مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موفق به کشف قدیمی‌ترین خالکوبی‌های تصویری روی بدن دو مومیایی ۵۰۰۰ ساله در مصر شدند.

مومیایی

براساس گزارش BBC، خالكوبي‌ها تصوير يك گاو وحشي و يك گوسفند بربري را روي بازوي مرد موميايي و موتيف‌هايي S مانند را روي بازوي زن موميايي نشان مي‌دهند.

اين كشف قدمت سنت خالكوبي در آفريقا را 1000 سال افزايش مي‌دهد. دانیل آنتون، یکی از نویسندگان گزارش و سرپرست بخش انسان‌شناسی زیستی در موزه بریتانیا می‌گوید این کشف، درک ما از چگونگي زندگي مردم در آن دوران را دگرگون می‌کند.

مومیایی

موميايي مرد درحدود 100 سال پيش كشف شده‌است و اسكن‌هاي پيشين سن او را درحدود 18 تا 21 سال تخمين زده بودند. اين مرد دراثر ضربه خنجر به پشتش كشته شده‌است. لكه‌هاي تاريك روي بازوي اين موميايي در ابتدا بي‌اهميت تصور شد اما در نهايت اسكن‌هاي فروسرخ نشان دادند اين لكه‌ها خالكوبي‌هايي از دو جاندار شاخدار هستند كه روي يكديگر را پوشانده‌اند. يكي از آنها گاوي با دمي بلند و شاخ‌هاي بزرگ و ديگري گوسفندي بربري است با شاخ‌هايي تاب خورده و شانه‌هاي خميده.

مومیایی

روی شانه راست مومیایی زن نيز چهار تصویر به شکل S دیده می‌شود. اين تصاوير زير پوست موميايي‌ها قرار دارند و رنگ آن نيز از جنس دوده‌است.

باستان‌شناسان تا پيش از اين تصور مي‌كردند زنان تنها در عهد باستان خالکوبی می‌کرده‌اند اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد خالكوبي در ميان هردو جنسيت رواج داشته‌است. محققان همچنین باور دارند که خالکوبی‌ها نشان‌دهنده موقعیت اجتماعي، شجاعت و میزان دانش فرد از جادو بوده است.

مومیایی

این دو مومیایی در گورهایی کم‌عمق در جبلین بخش جنوبي مصر علیا و 40 کیلومتری جنوب اقصر كشف شدند. تاریخ‌نگاري رادیوکربني این دو مومیایی نشان می‌دهد آنها در حد فاصل 3351 و 3017 پيش از میلاد زندگی می‌کرده‌اند، يعني كمي پيش از آنكه فرعون اول كل منطقه را در سال 3100 پيش از ميلاد يكپارچه كند.

تا پيش از اين، قديمي‌ترين خالكوبي جهان در بدن موميايي آلپي به نام اوتزي مشاهده شده بود، مردي كه در حد فاصل سال‌هاي 3370 و 3100 پيش از ميلاد زندگي مي‌كرده‌است، اما خالكوبي‌هاي او تصويري نبوده و تنها خطوطي عمودي و افقي هستند.

 

کد خبر 399791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha