چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نگارخانه «نقش و خط» با مدیریت جواد بختیاری، چهره سرشناس خوشنویسی ایران و رئیس پیشین انجمن خوشنویسان با ارائه آثار بزرگان هم‌دوره مرتضی ممیز افتتاح شد.

نگارخانه نقش و خط

به گزارش همشهري آنلاين، بختیاری دانش‌آموخته مقطع دکتری تاریخ هنر از کالیفرنیاست، روی دیوارهای نگارخانه نقش و خط تابلوهایي کوچک و بزرگ از نقاشان مطرح آويخته که هر کدام سبک و سیاقی دارند و مروری بر آثار یک نسل از هنرمندان هم‌دوره مرحوم ممیز هستند. اسب‌های سیاه و سفید ناصر اویسی در حال حرکت روی کاغذ و نقاشی کوچک ژازه طباطبایی با آدم و بزی به همان شیوه آشنای طراحی‌های ژازه از جمله آثار اين نمايشگاه است.

از فرامرز پیلارام قطعه‌ای نقاشی‌خط به نمایش درآمده که پیچش خطوط شکسته‌نستعلیق را بر زمینه قهوه‌ای نشان می‌دهد و آیدین آغداشلو با نقاشی دسته‌گل نرگس در نمایشگاه حضور دارد. طراحی سیاه و سفید منوچهر معتبر از دو انسان کنار نقاشی مهدی سحابی قرار گرفته و در سوی دیگر دو مجسمه هیچ کوچک از پرویز تناولی جلب توجه می‌کند. عباس کیارستمی، بهمن محصص، ایران درودی، کیخسرو خروش و منوچهر معتبر از ديگر هنرمندان حاضر در نمايشگاه هستند.

بختیاری كه در نگارخانه‌داري در پی رویکردي تازه است، مي‌گويد: «اينجا یک پاتوق برای اهل هنر و مرکزی برای مفاهمه و گفتگو است. ما از ورود به این وادی قصد تجارت نداریم و هدفمان کنار هم نشاندن اهل فرهنگ و هنر، خلق فضای گفت و شنود، تحمل شنیدن و احترام گذاشتن به آرای یکدیگر است. محور نشست‌ها هم محدود به حوزه تجسمی نخواهد بود؛ از این نظر که مدت‌هاست مرز میان هنرها از میان رفته است.»

به گفته اين هنرمند پيشكسوت، یکی از برنامه‌های جدی نگارخانه نقش و خط این است که در این مجموعه امکانی فراهم شود تا اگر کسی از اصل یا کپی بودن یک اثر هنری اطلاع نداشت، کارشناسان حوزه مجسمه، نقاشی و خوشنویسی آثار مورد نظر را کارشناسی کنند و اطلاعات کافی را به خریدار اثر بدهند. او زمانی که در انجمن خوشنویسان مسئولیت داشت این کارها را انجام مي‌داد و حالا می‌خواهد در نگارخانه خود اين اتفاق را بار ديگر رقم بزند.

بختياري در پاسخ به این پرسش که چرا نقش و خط را با نمایشگاهی در بزرگداشت مرحوم ممیز افتتاح کرده مي‌گويد: «از نظر من ممیز سطح سلیقه و استاندارد زیبايي‌شناسی جامعه ما را ارتقا داده و ما می‌خواهیم این را واکاوی کنیم که یک هنرمند زبده در عصر خود چگونه می‌تواند بر سطح زیبايي‌شناسی مردم تاثیر بگذارد. از این منظر آثار بزرگان هم‌دوره ایشان را کنار هم نشانده‌ایم تا ببينيم به چه می‌اندیشیدند و چگونه می‌دیدند.»

در نخستین نمایشگاه نقش و خط آثاری از جلال شباهنگی، جمشید سماواتی، تاها بهبهانی، محمدابراهیم جعفری، حسین محجوبی، علی‌اکبر صادقی، نصرالله افجه‌ای، غلامحسین نامی، طلیعه کامران، علی گلستانه، مهدی ویشکایی، منصوره حسینی، احمد اسفندیاری، محسن وزیری‌مقدم، فریده لاشلایی و جواد بختیاری به تماشاست.

این نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه تا هشتم اسفند در نگارخانه نقش و خط به نشانی خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه روشنایی، شماره 12 دایر است.

کد خبر 398991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha