چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

وقتی خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج منتشر شد گروه‌های مختلف امدادی تلاش‌شان را برای یافتن هواپیما و اجساد قربانیان آن آغاز کردند.

حوادث سقوط

از امدادگران هلال احمر و اورژانس گرفته تا سپاه و ارتش، همه پای کار آمدند تا اینکه سرانجام پس از 3روز تلاش روز گذشته لاشه هواپیما همراه با اجساد تعدادی از قربانیان کشف شد. بارش برف و بوران از یک سو و ارتفاعات سخت‌گذر دنا از سوی دیگر باعث شده بود گروه‌های جست‌وجوگر کار دشواری را پیش رو داشته باشند.

برای یافتن لاشه هواپیما، ارتفاعات محل حادثه به 10منطقه تقسیم‌بندی شد و 30گروه ویژه برف و یخ در قالب گروه‌های 3تا 4نفری راهی محل‌های مشخصی شدند. اعضای این گروه‌ها وظیفه داشتند به جست و جو در محل‌های تعیین شده بپردازند اما به‌دلیل شرایط بد جوی و اینکه گفته می‌شود دمای محل حادثه 20درجه زیر صفر است مجبور بودند شب‌ها به پایگاه برگردند.

جستجو سقوط هواپیما

چندین تیم از نیروهای ویژه هوابرد ارتش استان فارس (تیپ 65نوهد) در محل حادثه حضور دارند. این نیروها از زبده‌ترین نیروهای ارتش هستند که برای انجام عملیاتی در شرایط سخت آموزش‌های مخصوصی دیده‌اند و قابلیت چندین روز حضور در عملیات سخت را دارند. چندین گروه از این نیروها در راه محل سقوط هواپیما هستند.

به دستور امیر موسوی، فرمانده کل ارتش، 2فروند بالگرد 212، یک فروند هواپیمای f14 و یک فروند هواپیمای rf4 که مخصوص شناسایی است به جست‌وجو برای یافتن هواپیمای حادثه دیده پرداختند. هواپیماهای شناسایی با عکسبرداری نقش مهمی در کشف لاشه هواپیما داشتند.

به گفته سرتیپ دوم شاهین تقی‌پور سخنگوی ارتش، شرایط جوی و سخت‌گذربودن منطقه باعث شده جان گروه‌های امداد و نجات نیز در خطر باشد. به همین دلیل عملیات جست‌وجو با احتیاط زیادی ادامه دارد.

کشف محل سقوط هواپیما حاصل تلاش مشترک همه گروه‌های امدادی بود. به گفته سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در روزهای گذشته بالگردها چندین مرتبه از این محل عبور کرده اما به‌دلیل وجود ابر و مه زیاد نتوانسته بودند لاشه را ببینند.

بالگرد هلال احمر امدادگران را در گروه‌های 4نفری به 300متر پایین‌تر ازمحل سقوط منتقل می‌کند و آنها پس از پریدن از بالگرد باید در شیب تند کوه و در میان برف و یخ انبوه خود را به لاشه هواپیما برسانند. این امدادگران تجهیزات ویژه‌ای به همراه دارند که به آنها این امکان را می‌دهد که حتی شب هم بتوانند در میان برف و یخ بمانند.

بعد از حادثه، 4فروند بالگرد هلال احمر راهی منطقه شدند که تا عصر دیروز حدود 60سورتی پرواز انجام دادند. همچنین چندین فروند پهپاد در اختیار هلال احمر قرار گرفت که وظیفه شناسایی منطقه را بر‌عهده داشتند.

تیم جستجو

3گروه از تیم‌های مجهز به سگ‌های زنده‌یاب نیز در منطقه مستقر هستند و در عملیات جست‌وجو شرکت دارند.

بعد از اعلام خبر سقوط هواپیما 50تیم واکنش سریع شامل 350امدادگر از استان‌های اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و لرستان راهی محل حادثه شدند. 100نفر از این نیروها ازجمله نیروهای تخصصی عملیات در برف و یخ هستند.

محل نشست و برخاست بالگردها، در منطقه دنگزلوست که رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این منطقه حضور دارد.

ستاد اصلی عملیات در منطقه پادنا قرار دارد؛ جایی که تمام تلاش‌ها برای یافتن لاشه هواپیما از آنجا مدیریت می‌شود.

جستجو برای یافتن هواپیما

کد خبر 398992

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha