همشهری آنلاین: رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین با انتقاد از شرکت نیروهای نظامی این کشور در جنگ عراق اعلام کرد: از این پس به نیروهای ارتش این کشور اجازه نخواهد داد تا در جنگ‌های بیهوده‌ای که با حضور و رهبری آمریکا انجام می‌شود، شرکت کنند.

دوترته :ارتش فیلیپین دیگر در جنگ های بیهوده به رهبری آمریکا شرکت نمی کند

به گزارش روزجمعه ایرنا «دوترته» در سخنانی اعلام کرد دیگر اجازه نخواهد داد فیلیپین وارد جنگی شود که هیچ ارتباطی به این کشور ندارد.

فیل استار به نقل از وی که شب گذشته در استان «ایلویو» فیلیپین سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: این بار به آمریکایی‌ها خواهم گفت که کافی است. من دیگر اجازه اعزام سربازان کشورم را به میدان های جنگ نمی‌دهم.

«دوترته» با یادآوری جنگ عراق بیان داشت: من دقیقا نمی‌دانم چه تعداد سرباز فیلیپینی به این جنگ اعزام شدند. اما تا جایی که یادم هست، تهاجم به این کشور انجام شد اما هیچ سلاح کشتار جمعی‌ای که دلیل حمله به عراق عنوان شده بود، یافت نشد.

وی همچنین به دیگر جنگ‌هایی که ایالات متحده آمریکا آن را به راه انداخته بود اشاره کرد و بر بیهودگی آن‌ها تأکید داشت.

آمریکا، در سال 2003 میلادی در جنگی موسوم به جنگ خلیج فارس سوم که بعدها آن را جنگ آزادی عراق نامید، رژیم صدام حسین را سرنگون کرد و این کشور را به مدت 8 سال به اشغال خود در آورد که پیامد آن جنگ های فرقه ای و رشد تروریسم در این کشور بود.

آمار کشته شدگان در طول این جنگ، تا بیش از ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است.
کشور فیلیپین از متحدین ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود اما روابط این دو کشور در سال‌های اخیر به گرمی گذشته نبوده است.

سازمان جامعه اطلاعاتی آمریکا به تازگی در گزارشی به تنظیم «دن کوتس» اداره کننده اطلاعات ملی این کشور، رئیس جمهوری فیلیپین را تهدید دموکراسی در منطقه جنوب شرق آسیا خواند که مقامات فیلیپین در واکنش به این موضوع گزارش مذکور را خالی از واقعیت و «دوترته» را وفادار به قانون اساسی این کشور معرفی کردند.

گزارش «اداره اطلاعات آمریکا» در حالی «دوترته» را مشمول تعدادی از اتهامات کرده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، به تحسین از همتای فیلیپینی خود، عملکرد وی در مبارزه با مواد مخدر را «باورنکردنی» خوانده بود.

کد خبر 399054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha