همشهری آنلاین: عملیات احداث قطعه دوم خط انتقال لوله گاز ترکمنستان به هندوستان در خاک افغانستان با حضور مقامات چهار کشور سهیم در اجرای این طرح موسوم به «تاپی» در استان هرات در غرب افغانستان آغاز شد.

عملیات احداث قطعه دوم خط لوله گاز تاپی در افغانستان آغاز شد

به گزارش ایرنا، در آیین ویژه ای که به مناسبت شروع این طرح اقتصادی در تالار «مولانا جلال الدین محمد بلخی» شهر هرات برگزار شد، رئیس جمهوری افغانستان طرح تاپی را گامی برای ایفای نقش منطقه ای کشورش برای اتصال همسایگان دانست.

محمد اشرف غنی »مهمترین تاثیر طرح تاپی را اتصال دوباره استان های هرات، فراه ، نیمروز، هلمند و قندهار در افغانستان و احیای نقش تاریخی هرات به عنوان چهار راه آسیا برشمرد.

«تاپی» واژه ترکیبی از حروف نخست نام لاتین چهار کشوری است که در اجرای طرح خط لوله انتقال گاز از مبدا ترکمنستان به مقصد هندوستان مشارکت دارند و نام این طرح منطقه ای به نمادی امید بخش برای بهبود و توسعه همکاری های منطقه ای تبدیل شده است.

کار اجرایی طرح تاپی در خاک افغانستان که امروز با حضور نخست وزیر پاکستان، وزیر مشاور در امور خارجه هند و روسای جمهوری ترکمنستان و افغانستان آغاز شد برای کشور بحران زده افغانستان جایگاه مهمی برای رونق اقتصادی این کشور و منطقه دارد.

رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی خود در هرات به این رویکرد اشاره کرد و گفت : این طرح برق ، گاز ، کار ، امنیت می آورد و این طرح برای منطقه حیاتی است.

غنی به تعهد کشورش در تامین امنیت این خط لوله و تضمین اجرای به موقع آن اشاره کرد و از مردمش خواست در حفاظت طرح با نیروهای دولت همکاری کنند و تاکید کرد که افغانستان از هیچ اقدامی برای عملی شدن این طرح کوتاهی نمی کند.

وی گفت که افغانستان با هیچ کشوری سر جنگ ندارد و هدف دولت او قرار گرفتن کشورش در محور همکاری های منطقه ای است.

رئیس جمهوری افغانستان طرح تاپی را طرح تغییر آینده افغانستان خواند و آن را عامل اعتماد کامل به وحدت ملی وهماهنگی دولت و ملت افغانستان دانست.

در مراسم امروز همچنین رئیس جمهوری ترکمنستان گفت : این روز جشن است و روز تاریخی و این نشست نشان دهنده مشترک بودن تفکرات و تلاش های چهار کشور است.

«فربانقلی بردی محمدوف» طرح تاپی را نمایه حسن همکاری بین ملت های چهار کشور خواند و ابراز اصمینان کرد که این همکاری در سطح بین المللی گسترش می یابد.

وی گفت که این طرح به طور قطع برای توسعه صنعتی و اقتصادی مردم افغانستان اثر مثبت دارد و در آینده نزدیک همه شاهد این تاثیر خواهیم بود.

رئیس جمهوری ترکمنستان این طرح را برای کشورش مهم دانست و گفت که پس از این شاهد اجرای طرح هایی در زمینه های اقتصادی خواهیم بود.

محمدوف وعده داد که ترکمنستان از این پس از همه جهت در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیگر زمینه های مورد نیاز کمک هایش را به افغانستان ادامه خواهد داد.

او گفت که نیت کشورش در این منطقه توسعه همکاری های تجاری است و می خواهند طرح های اقتصادی را دنبال کنند و برای نزدیکی نظرات کشورها ابتکارهایی را نیز در دست دارند که نتایج مهمی خواهد داشت و همه این اقدام ها را بر توسعه همکاری سیاسی و اقتصادی در سطح بین الملل موثر خواند.

همچنین نخست وزیر پاکستان در آیین امروز گفت که طرح اقتصادی تاپی، زندگی صدها هزار تن از ساکنان کشورهای عبور کننده خط لوله را تغییر خواهد داد.

«شاهد خاقان عباسی» بر همکاری کشورش برای عبور خط لول انتقال گاز ترکمنستان تاکید کرد و به دولت و ملت افغانستان اطمینان داد که دولت و مردم پاکستان به بهبود وضعیت کشور افغانستان می اندیشند.

وزیر مشاور در امورخارجه هندوستان نیز که در آیین امروز حضور داشت به سابقه تاریخی و تمدن کهن ملت های منطقه اشاره کرد و گفت که چرا مانند دو هزار سال پیش نمی توانیم مرزهایی درست و مناسبات بهتر داشته باشیم؟

«مبشر جواد اکیر » افزود :هرات دارای تاریخ کهن است، تاریخی از زمان خواجه عبدالله انصاری ، سلسله های بزرگی همچون چشتی وهرات دارای نقاط مشترک دوستی زیادی با هند است.

او از مشارکت هند در ساخت سد «سلما» در هرات افغانستان به عنوان نمونه همکاری ها یاد کرد و گفت : طرح تاپی هم باعث دوستی، صلح و همکاری های بیشتر می شود

اکبر گفت : ما اعضای چهار دولت امروز به راحتی از مرزها عبور کردیم، چرا این کار برای مردمان ما راحت نباشد؟

نماینده هند در این آیین گفت که در قرن 21 باید از طریق عشق آباد به اروپا و از طریق کلکته به سنگاپور برسیم و نسل ما هزینه این چنین روزی را پرداخته نباید نسل بعدی هم بپردازد.

صبح امروز و پیش از آیین برگزار شده درهرات که بعد از ظهر جمعه انجام شد، چهار مقام کشورهای دخیل در احداث خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند در تالار سلیم چشمه ترکمنستان گردهم آمده بودند تا پایان عملیات احداث قطعه نخست طرح خط لوله انتقال گاز را در خاک ترکمنستان جشن بگیرند.

امروز همچنین هم زمان با شروع عملیات تاپی در افغانستان طرح خط‌ راه آهن ترکمنستان - هرات نیز با حضور مقام‌های امنیتی ترکمنستان و مقام‌های محلی استان هرات آغاز شد.

ایده عبور لوله انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان و رساندن آن به هندوستان با عبور از کشور پاکستان در اواخر دهه 90 میلادی بر سر زبان ها افتاد و در سال 2003 با حمایت بانک توسعه آسیایی گفت و گوهای اولیه آن آغاز شد و هند نیز در سال 2008 بطور رسمی وارد این طرح شد.

برای اجرای این طرح سرمایه گذاری 22.5 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده است که شرکت گاز توتال در آن سهمی دارد و اعلام آمادگی عربستان برای سرمایه گذاری نیز در پشت آن است.

عملیات اجرایی این طرح در خاک ترکمنستان پس از 8 سال مطالعات اولیه و هماهنگی های بین المللی پارسال آغاز و در آخرین ماه سال میلادی گذشته خط لوله به افغانستان رسید.

از جمع هزینه های برآورده شده اولیه برای سرمایه گذاری در این طرح مبلغ 7.5 میلیارد دلار برای کشیدن لوله انتقال در نظر گرفته شده است.

خط لوله این طرح یک هزارو 814 کیلومتر طول دارد که 816 کیلومتر آن از خاک افغانستان و از استان های «هرات»، «فراه»، «هلمند»، و «قندهار» عبور می کند و وارد استان بلوچستان پاکستان خواهد شد.
بر اساس جدول برنامه اجرایی ، این طرح قرار است با عبور از منطقه بلوچستان پاکستان خود را در سال 2019 به شهر «فاضلیکا» در هندوستان برساند.

این لوله گاز قرار است 33 میلیارد مترمکعب گاز را سالانه انتقال دهد که افغانستان در 10 سال اول حق برداشت 500 میلیون مترمکعب و در 10 سال بعدی تا یک میلیارد متر مکعب و در دهه سوم عمر طرح ، این کشور مجاز به برداشت 1.5 میلیارد مترمکعب گاز خواهد بود.

در مسیر انتقال گاز قرار است 12 پمپ فشار نصب شود که از این تعداد 5 ایستگاه پمپ فشار با هزینه یک میلیارد دلار در خاک افغانستان ساخته خواهد شد و از طرف دیگر افغانستان سالانه 400 میلیون دلار از عبور گاز می تواند درآمد کسب کند.

طرح تاپی یک ویژگی همگرایی خاص دارد وآن این است که گروه طالبان از اجرای آن به عنوان طرح تامین کننده منافع ملی حمایت کرده است و مطالعات و قراردادهای اولیه این طرح را به دوران حاکمیت دولت «امارت اسلامی» خود در سطح افغانستان نسبت می دهد.

طالبان دولت افغانستان را به فساد متهم و اعلام کرده است که آمریکا و این دولت تهدیدی برای ناکامی اجرای طرح تاپی هستند.

کد خبر 399077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha