پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان آفریقای جنوبی سیریل راماپوسا را به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برگزید.

راماپوسا

این اتفاق یک روز پس از کناره‌گیری جاکوب زوما رخ داد.

سیریل ماتاملا راماپوسا از ناحیه سووتو، از نواحی حاشیه‌نشین جنوب غربی ژوهانسبورگ برخاسته است؛ همان جایی که زمانی چهره‌های برجسته ضد آپارتاید همچون نلسون ماندلا و دزموند توتو در آن زیسته بودند. رژیم آپارتاید دو بار راماپوسا را برای چندین ماه به زندان افکند، اما او همچون زوما، زیستن در تبعید را انتخاب نکرد.

پس از آنکه حکومت اقلیت سفیدپوست به کنگره ملی آفریقا اجازه فعالیت مجدد داد، راماپوسا دبیرکل این حزب و بدین‌ترتیب نفر دوم آن پس از رهبر کنگره، نلسون ماندلای از بند رسته شد.

سیریل راماپوسا سپس در سال‌های آتی از مذاکره‌کنندگان اصلی برای جابه‌جایی قدرت در آفریقای جنوبی و نیز از بانیان تدوین قانون اساسی جدید این کشور بود.

اماپوسا مدتی طولانی به‌خاطر نداشتن حمایت کافی در کنگره ملی آفریقا از رسیدن به رأس قدرت بازمانده بود. او در جریان جنگ قدرت بر سر ریاست حزب کنگره ملی آفریقا در دسامبر سال ۲۰۱۷ تنها توانست با اکثریتی شکننده در مقابل نامزد مورد نظر زوما به پیروزی برسد. رقیب راماپوسا در جریان این رأی‌گیری، نکوسازانا دلامینی زوما، یکی از رؤسای پیشین کمیسیون اتحادیه آفریقا و همسر سابق جاکوب زوما بود.

راماپوسا قرار است جمعه آینده، در نخستین نطق بزرگ خود در مقام رئیس جمهوری، برنامه‌هایش را ارائه کند.

کد خبر 398384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha