیت جوی نسبت به روزهای قبل بهتر شد و ما 10تیم 3نفری را که در آماده‌باش بودند، وارد عملیات کردیم؛ به این شکل که ابتدا تیم اصلی در نخستین پرواز راهی ارتفاع 3950متری، در نزدیک‌ترین محل ممکن به لاشه هواپیما شدند و بعد از حدود یک ساعت کوه پیمایی به محل مورد نظر رسیدند.

چون آنها اعلام کردند که شرایط برای جست و جو مهیاست در ادامه دومین تیم نیز راهی آنجا شده و 6 امدادگر بعد از چند ساعت جست و جو توانستند چندین پیکر را در میان انبوهی از برف و یخ کشف کنند.» آنطور که درخشان می‌گوید طی روزهای گذشته بارش برف از یک سو و کاهش دما از سوی دیگر سبب شده تا امدادگران مجبور شوند از بیل و کلنگ برای کندن یخ‌ها و کشف اجساد استفاده کنند.

او ادامه می‌دهد: «2تیم اصلی توانستند تعدادی از پیکرها را کشف کنند. به همین دلیل بالگرد ما در جریان 2سورتی پرواز موفق شد پیکرها را که در سبدی مخصوص قرار گرفته بود به کمپ اصلی منتقل کند. در ادامه 4امدادگر دیگر نیز به محل حادثه منتقل شدند تا با کمک آنها جست‌وجوها ادامه یابد. همچنین 7تیم دیگر به‌صورت زمینی و به‌عنوان تیم پشتیبان به ارتفاع 3100متری صعود کردند تا درصورت نیاز آنها نیز به نفرات اصلی بپیوندند.»

  • جسد سالم وجود ندارد

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با رد برخی شایعه‌ها درباره کشف اجساد سالم قربانیان هواپیما می‌گوید: «شدت حادثه به حدی است که تاکنون هیچ پیکر سالمی کشف نشده و پیکرهایی که به پزشکی قانونی منتقل شده نیز بخش‌هایی از پیکرهاست.» کشف اجساد قربانیان هواپیما می‌تواند مرهمی بر قلب داغدار خانواده‌هایشان باشد و همین یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های تیم جست و جو است.

درخشان در این‌باره می‌گوید: «همکارانم در این عملیات واقعا از جان مایه گذاشتند چرا که هوا آفتابی شده و دما بالاتر رفته است. در این شرایط خطر سقوط بهمن جان آنها را تهدید می‌کند. با وجود این، عملیات جست‌و‌جو همچنان ادامه خواهد داشت و ممکن است چندین روز دیگر به طول بینجامد.»

کد خبر 399885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha